سه‌شنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۳

تیغ تعیین‌تکلیف هسته‌یی برگردن رژیم نزدیک می‌شود

تاريخ: AM 7:14:51 1393/10/30

جان کری و  ظریف


تعادل قوای جدید در هیأت حاکمه آمریکا به‌دلیل تسلط جمهوریخواهان بر هر دو مجلس و تلاش آنها برای تصویب تحریمهای جدیدی که اوباما نتواند آن را وتو کند، تیغ تعیین تکلیف در زمینه هسته‌یی را علیه رژیم بالا برده و زمان به‌شدت علیه او عمل می‌کند.
به همین جهت هردو باند رژیم ضمن این‌که نمی‌توانند هراسشان را نسبت به این موضوع پنهان کنند، برای حل وفصل مسأله به دست و پا افتاده‌اند.
بند کردن هر دو باند به موضوع پیاده روی جان کری و ظریف در خیابانهای ژنو در همین دستگاه مفهوم پیدا می‌کند.
باند رفسنجانی- روحانی تلقی‌اش از پیاده روی کری- ظریف این است که ”اقدام نامتعارف شانه به شانه یکدیگر به مدت ١٥ دقیقه در خیابانهای نزدیک محل مذاکرات ژنو و نفس حضور دو وزیری که کشورهای متبوع شان سابقه بیش از سه دهه رقابت، تنش، خصومت و در یک کلام منازعه را در کارنامه روابط منقطع خود دارند، این رویداد نمایانگر یک «تغییر» است“ (اعتماد28 دی93)
آرمان یکی دیگر از روزنامه‌های وابسته به باند رفسنجانی- روحانی28دی93 ضمن اشاره به نیاز رژیم برای ادامه مذاکرات و رسیدن به یک دست آورد نهایی به تعریف و تمجید از ”ظریف وصمیمیت دیپلوماتیک“ می‌پردازد و در این رابطه می‌نویسد ”در روزهای اخیر شاهد انتشار تصاویری بودیم از پیاده روی صمیمانه دکتر ظریف و همتای آمریکایی خویش؛ پیاده روی ای که از گرمی روابط میان این دو سیاستمدار حکایت دارد. به همین سبب می‌توان درباره این‌که این صمیمیتها تا چه اندازه می‌تواند در حل و فصل مسائل دیپلوماتیک کارگشا باشند. مطمئناً این روابط می‌تواند زمینهای  مساعدایجاد کند. به این ترتیب روابط انسانی در مذاکرات دیپلوماتیک «بی اثر» نیستند“
روزنامه جوان ارگان بسیج نیز از تضادهای کنکره و سنای آمریکا با رئیس‌جمهور این کشور در مورد برنامه هسته‌یی رژیم و تحریمها علیه آن به این نتیجه‌گیری رسیده است که: ”می‌توان فرض کرد که دولت اوباما در چارچوب استراتژی موسوم به چرخش شرقی، به‌دنبال بازتعریف مناسبات خود با ایران در راستای کاهش سطح تنش است“ ، اما این روزنامه باند خامنه‌ای شکوه و شکایت می‌کند که چرا چنین باز تعریفی به ”به فیصله قطعی مسأله هسته‌یی ایران، با مختصاتی که تیم هسته‌یی ایران مد نظر دارد، منجر نخواهد شد“
سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس رژیم نیز ضمن اظهار نگرانی از تهدیدهای کنگره وسنای آمریکا به مصمم بودن دولت آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: ”تا کنون در روزهای اخیر جان کری چهار دوره با وزیر خارجه ایران مذاکره و گفتگو کرده است و هر دو طرف مصمم بودن برای رسیدن به توافق را به نمایش گذاشته‌اند. پس دیگر چه لزومی دارد که کنگره آمریکا تهدیدهای جدید علیه ایران را در دستور کار قرار دهد و تحریمهای جدید را به تصویب برساند؟“ (رسالت 28 دی 93)
رئیس مجلس رژیم نیز به مذاکرات به‌مثابه یکی از گردنه‌های نظام اشاره می‌کند و در این زمینه خواستار به‌کار بردن عقلانیت می‌شود و در جمعی از آخوندهای رژیم ”در قم و سراسربلاد“ می‌گوید: ”تا کنون مقداری از کارها در این زمینه صورت گرفته است؛ ولی امروز در دالان این مذاکرات هستیم که باید به آن توجه ویژه‌یی شود، اکنون در موضوع هسته‌یی در شرایط حساسی هستیم. امروز مذاکرات حساس است که باید در آن برخی از مشکلات گذشته همراه با عقلانیت رفع شود“ (روزنامه ابتکار27 دی 93)
دریوزگی باند رفسنجانی- روحانی و بزرگ کردن حرکت نمایشی وزیرخارجه رژیم و اذعان باند ولی‌فقیه به نیاز رژیم برای فیصله داده شدن به موضوع هسته‌یی توسط کشورهای 1+5 و به‌خصوص آمریکا ،و اشاره به این‌که نظام توانسته است تا آنجا که می‌تواند کوتاه بیاید تا بلکه تحریمها لغو شوند، تماماً ناشی از ترس و هراسی است که در شرایط فعلی نسبت به آینده دارند.
شرایطی که به‌لحاظ بین‌المللی خصوصاً فضای سیاسی آمریکا هر چه بیشتر علیه رژیم سمت وسو می‌گیرد.
بی‌دلیل نیست آن رسانه باند ولایت سوزوگداز می کند که چرا کنگره آمریکا دست از سر رژیم برنمی‌دارد. به بیان دیگر نظام آخوندی نگران از دست رفتن فرصتها است زیرا هر روز که می‌گذرد فرصتها برای رژیم محدودتر و زمان برای آن تنگ‌تر می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر