پنجشنبه، آذر ۲۰، ۱۳۹۳

کشف بقايای قلعه ساسانی در دريای خزر

پنجشنبه، 20 آذر ماه 1393 = 11-12 2014


در کاوش های باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگان، بقایای قلعه ای متعلق به دوره ساسانی کشف شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ،دکتر جبرئیل نوکنده، سرپرست ایرانی هیات کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان گفت : کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان با حضور 20 پژوهشگر ازایران، آلمان، ایتالیا و روسیه از پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان، دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند و دانشگاه وینچستر بریتانیا ،موسسه باستان شناسی آلمان و دانشگاه آکس مارسی فرانسه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ششمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان از اواسط آبان ماه آغاز شده بود ، ‌گفت: طی این فصل از کاوش، کاوش های باستان شناسی زیرآب از اهمیت خاصی برخوردار بود.
دکتر نوکنده خاطرنشان کرد: کاوشهای باستان شناسی دریای خزر با هدف کشف ادامه دیوار گرگان توسط تیم باستان شناسی انجام شد.
وی ادامه داد: در کاوش های باستان شناسی زیرآب انجام شده در خلیج گرگان، آجرهایی متعلق به دیوار گرگان و نیز آجرهایی متعلق به دیوار تمیشه کشف شد.
به گفته وی، کشف این آجرها این احتمال را برای تیم باستان شناسی به وجود آورد که دیوار گرگان و دیوار تمیشه در منطقه ای که هم اکنون در خلیج گرگان واقع شده، به یکدیگر متصل شده بوده است.
دکتر نوکنده در ادامه اظهار داشت: اثبات دقیق این امر به بررسی های بیشتری نیاز دارد که در فصول آینده انجام خواهد شد.
سرپرست ایرانی هیات کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان همچنین از کشف بقایای قلعه تاریخی در خلیج گرگان خبر داد و تاکید کرد: کشف ظروف سفالی شکسته در محل قلعه به ما اثبات کرد که سازه کشف شده بقایای دیوار گرگان یا تمیشه نیست بلکه بقایای قلعه تاریخی بوده که زندگی در آن جریان داشته است.
دکتر نوکنده گفت : کاوش های باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگان مدت 10 روز به طول انجامید.
وی یادآور شد: قرار بود در این مدت بررسی های ژئوفیزیک زیرآب نیز انجام شود که به دلیل نبود دستگاه مورد نیاز این امر انجام نشد و به فصل دیگر موکول شد.
سرپرست ایرانی هیات کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان همچنین از تهیه نقشه توپوگرافی در کاوشهای زیرآب در دریای خزر خبر داد.
نوکنده خاطرنشان کرد: از آنجا که در این موقع از سال، خلیج گرگان از تلاطم کمتری برخوردار است، انجام کاوش های باستان شناسی زیر آب در این فصل برنامه ریزی شده بود.
وی همچنین خود از ادامه کاوش های باستان شناسی زیرآب خلیج گرگان با حضور باستان شناسان خارجی در اردیبهشت یا شهریور ماه سال آینده خبر داد.
در منطقه ی فرهنگی گرگان دو دیوار بزرگ تاریخی به نام های دیوار بزرگ گرگان و دیوار تمیشه قراردارد که این دیوار ها نیز در امتداد خود دارای تاسیسات و قلعه های متصل و غیر متصل بودند.مصالح دیوار ها از جنس آجر بوده و طول دیوار بزرگ گرگان نزدیک به 200 کیلومتر است.
قدمت دیوار گرگان نیزکه یکی از طولانی ترین دیوارهای جهان و به مار سرخ نیز معروف است،بنابر مطالعات هیئت های باستان شناسی به دوران ساسانی می رسد.
هم‌اکنون تقریبا تمام این دیوار تاریخی از میان رفته ‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است.
ایران پرس نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر