شنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۳


بيانيه كميته بين المللي درجستجوي عدالت به دنبال تهديدات نيروي تروريستي قدس عليه مجاهدان اشرفي در ليبرتي

 
كمپ ليبرتي- عراق:
به دنبال تهديدات جدي تروريستي توسط نيروي قدس و بازاسكان فوق العاده آهسته ساكنان، سلاحهاي حفاظت شخصي آنان بايد براي دفاع از خود برگردانده شوند

ساكنان كمپ ليبرتي در نزديكي فرودگاه بغداد از سازمان مجاهدين، با تهديد بزرگي روبرو هستند. مداخلات رژيم ايران در عراق، روز به روز افزايش مي يابد و شبه نظاميان تروريستي وابسته به آن تهديد خود عليه مخالفان ايراني در كمپ ليبرتي را تشديد كرده اند. سابقه سه سال گذشته نشان مي دهد كه هيچ چشم اندازي براي بازاسكان سريع اين ساكنين وجود ندارد. بنابراين كميته بين المللي در جستجوي عدالت از امريكا و سازمان ملل ميخواهد تا اقدامات ويژه حفاظتي براي كمپ ليبرتي اتخاذ بكنند.

اگر دولت امريكا نمي خواهد تمامي ساكنان كمپ ليبرتي را بلافاصله به امريكا منتقل بكند، پس با توجه به مسوليت مستقيمي كه در قبال حفاظت يك به يك آنها دارد، بايد بخشي از سلاح هاي حفاظت انفرادي آنان را كه در سال 2003 تحويل گرفته بود به آنها برگرداند تا ساكنان بتوانند در قبال حملات احتمالي توسط نيروي تروريستي قدس و شبه نظاميان آن كه حضور گسترده اي در بخش هاي بزرگي از عراق دارند، از خودشان حفاظت بكنند. اين اقدام براي جلوگيري از فجايع بيشتر، حياتي است.


اين سلاح ها در مقابل حملاتي كه دولت عراق مدعي است از طرف افراد ناشناخته صورت ميگيرد، امكان حداقل دفاع از خودشان را خواهد داد. اين يك حداقل حق ساكنان است كه از جان خودشان در آشفتگي كنوني عراق حفاظت كنند.
آلخو ويدال- كوآدراس
رئيس كميته بين المللي در جستجوي عدالت
نايب رئيس سابق پارلمان اروپا ( 1999-2014)

سابقه امر
جنايات نيروي قدس و شبه نظاميان وخيم تر از داعش
1-رويترز در يك گزارش تحقيقاتي در روز 31 دسامبر 2014 نوشت: کميته بين المللي نجات به رويترز گفت بيش از 130. 000 نفر، عمدتا سني، در سال 2014 از مركز عراق فرار کردند، اين فقط شامل كمربندي کشاورزي بغداد و شمال شرقي استان ديالي مي شود. . اين مهاجرت روستاها را خالي از سكنه كرده چون شبه نظاميان شيعه، عشاير و نيروهاي امنيتي اين خلا را پر كرده اند”.

2- واشنگتن پست 27 دسامبر به نقل از يك روحاني نزديك به خامنه اي نوشت از ژوئن گذشته: ” ايران بيش از 1000 مشاور نظامي و واحد هاي ويژه به عراق فرستاده، بمباران هاي هوايي كرده و بيش از يك ميليارد دلار كمك نظامي كرده است. ” اين روزنامه اضافه كرد كه ” دولت تحت رهبري شيعه عراق، به طور روز افزوني دارد به شبه نظاميان قدرتمند و نيروي داوطلب عظيم شيعه متكي مي شود كه روي هم رفته شايد برابر با شمار  نيروهاي امنيتي كنوني عراق بشوند. ” ".
3- پاسدار سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران نيز در روز 30 دسامبر گفت« امروز مشاهده مي‌کنيم که ظرفيت‌هاي انقلاب اسلامي از ايران به عراق متصل شده است و ما در عراق يک ارتش مردمي متصل به انقلاب داريم که ده‌ها برابر بزرگتر از حزب‌الله لبنان از نظر کميت است. . . . ». ( خبرگزاري سپاه پاسداران موسوم به فارس 30 دسامبر)

4- جنايات رژيم ايران و شبه نظاميان آن در عراق وحشتناك تر از جنايات داعش مي باشد. روز اول دسامبر روزنامة خبات روزنامه رسمي پارتي دموكرات كردستان عراق تحت رهبري مسعود بارزاني به نقل از شيخ جعفر مسؤل شاخة خانقين پارتي نوشت «رفتار شبه نظاميان شيعه همانند داعش و حتي بدتر است، آنها در كشتن و سوزاندن و غارت كردن مهارت دارند و90% سعديه را بهم ريخته وتمام اماكن را غارت كرده وسوزانده اند، در جلولاء هم شروع به عمليات نظامي كرده اند. هدف آنها از اين اقدامات اين است كه حاكميت و نفوذ خود را افزايش دهند. . . . آنها كمتر از پرچم عراق استفاده ميكنند و پرچمي با آرم انقلاب اسلامي ايران بر مي افرازند. . . . آنها هم اكنون شروع به تصفية تمام سني ها كرده اند وهر كجا كه بتوانند مردم را مي كشند و هيچ كوتاهي نميكنند”

5-گزارشگر الجزيره در گزارشي در 9 دسامبر از شهر جلولا كه به تازگي توسط شبه نظاميان از داعش پس گرفته شده بود گزارش داد « بيشتر از آن‌كه شهر را بمباران و درگيريهاي نظامي ويران كرده باشد شبه‌نظاميان بسيج مردمي كه به گفته مردم شهر بعد از رفتن داعش وارد شهر شدند ويراني به‌بار آورده‌اند و شروع به انتقام گرفتن ، سوزاندن دارايي‌ها و ويران‌كردن منازل كساني كرده اند كه مي‌گفتد به داعش نزديك هستند ».

6-همين تلويزيون در 15 دسامبر از بمباران مناطق سني نشين و كوچ دادن اجباري اهل تسنن در عراق از جمله در ديالي، صلاح الدين بويژه سامرا، مناطق مختلف بغداد و حومه آن مانند محموديه، عرب جبور، جرف الصخر، يوسفيه و لطيفيه، ابو غريب و تاجي توسط شبه نظاميان وابسته به نيروي قدس پرده برداشت. كوچ داده شدگان در بغداد به يك ميليون نفر ميرسد. يكي از ساكنان جرف الصخر شهادت داد «شبه نظاميان خانه‌ها را به آتش مي‌كشند و جوانان را دستگير مي‌كنند و آنها را در جاهاي نامعلومي به قتل مي‌رسانند. . . هيچ خانواده سني در جرف الصخر باقي نمانده است. . . . . ما شاهد شروع يك خلافت ايراني هستيم هم‌چنان‌كه داعش خلافتش را اعلام كرد».

7-عفو بين الملل در 14اكتبر 2014 گزارشي مبسوط تحت عنوان ”مصونيت مطلق، درباره حاكميت شبه نظاميان در عراق”، منتشر كرد و در اطلاعيه اي به همين مناسبت نوشت: «. . . . شبه نظاميان شيعه به‌طور بي‌رحمانه اي شهروندان سني را با پوش مبارزه با تروريزم، اما در تلاشي آشكار براي مجازات سنيها به‌خاطر ظهور داعش و جنايات فجيع آن، هدف قرار مي‌دهند. . . . . اعضاي شبه نظامي كه تعداد آنها دهها هزار مي‌شود، يونيفرمهاي نظامي به تن مي‌كنند، اما در خارج از هرگونه چارچوب قانوني و بدون هرگونه نظارت رسمي، عمل مي‌كنند. . . . . دولت عراق با دادن اجازه به شبه نظامياني كه به‌طور روتين دست به چنين جنايات وحشتناكي مي‌زنند در واقع مشمول ارتكاب جنايات جنگي مي‌شود و سيكلي از خشونتهاي خطرناك را دامن زده كه درحال فروپاشاندن كشور است. . . ”.

8-فارين پاليسي در18 سپتامبر 2014 در مقاله اي تحت عنوان «شبه نظاميان شيعي عراق در حال تبديل شدن به خطري به بزرگي داعش هستند» نوشت «اين گروه ها که داراي ارتباطات عميق ايدئولوژيکي و سازماني با رژيم ايران هستند. . . اوائل ژوئن، همراه با نيروهاي امنيتي حدود ۲۵۵ زنداني از جمله کودکان را اعدام کردند. . . رشد اين شبه نظاميان طرفدار رژيم ايران نشان دهنده اهداف رژيم ايران براي تسلط شيعه در عراق است. اين گروه ها نه تنها از حمايت و توانايي هاي سازماندهي رژيم ايران استفاده ميکنند بلکه همگي با ساز ايدئولوژيکي تهران رژه ميروند. آنها وفادار به ولي فقيه ايران خامنه اي و ايدئولوژي مطلقه ولايت فقيه هستند. . . . ».

زمينه سازي براي كشتار
9-در چنين شرايطي نماينده ساكنان در اول ژانويه در نامه به مقامات آمريكايي و ملل متحد، به نقل از منابع مقاومت در داخل رژيم ايران نوشت «رژيم آخوندي با نسبت دادن دروغين قتل شماري از فرماندهان نيروي قدس و افراد وابسته به آن، مانند حميد تقوي، واثق البطاط و. . . به مجاهدين، در صدد است به بهانه انتقام گيري از مجاهدين خلق ، كمپ ليبرتي را هدف حمله جنايتكارانه جديدي قرار داده است..».

10-همزمان رژيم آخوندي در هفته هاي اخير بار ديگر به تبليغات دروغ در مورد ارتباط مجاهدين با داعش روي آورده است. شماري از رسانه هاي رژيم در 28دسامبر 2014 در يك خبر كليشه اي كه از سوي نيروي قدس در اختيار آنها قرار داده شده بود از «همكاري گسترده اطلاعاتي و ميداني مجاهدين با داعش در عراق» خبر دادند و نوشتند «مجاهدين اطلاعات و نقشه‌هاي مناطقي از عراق را در اختيار داعش قرار داده است» و بدروغ به نقل از يك اطلاعيه موهوم مجاهدين خلق نوشت «مجاهدين به حمايت آشكار از داعش » پرداخته و نوشته است «اقدام عليه داعش نقض آشكار موافقتنامه‌هاي شوراي امنيت است».

11-رسانه هاي خارجي زبان رژيم نيز به تبليغات مشابهي پرداختند و به نقل از پرس تي وي رژيم ايران در روز 29 دسامبر نوشت: ” گروه تروريستي مجاهدين خلق ام كا او، بوضوح از رزمندگان داعش و اعمال ترور آنها حمايت كرده است. كه يك واكنش آشكار به همكاري نزديك ايران و عراق عليه اين گروه است”. و يا نوشتند: ” آژانسهاي خبري ايراني گزارش كرده اند گروه تروريستي ضد ايراني مجاهدين خلق با افتخار حمايت خود را از داعش و اعمال تروريستي گروه در عراق و سوريه اعلام مي كند”. هدف اين دروغپردازيها، حمله به ساكنان ليبرتي و براه انداختن يك حمله ديگر است.

تعهد امريكا و ملل متحد در قبال حفاظت ساكنان
12-كميته در جستجوي عدالت در گزارش ژوييه 2013 به شوراي امنيت ملل متحد مباني مسئوليت آمريكا و ملل متحد در قبال حفاظت ساكنان ليبرتي را بشرح زير برشمرد:
•دولت آمريكا و نيروي چند مليتي- عراق در ژوييه 2004 اذعان كردند ساكنان اشرف غير نظامياني هستند كه تحت حفاظت كنوانسيون چهارم ژنو قرار دارند. از نظر حقوقي هيچ عاملي وجود ندارد كه اين استاتو را از ساكنان سلب كرده باشد.

•انتقال حفاظت به عراق يك امر غير قانوني از طرف آمريكا بوده است و بخصوص پس از حمله ژوييه 2009 به ساكنان،  طبق ماده 45 كنوانسيون چهارم ژنو آمريكا بايد حفاظت را از عراق پس ميگرفت. اين موضوعي است كه در هر محكمه اي قابل اقامه دعواست

•آمريكا با همه ساكنان اشرف تك به تك توافقنامه اي را امضا كرده است كه در ازاي خلع سلاح آنها، حفاظتشان را تا تعيين تكليف نهايي بر عهده خواهد گرفت. آمريكا نسبت به اين قرار داد مسئوليت دارد و نقض يك جانبه آن مجرمانه است
•همه ساكنان پناهنده و يا پناهجو و افراد مورد نگراني هستند و از حفاظت هاي بين المللي برخوردارند.
•انتقال ساكنان از اشرف به ليبرتي بر اساس تضمينهاي ملل متحد و دولت آمريكا انجام شده است و دولت آمريكا بارها از زبان بالاترين مقامات خود از جمله وزير خارجه اعلام كرده است كه امنيت و سلامت ساكنان در ليبرتي تامين خواهد شد.
•وزير كلينتون در 25 دسامبر 2011 از ياداشت تفاهم بين ملل متحد و عراق حمايت كرد و بر تامين سلامت و امنيت ساكنان تاكيد كرد و گفت ديپلماتهاي آمريكايي ديدارهاي مستمر و منظم از ليبرتي خواهند داشت.

•طبق توافقنامه چهارجانبه بين آمريكا، ملل متحد، دولت عراق و ساكنان ( 16 اوت 2012)، در مورد انتقال بقيه ساكنان به ليبرتي، آمريكا متعهد شده است كه از امنيت و سلامت ساكنان حمايت كند،
مستقل از قرارداد هاي فوق، در شرايطي كه ساكنان ليبرتي در معرض حمله ديگري قرار دارند و اين امر 4 بار تجربه شده است، جامعه جهاني و بخصوص شوراي امنيت و دولت آمريكا طبق اصل حفاظت ”آر تو پي“  بايد حفاظت آنها را تامين كنند.

13-لازم به يادآوري است كه ساكنان اشرف، همه سلاحهاي خود اعم از سنگين، سبك و شخصي، از جمله 17000 قطعه سلاح حفاظت انفرادي خود را به آمريكا تحويل دادند و دولت آمريكا متقابلا حفاظت آنها را تا تعيين تكليف نهايي به عهده گرفت. اما در نقض آشكار همه اين تعهدات، دولت آمريكا در فوريه 2009 حفاظت ساكنان اشرف را به دولت مالكي تحويل داد كه بخوبي از مزدوريش براي رژيم ايران و دشمني اش با مجاهدين مطلع بود. اسنادي كه بعدها فاش شد نشان ميداد كه كميسارياي عالي پناهندگان وصليب سرخ بين المللي قبل از انتقال حفاظت، به دولت آمريكا هشدار داده بودند كه اگر اشرف تحويل دولت عراق شود يك فاجعه انساني در پيش خواهد بود

حفاظت ساكنان ليبرتي و سراب بازاسكان سريع
14-برخلاف قولهاي آمريكا و ملل متحد در 2011 و 2012 كه ساكنان پس از انتقال به ليبرتي به سرعت باز اسكان مي شوند، سه سال پس از استقرار در زندان ليبرتي، تنها حدود 15 درصد آنها به خارج منتقل شده اند. اين در حاليست كه ساكنان و نمايندگانشان طرحهاي مختلفي را به آمريكا و ملل متحد در اين زمينه ارائه كردند. آنها از جمله خواستار انتقال همه ساكنان به آمريكا ولو به طور موقت و تحت كنترل شدند تا بتوانند كشورهايي براي اقامت دائم پيدا كنند.

15-كميته بين المللي در جستجوي عدالت در گزارش خود به شوراي امنيت در مارس 2013، يعني پس از اولين حمله موشكي به ليبرتي، در پاراگرافهاي 37 تا 41 به بررسي 4 آلترناتيو براي حفاظت ساكنان ليبرتي پرداخت و نتيجه گيري كرد
«موثرترين راه حل به وضوح گزينه سوم است يعني انتقال همه ساكنان به طور موقت به آمريكا يا يك كشور اروپايي و بازاسكان از آنجا است. آمريكا بخاطر اينكه ساكنان را خلع سلاح كرده و با يك به يك آنها توافق امضاء كرده است كه حفاظت آنها را تا فرجام نهايي بعهده خواهد گرفت، در قبال اين موضوع مسئول است و با انتقال آنها به آمريكا مي تواند براي هميشه به يك مشكل بزرگ كه چهره آمريكا را نيز مخدوش كرده است پايان دهد اين گزينه براي آمريكا يك راه حل كاملا عملي است و صرفا نياز به يك تصميم سياسي دارد. ما همه همكارانمان در آمريكا را به كمپين براي اين گزينه ترغيب ميكنيم». تقريبا دوسال بعد از اين

فراخوان كه بارها قبل و بعد از آن تكرار شده است، هيچ اقدام موثري از سوي آمريكا به عمل نيامده است و باز اسكان ساكنان تقريبا منحصر به تلاشهايي بوده است كه خود آنها و نمايندگانشان به عمل آورده اند.

16-هم ما و هم ساكنان و نمايندگانشان از سال 2011 كه بحث انتقال به ليبرتي مطرح شد، بارها و بدون نتيجه تكرار كرده ايم كه تنها راه حفاظت ساكنان در ليبرتي استقرار نيروهاي كلاه آبي ملل متحد در اين كمپ است. در آوريل 2014 45 نماينده پارلمان عراق از سازمان ملل متحد خواستند تا نيروهاي كلاه آبي سازمان ملل را براي حفاظت از ساكنان ليبرتي در برابر آنچه كه حملات نيروهاي امنيتي مي ناميدند مستقر نمايند.
در 20 نوامبر 2013 اعضاي كميسيون خارجه پارلمان اروپا در نامه اي به پرزيدنت اتحاديه اروپا، رييس كميسيون اروپا و نماينده عالي اتحاديه خواستار «فراخوان به شوراي امنيت ملل متحد براي استقرار تيم مانيتورينگ سازمان ملل در ليبرتي همراه با يك واحد كلاه آبي ملل متحد» شدند.

17-ساكنان حتي اعلام كردند آماده اند هزينه كلاه آبيها را بپردازند و اگر چنين چيزي امكان پذير نيست، آماده اند با شركت هاي خصوصي حفاظتي قرار داد ببندند كه حفاظت ليبرتي را تامين كند اما اين هم از طرف دولت عراق بي پاسخ ماند
18-ناظران ملل متحد از ابتدا قرار بود بصورت دائمي و شبانه روزي در ليبرتي مستقر شوند. در 28 دسامبر 2011 نماينده ويژه دبيركل به ساكنان اشرف نوشت «به محض ورود ساكنان به كمپ ليبرتي، ملل متحد يك نظارت 24ساعته و هفت روز هفته بر كمپ ليبرتي را تا زماني كه آخرين نفر ازساكنين عراق را ترك كنند، اعمال خواهد نمود». اما نه تنها چنين نظارتي وجود ندارد بلكه ناظران ملل متحد تنها ساعات محدودي در برخي از روزها در ليبرتي حضور مي يابند. به مجرد اينكه احتمال خطر در ليبرتي كمي بالاتر ميرود، همين سرزدن هاي كوتاه مدت هم تعطيل ميشود. كما اينكه از 15ژوئن تا چند ماه هيچ حضوري در ليبرتي نيافتند

19-وزير كلينتون در 25 دسامبر 2011 پس از امضاي ياداشت تفاهم بين دولت عراق و ملل متحد اعلام كرد ديپلماتهاي سفارت آمريكا در بغداد بازديدهاي مستمر و منظم از ليبرتي خواهند داشت، اما هيچگاه چنين بازديدهايي صورت نگرفت و به عنوان مثال ميزان بازديدهاي آمريكا از ليبرتي به شمار انگشتان يك دست هم نميرسد.

20-در اين مدت همه تلاشهاي ساكنان و نمايندگانشان و تلاشهاي ما و ديگر ارگانهاي مدافع حقوق پناهندگان براي بهبود نسبي وضعيت حفاظتي ليبرتي مانند برگرداندن تي والهاي حفاظ بنگالها، انتقال كلاه ها و جليقه هاي حفاظتي از اشرف به ليبرتي، وارد كردن كيسه شن و. . . . به جايي نرسيده است.

21-علاوه بر اينها ملل متحد به تقاضاهاي مكرر ساكنان و وكلا و نمايندگانشان و به درخواستهاي مكرر گروههاي مدافع حقوق بشر و حقوق پناهندگي براي اعلام ليبرتي به عنوان كمپ پناهندگي تحت نظارت كميسارياي عالي پناهندگان پاسخي نداد و از ايجاد اين حداقل چتر حفاظتي نيز خوداري شده است.

مسئوليت ناپذيري دولت عراق
22-بي پاسخ گذاشتن فراخوانهاي انتقال به آمريكا و اجراي تدابير حفاظتي در حاليست كه دولت عراق در قبال حملات جنايتكارانه به اشرف و ليبرتي رسما به مراجع بين المللي اعلام ميكند كه از عاملان و آمران بي اطلاع است. در مقابل انبوه اسناد و مداركي كه مسئوليت تمام عيار دولت عراق را در اين جنايات روشن ميكند، و در مقابل فراخوانهاي جهاني براي تحقيقات مستقل، دولت عراق اعلام كرده است كه هنوز در جستجوي يافتن عاملان جنايت است! جستجويي كه هيچگاه به نتيجه نرسيد چون جستجوگران خود، همان جنايتكاران هستند. اين حكومت با تمام قوا از هرگونه تحقيق مستقلي جلوگيري ميكند.

9 ژانويه2015

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر