سه‌شنبه، آذر ۲۵، ۱۳۹۳

جزئیاتی از کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران به حوثی‌های یمن

جزئیاتی از کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران به حوثی‌های یمن

خبر یک: اکثریت مردم شریف و تحت ظلم و ستم ایران در فقر و هزاران بدبختی غوطه ور هستند. جوانان بیکار و بی امید به آینده. تعدادی از جوانان از سر ناچاری به فروش مواد مخدر و اعتیاد روی می آورند. که هر چند روز تعدادی توسط رژیم دستگیر و بعدن اعدام میشوند. بنیان خانواده ها از هم پاشیده شده است. آمار طلاق در سطح بین المللی  نمره اول است. زنان و دختران زیر 15 سال به جمع کارتن خواب ها اضافه شدند. تن فروشی و فحشاء بیداد میکند. در عین حال حکومت از قدرت نظامی  و موشک پرانی هایش داد سخن سر میدهد! و اسرائیل و دیگر کشورها را تهدید به حمله نظامی میکند. در امور داخلی دیگر کشورها دخالت میکند. پول و سرمایه ملی ایران را به عوض سرمای گذاری در کشور و نظر به آینده جوانان مملکت به جیب حوثی های یمن، حزب الله لبنان، حماس فلسطین، بشار اسد سوریه… می ریزد. اعتراضات کارگران و یا هر ایرانی دیگر را با چماق و تهدید و اعدام پاسخ می گویند. بر صورت دختران ایرانی اسید می پاشند. مردم در فقر و بدبختی هستند اما آیت الله ها زندگی میلیاردی و اشرافی دارند. خامنه اي و خانواده اش میلیارد ها تومان و دلار… در بانک های سراسر دنیا واریز کرده اند. سران و دیگر گماشتگانن نظام اسلامی نیز یک زندگی مرفه و سرمایه دارانه برخوردارند. تاریخ ایران اینچنین حکومت تروریست و جنایتکار و دزدی به خود ندیده است.
*******************
مسئولان یمنی و ایرانی می‌گویند ایران از گروه حوثی‌ها که ماه سپتامبر گذشته، صنعا پایتخت یمن را تصرف کرد، حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.
هنوز مشخص نیست که حجم کمک‌های ایران به حوثی‌ها چقدر است. این در حالی است که برخی کشورهای منطقه، ایران را به دخالت در امور داخلی خود از راه شیعیان مرتبط با خود می‌کنند؛ اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.
خبرگزاری رویترز با مصاحبه با مسئولانی یمنی، غربی و ایرانی، جزئیاتی از حمایت نظامی و مالی ایران از حوثی‌ها، پیش و پس از تصرف صنعا توسط این گروه شیعه، به دست آورده است.
یک مسئول بلند پایه امنیتی یمنی که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که حمایت‌های ایران، باعث پایداری حوثی‌ها شد؛ گروهی که از سال ۲۰۰۴ در پایگاه خود در شمال استان صعده، با دولت مرکزی یمن در نبرد بود.
این مقام مسئول افزوده است: «پیش از ورود حوثی‌ها به صنعا، ایران ارسال اسلحه به حوثی‌ها را آغاز کرد. همچنین حمایت مالی بزرگی از آن‌ها از طریق دیدار با رهبران این گروه در خارج کرد.»
یک مسئول امنیتی دیگر در یمن که او نیز خواست به خاطر حساسیت موضوع نامش فاش نشود، گفته است: «اسلحه همچنان از راه دریا به حوثی‌ها می‌رسد و پول هم به آن‌ها حواله می‌شود.»

پیروزی سریع

این مقام مسئول ادامه داده است که ایران به این باور رسید پیروزی حوثی‌ها بر خلاف وضعیت در عراق و سوریه، سریع و بدون هزینه بزرگی خواهد بود.
یک منبع غربی آگاه از امور یمن نیز گفته است که حوثی‌ها، پول و آموزش از ایران دریافت می‌کنند.
او ادامه داده است: «این کمک‌ها از بیش از یک سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. حوثی‌ها برای دریافت آموزش نظامی به ایران و لبنان می‌روند.»
او افزوده است: «کمک‌های مالی نیز صورت می‌گیرد، بخشی از این پول‌ها از راه حزب الله حواله می‌شود و به صورت کیسه‌های بزرگ از راه فرودگاه می‌رسد. شمار کسانی که در دوره‌های آموزشی حاضر می‌شود نیز به آن اندازه‌ای است که ما احساس نگرانی بکنیم.»
مسئول یمنی اول نیز گفته است: «شبه نظامیان حوثی توسط حزب الله در لبنان آموزش می‌بینند.»
یک مقام مسئول بلندپایه ایرانی که خواسته نامش فاش نشود هم گفته است: «سپاه قدس-شاخه برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران- چند صد نیرو در یمن دارد که اقدام به آموزش حوثی‌ها می‌کنند.»
او افزوده است: «امسال حدود صد حوثی به ایران سفر کردند تا در یک پایگاه سپاه پاسداران در نزدیکی قم، آموزش ببینند.»
این مقام ایرانی ادامه داده است: «حدود ۱۰ مشاور نظامی ایرانی در یمن حضور دارند و از زمان تصرف صنعا توسط این گروه، روند کمک مالی و تسلیحاتی به آن‌ها بیشتر شده است.»
او خاطرنشان کرده است: «همه چیز به میزان قوا در منطقه باز می‌گردد. ایران خواهان حضور شیعی نیرومند در منطقه است. از همین رو در یمن دخالت کرد.»
در مقابل صلاح عبد الصمد مشاور عبد الملک الحوثی رهبر حوثی‌ها، کمک تسلیحاتی ایران را رد می‌کند اما در عین حال می‌گوید که حمایت ایران، بخشی از دیدگاه کلی برای مقابله با طرح‌های آمریکا در منطقه است.
marg bar jomhorieslami,.,.

مصادره کشتی

مقام‌های یمنی، کشتی «جهان۱» را نمونه‌ای از پشتیبانی ایران از حوثی‌ها می‌دانند. یمن سال ۲۰۱۳ این کشتی را به اتهام اینکه اسلحه برای شبه نظامیان محلی قاچاق می‌کند، مصادره کرد.
مسئول یمنی، محموله این کشتی را به خبرگزاری رویترز عرضه کرد که حاوی موشک‌های کاتیوشا‌ام ۱۲۲، موشک‌های زمین به هوا، خمپاره‌های موشکی، دوربین‌های دید در شب ساخت ایرانو سامانه‌های توپخانه‌ای با توانایی هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی با فاصله ۴۰ کیلومتری هستند.
صدا خفه کن اسلحه و ۶۶. ۲ تن از مواد منفجره و مهمات، بخش دیگری از این محموله بود.
چند روز پس از مصادره کشتی، حوثی‌ها ساختمان سازمان امنیت ملی را محاصره کرده و خواستار آزادی ۸ تن از کارکنان بازداشت شده کشتی شدند. این کارکنان به همراه دو تن که گمان می‌رود از حزب الله لبنان باشد و به اتهام تلاش برای آموزش حوثی‌ها دستگیر شده بودند، آزاد شدند.
ایران هر گونه ارتباط با اسلحه پیدا شده در کشتی «جهان۱» را رد کرد.
ساکنان صنعا هنوز نفهمیده‌اند که چگونه حوثی‌ها موفق شدند شهرشان را تصرف کنند.
با وجود اینکه حوثی‌ها، به شکل یک گروه کوچک در شمال یمن تحرک خود را آغاز کردند، اما آن‌ها با استفاده از محرومیت‌های شیعه‌های یزیدی که حدود یک سوم ساکنان یمن هستند، موفق به افزایش قدرت خود شدند.
تظاهرات حوثی‌ها را در صنعا افرادی شبه نظامی رهبری کردند که از ناخرسندی مردم از فساد و افزایش قیمت سوخت، بهره بردند. چند دستگی‌ها داخل ارتش نیز یکی دیگر از مواردی بود که حوثی‌ها از آن برای تصرف صنعا سود بردند.
با تصرف پایتخت، فرودگاه و بخش بزرگی از بندر حدیده توسط حوثی‌ها، نگرانی‌هایی از افزایش حمایت ایران از آن‌ها به شکلی علنی وجود دارد.
منبع: العربیه
 http://khabar1.com/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر