روسیه برای برگزاری کنفرانس بحران سوریه با حضور رژیم اسد و مخالفان آن در هفته آینده با مشکلات بزرگی روبرو شده است.
به گزارش العربیه، در حالی که برخی مخالفان سوری، دعوت حضور در این کنفرانس را رد کرده‌اند، رژیم اسد هم تهدید کرد که با مقاماتی در سطح پایین در این کنفرانس شرکت می کند  و معاون وزیر خارجه سوریه، راهی مسکو نخواهد شد.
از سوی دیگر خالد الخوجه، رئیس ائتلاف ملی سوریه بار دیگر مخالفت گروهش با حضور در کنفرانس مسکو را اعلام کرد. او گفته به دلیل اینکه دعوت به نام احزاب و تشکیلات ارسال نشده مخالف حضور در این کنفرانس است.
وی با اشاره به اینکه آمریکا چنین فرصتی را به روسیه داده تا تلاش نماید، به شیوه خود بحران سوریه را پایان دهد، افزود: «کسانی که دعوت را پذیرفته‌اند، بیشتر آن‌ها در دمشق هستند.»
ائتلاف ملی سوریه همزمان با مخالفت حضور در مسکو، نظر خود درباره چگونگی پایان دادن به بحران سوریه را که از چهار سال پیش آغاز شده، ارائه داده است. جزئیات پیشنهاد ائتلاف ملی سوریه نشان می‌دهد که این پیشنهاد به طرح ستفان دی مستورا بیشتر نزدیک است تا طرح روسیه.
بر اساس پیشنهاد ائتلاف ملی سوریه، هدف از کنفرانس باید اجرای بیانیه ژنو۱ از جمله تشکیل شورای حکومت موقت با صلاحیت‌های کامل باشد.
ائتلاف مخالفان سوری، همچنین خواستار تغییر در رژیم دمشق به شکلی ریشه‌ای از جمله صلاحیت‌های بشار اسد و بسیاری از مقامات سوریه و بر پایی نظامی مدنی است.
علاوه بر آن ائتلاف ملی سوریه، توقف کشتار و بمباران و هدف قرار دادن شهروندان این کشور را خواستار شده‌است. 
این در حالی است که مقامات روسیه تاکنون به طور مستقیم، هیچ واکنشی به اظهارات مقامات ائتلاف سوریه نسبت به عدم حضور آن‌ها در کنفرانس مسکو نشان نداده‌اند.