پنجشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۳

تحقیر و سرکوب ضدانسانی مهاجران افغان

تاريخ: AM 9:01:03 1393/10/4

سرکوب پناهجویان افغانی در حاکمیت رژیم آخوندی



رژیم آخوندی فشار و آزار مهاجران و پناهجویان افغان را تشدید کرده است. یک مقام وزارت کشور دولت آخوند روحانی، به نام عزیز کاظمی، روز اول دی ماه جاری ممنوعیت اقامت اتباع افغانستان را در ۹ استان کشور اعلام کرد و اضافه کرد که طرح ممنوعیت اقامت افغانها در چند استان دیگر نیز مطرح است.

وی استانهایی را که اقامت اتباع افغانستان در آنها ممنوع گردیده، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، زنجان و گلستان اعلام کرد.

روز 27آذر ماه گذشته نیز یک مقام استانداری مازندران به نام شفیعی، از ممنوعیت اقامت و حضور اتباع افغانی در این استان خبر داده و گفته بود که افغانیهایی که به‌صورت غیرمجاز در این استان حضور دارند، توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت (29آذر) نیز از بالا رفتن سرسام‌آور شهریه مدارس اتباع افغانی خبر داد. این گزارش می‌افزاید: افزایش شهریه‌های اجباری دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی باعث شده بسیاری از کودکان و نوجوانان افغان دست از ادامه تحصیل بردارند. در سال تحصیلی جاری، اداره آموزش و پرورش دولت روحانی، شهریه دانش‌آموزان پناهنده را در مقایسه با سال قبل سه برابر افزایش داده و از خانواده‌های آنها که عموماً محروم و بی‌بضاعت هستند، برای مقاطع تحصیلی مختلف، از 300 تا 360هزار تومان، شهریه خواسته است. با توجه به «محدودیت شغلی» که بر مهاجران و پناهجویان افغانی اعمال می‌شود، آنها توان پرداخت این مبالغ را ندارند و ناچارند مانع ادامه تحصیل فرزندانشان شوند.
به دنبال اعلام این مقررات جدید، بیش از۲۰۰ نفر از زنان مهاجر و پناهنده افغانی در اعتراض به افزایش شهریه‌های مدارس فرزندانشان در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل تجمع کردند و به‌این تصمیم ظالمانه اعتراض نمودند.

اعلام محدودیتهای ضدانسانی جدید علیه مهاجران افغان به علت وضعیت وخیم اقتصادی رژیم است، اما این در حالی است که رژیم آخوندها سالانه بیش از 300 میلیون دلار، از نهادهای بین‌المللی بابت پذیرش پناهندگان افغانی دریافت می‌کند، اما از پذیرش حقوق قانونی آنها سر باز می‌زند.


 

عملکردهای ظالمانه و غیرانسانی رژیم علیه مهاجران افغان به این موارد محدود نمی‌شود، هزاران تن از کودکان و نوجوانانی که در ایران به دنیا آمده‌اند و بسیاری از آنها مادران ایرانی دارند و بنا‌ به هر قانونی، ایرانی محسوب می‌شوند، فاقد شناسنامه و در واقع هر گونه هویت و آینده‌یی هستند و رژیم ضدبشری آخوندی از صدور شناسنامه برای آنها خودداری می‌کند.

آمار رسمی از تعداد این کودکان در دست نیست. اما وزارت کشور رژیم در سال 91 تعداد افغانی‌های مقیم ایران را 3میلیون نفر اعلام کرد، که فقط یک میلیون و 300هزار نفرشان ورود قانونی و جواز اقامت دارند.

 
 

واقعیت این است که رژیم ولایت‌فقیه، به مسأله «افغانهای بلاتکلیف»، در درجه اول به‌مثابه یک امکان برای سوءاستفاده در مقاصد چپاولگرانه و تروریستی خود می‌نگرد.
اولاً اکثر آنها را به‌عنوان نیروی کار ارزان در اختیار ایادی غارتگر و سودجوی خود در انواع کارهای سخت قرار می‌دهد می‌دهد. ثانیاً با سوءاستفاده از فقر و محرومیت آنها و با بکارگیری شیوه‌های اجبار و فشار شماری از آنها را در جهت مقاصد تروریستی و جنگ‌افروزانه خود به‌کار می‌گیرد، از جمله برای جنگ در کنار نیروهای جنایتکار اسد و برای کشتار مردم سوریه.

رژیم نه تنها به‌طور رسمی و علنی ورود و حضور اتباع افغانی را به 9 استان کشور ممنوع اعلام کرده، بلکه با انواع شیوه‌های تحقیرآمیز و غیرانسانی اتباع افغانی را مورد انواع فشارها و آزارها قرار داده و از جمله در برخی شهرها با نصب تابلوهای شرم‌آور ورود آنها را به برخی اماکن عمومی نظیر پارکها ممنوع ساخته است.

افزون بر همه اینها، نیروهای سرکوبگر رژیم نیز با بهانه و بی‌بهانه اتباع افغانی را مورد تعدی و باج‌خواهی و دستگیری قرار می‌دهند. در اردیبهشت 92 عفو بین‌الملل گزارش داد 4هزار افغانی در زندانهای رژیم محبوسند که بیش از 3هزار تن از آنان به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.

 

اعدام جنایتکارانه اتباع افغانستان بارها تظاهرات خشمگینانه مردم افغانستان را در کابل و دیگر شهرهای افغانستان علیه رژیم آخوندی موجب شده است.
همچنین رفتارهای ضدانسانی رژیم، علیه مهاجران و پناهجویان افغان، به‌طور وسیعی خشم و انزجار مردم آگاه ایران را علیه رژیم و احساس همدردی آنها را نسبت به خواهران و برادران افغانی‌شان برانگیخته که بخشی از این عواطف انسانی در فضای مجازی و سایتهای اجتماعی منعکس شده است.

این روزها شاهد موجی از احساس همدردی و همبستگی گسترده ایرانیان در داخل و خارج کشور در این زمینه هستیم، این امواج انسانی همبستگی که توأم با ابراز انزجار از عملکردهای از ساعت نشان می‌دهد که مردم ایران و مردم افغانستان دست در دست هم در برابر رژیم آخوندی و سیاستهای ضدبشری آن ایستاده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر