دوشنبه، آذر ۱۷، ۱۳۹۳

پناهندگی شش زندانی تبرئه‌شده گوانتانامو در اروگوئه

۱۶ آذر ۱۳۹۳
اروگوئه شش زندانی گوانتانامو را به‌عنوان پناهنده پذیرفت.
Part-WAS-Was8863630-1-1-0
به دلیل سلب حقوق شهروندی، آمریکا نه می‌توانست آنها را به کشورهای خودشان بفرستد، نه آنها را در خاک خود می‌پذیرفت
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، شش زندانی که دولت اروگوئه آنها را به عنوان پناهنده پذیرفته‌است، روز یکشنبه هفتم دسامبر از خلیج گوانتانامو به اروگوئه انتقال یافتند تا به‌عنوان ساکنان جدید این کشور به زندگی جدید خود مشغول شوند.
دولت آمریکا امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق بر سر سکنی‌دادن دوباره این شش نفر به عنوان پناهنده در اروگوئه به دلیل دغدغه‌های امنیتی در پنتاگون و نیز ملاحظات سیاسی در کشور میزبان چند ماه به تعویق افتاده‌بود.
زندان امنیتی گوانتانامو در ژانویه سال ۲۰۰۲ دایر شده است. ایالات متحده آمریکا متهمان به همکاری در عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و همچنین عضویت در شبکه‌های تروریستی‌ را در این زندان نگه‌داری می‌کند.
گروه‌های حقوق بشری بارها خواستار تعطیلی گوانتانامو شده بودند.

شش زندانی بی‌گناه، شش مسلمان بی‌کشور

این شش‌زندانی شامل چهار سوری، یک تونسی و یک فلسطینی می‌شوند. آنها سال ۲۰۰۲ و به‌خاطر ارتباط احتمالی آنها با شبکه «القاعده» دستگیر شدند، اما هرگز به‌طور رسمی اتهامی علیه آنها وارد نشد.
به گزارش آسوشیتدپرس، این شش فرد دست‌کم از سال ۲۰۱۰ به این سو کاملاً بی‌گناه دانسته‌شده و آماده‌ آزادشدن بودند، اما به دلیل سلب حقوق شهروندی، ایالات متحده آمریکا نه می‌توانست آنها را به کشورهای خودشان بفرستد، نه آنها را در خاک خود می‌پذیرفت، و نه کشوری را برای پذیرفتن آنها می‌یافت.
خوزه موخیکا، رئیس‌جمهوری چپ‌گرای اروگوئه که از سال ۲۰۰۹ ریاست‌جمهوری این کشور را بر عهده دارد، چندین ماه پیش اعلام کرده‌بود که در حرکتی انسان‌دوستانه این شش زندانی را می‌پذیرد و دولت او به آنها کمک خواهد کرد تا در کشور جدیدشان سر و سامان بگیرند. او که خود در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به مبارزه مسلحانه علیه دولت راست‌گرای افراطی این کشور و از متحدان ایالات متحده در آمریکای لاتین می‌پرداخت، در دو دوره با رأی مردم در انتخاباتی دموکراتیک برگزیده‌شد و اکنون شش‌تن از زندانیان سابق ایالات متحده را به‌عنوان شهروندان جدید کشورش پذیرفته‌است.

تعویق بی‌دلیل انتقال زندانیان در پنتاگون

در نهایت، خوزه موخیکا در ژانویه امسال مرزهای کشورش را به روی این شش‌نفر گشود، اما تعویق دستگاه اداری آمریکا باعث شد تا آنها ماه‌ها بعد به اروگوئه فرستاده شوند.
Guantanamo 55
چاک هیگل بدون هیچ دلیل مشخصی تأییدیه انتقال آنها از گوانتانامو به اروگوئه را امضا نمی‌کرد
به گزارش آسوشیتدپرس، مدیران اوباما به شدت از چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا ناراضی بودند، چرا که هیگل بدون هیچ دلیل مشخصی تأییدیه انتقال آنها از گوانتانامو به اروگوئه را امضا نمی‌کرد. بنابر این گزارش، مدیران اوباما می‌گویند که تأییدیه انتقال این شش زندانی بی‌گناه، ماه‌ها روی میز هیگل در انتظار یک امضا به سر برده و در نهایت، پنتاگون در ماه ژوئیه این تأییدیه را به کنگره فرستاده‌است.
با این حال، زمانی که این اتفاق افتاد، اروگوئه وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری شده‌بود و باید تا معلوم‌شدن رئیس‌جمهوری بعدی این کشور انتقال زندانیان به تعویق می‌افتاد.

اصرار کنگره بر ادامه گوانتانامو

در حالی که اوباما در دور نخست ریاست‌جمهوری با وعده توقف کار گوانتانامو بر سر کار آمد، اما کنگره جلوی اجرایی‌شدن این خواسته را گرفت، و همچنین محدودیت‌های فراوانی برای فرستادن زندانیان گوانتانامو به آمریکا و نیز کشورهای خارجی دیگر وضع کرد.
با این حال، تخفیف محدودیت ارسال زندانیان به کشورهای دیگر باعث شده تا کنون ۱۹ زندانی در سال جاری آزاد شوند. اکنون به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما نیز به‌دنبال حرکت جدیدی جهت بستن گوانتانامو است.
 
رادیو زمانه 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر