شنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۳

* مستمری کارگران نی‌بُر «کارون شوشتر» کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد * کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود تغییر کارفرما به کار بازنگشتند



حدود ۵۰۰ نفر از کارگران فصلی «نی بُر» در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر که بعد از برطرف شدن فواصل بیمه‌ای‌شان از چند ماه پیش بازنشسته شده‌اند از میزان مستمری بازنشستگی خود رضایت ندارند.

کارگران بازنشسته کارون شوشتر به ایلنا گفته‌اند که با محقق شدن مطالبات بیمه‌ای حدود ۱۸۰۰ نفر از کارگران فصلی نی بُر که بعد از اعتراضات سال گذشته آنان انجام شد، حدود ۵۰۰ نفر از کارگران تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند. اما این گروه از کارگران به میزان مستمری‌شان معترض‌اند و می‌‌گویند این مستمری به اندازه نیمی از حقوق کارگران دائمی است و هیچ تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان ندارد.

یکی از این کارگران فصلی (نی بُر) در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر در تشریح جزئیات بازنشستگی همکارانش گفت: کارگران فصلی پیش از این به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری بعد از ۲۵سال، امکان بازنشسته شدن نداشتند، اما پس از پی گیری کارگران، کارفرما متعهد به پرداخت بیمه فصول بیکاری کارگران نی بر به تامین اجتماعی شد و این امکان هم اکنون برای کارگران نی بر فراهم شده است.

او افزود: به طور عادی یک کارگر فصلی شاغل در مشاغل سخت و زیان آورکه ۶ ماه از سال را کار می‌‌کند بعد از ۵۰ سال امکان بازنشسته شدن دارد. در ضمن بیمه تامین اجتماعی این کارگران در فصل بیکاری به صورت عادی پرداخت شده است.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود تغییر کارفرما به کار بازنگشتند

در حالی که حدود یک ماه از تغییر مدیرعامل پتروشیمی ایلام می‌گذرد، بیش از یکصد کارگر اخراجی این واحد تولیدی هنوز به کار بازنگشته‌اند. منابع کارگری می‌گویند نمایندگان ایلام در مجلس به آنان وعده داده بودند که همه کارگران اخراجی به محض تغییر کارفرما به کار بازگردند.

منابع کارگری ایلنا می‌گویند نمایندگان ایلام در مجلس نهم این وعده را در جریان تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مقابل مجلس مطرح کرده بودند. کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در تاریخ ۲۵ آبان سال جاری با سفر به تهران مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

کارگران می‌گویند با گذشت حدود یک ماه از آغاز به کار مدیرعامل جدید پتروشیمی ایلام، هنوز موفق نشده‌اند او را ملاقات کنند. این کارگران از ابتدای تابستان امسال اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند.

این کارگران با وجود نزدیک به ۵۰ میلیون تومان حقوق معوقه و حکم اداره کار مبنی بر الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم با آنان بار‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تضمین امنیت شغلی حاضرند با پیمانکار نیز قرارداد امضاء کنند، البته با این شرط که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد و امنیت شغلی‌شان در صورت تعویض پیمانکار به خطر نیافتد اما کارفرما با شکایت در دیوان عدالت اداری، اجرای حکم اداره کار را به تعویق انداخته و به کارگران گفته است با آنان قرارداد کار یک ماهه یا در ‌‌‌‌نهایت ۴۵ روزه منعقد می‌کند.

[تاريخ مطلب: چهارم بهمن ۱۳۹۳ برابر با بيست و چهارم ژانويه ۲۰۱۵] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر