سه‌شنبه، دی ۱۶، ۱۳۹۳

جنايتها و كاركردهاي سپاه پاسداران

سه شنبه, 16 دی 1393 12:43 
 
سپاه پاسداران

تعداد  زندان‌های مخفی سپاه همواره در حال افزایش بوده است. به طوريكه در استان تهران بیش از ١٥ زندان و در هر شهرستان و مرکز استان بیش از ٣ زندان مخفی به شکل تقریبی می‌باشد.
البته سپاه پاسداران از هر گونه امکاناتی برای ساختن و ازدیاد چنين مکان‌هایی استفاده ميكند تا بلکه بتواند
مخالفین خود را در آن زندانی و شکنجه كرده و تحت بازجویی قرار دهد  وحتی به شکل پنهان و مخفیانه مورد تجاوز و اعدام نماید.
یکی از مواردی که سپاه پاسداران در آن زمينه به جنایات آشکار پرداخته است، مبحث زندان و زندانی است که این مقوله مستقیما فعالین سیاسی، اجتماعی، مدنی ، فرهنگی، دانشجویی و روزنامه‌نگاران را در جمع قربانیان خود قرار داده است.
سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد سیاسی، امنیتی، نظامی در کشور ایران همواره در عرصه‌های مختلفی یکه تازی نموده و با توجه به ساختار آن نیز هیچ نهاد و ارگانی قادر و توانا به پاسخ خواستن از این ارگان نبوده و نیست. سپاه در آغازین روزهای شکل گیری و پیدایشش تا به امروز همواره به عنوان یک عنصر سرکوب‌گر، شکنجه گر و تروریست عمل کرده است که دامنه این نوع عملکرد سپاه پاسداران به خارج از مرزهای قانونی ایران نیز گسترش و دامنه پیدا کرده است و كمتر كسي است كه به اين امر واقف نباشد. شناسايي عناصر يا كشف انبارهاي سلاح مربوط به سپاه پاسداران ايران در كشورهاي گوناگون منجمله عراق و لبنان و سوريه و ... به روشني گوياي گستردگي عملكردهاي تروريستي اين ارگان مي باشد.

واحد شناسایی و پیشگیری سپاه
سپاه پاسداران درواحدهای حفاظت اطلاعات خود ارگانی را مدیریت می‌کند که اعضای آن همواره بدون نام و نشان و با لباس شخصی در حال فعلایت هستند. این افراد که بیشتر به واحد شناسایی و پیشگیری شهرت دارند، در یک گستره‌ی وسیع اجتماعی در حال فعالیت هستند. فعالیت این ارگان از سپاه پاسداران در هیبت مشاغل گوناگون اجتماعی از راننده تاکسی و رفتگر گرفته تا اساتید دانشگاهی و پست‌های مدیریتی ادارات و ارگان‌ها شعبه و شاخه دارد. افراد سازماندهی شده در این بخش فاقد هرگونه شکل و قیافه معمول و مرسوم اعضای سپاه پاسداران بوده و بر طبق اصول آموزشی و اجرایی شرح وظایف این قسمت از سپاه پاسدران، باید افراد زیر مجموعه آن دارای قیافه و شمایل پوشش غیر مشکوک باشند.
استفاده از لباس‌های مارک خارجی، صورت اصلاح کرده، استفاده از مدل‌های روز و تیپ‌های جوان پسند نیز یکی از ترفندهای گروه واحد شناسایی حفاظت اطاعات سپاه پاسداران است.

هدف اصلی این واحد
هدف اصلی این واحد علاوه بر حضور همه جانبه‌ی سپاه در میان جامعه، همواره جمع آوری تحرکات اجتماعی و هرگونه اخبار و رویداد در سطح جامعه است که این اخبار به شکل مداوم به مقامات ارشد واحد مربوطه سپاه پاسداران در طول ٢٤ ساعت شبانه روز مخابره می‌شوند.
در این واحد از سپاه پاسداران یک شاخه کاملا مستقل نیز طراحی شده است که به شکل تخصصی مسوول شناسایی و کنترل افرادی هستند که در جامعه دارای اسم و رسم و جایگاه خاص باشند.
این واحد علاوه بر انجام ماموریت‌های مخوف خود در داخل کشور و همکاری مستقیم با وزارت اطلاعات در دستگیری و شکنجه و ازبین بردن مخالفین حکومت، همانگونه كه در بالا اشاره شد, در کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق، لبنان و فلسطین نیز دارای شعه و یگان مرتبط بوده و در آنجا نیز به همین شکل در حال فعالیت می‌باشد. در کل انهدام و منفعل ساختن هرگونه حرکت که به تشخیص سپاه پاسداران خطرناک برای نافع سپاه پاسداران باشد، وارد انجام عملیات شده و این افراد و اشخاص و گروه‌ها را به شکل مخفیانه در داخل و خارج از کشور دستگیر و منهدم می‌سازد
روزنامه‌نگاران، دانشجویان، پزشکان، اساتید دانشگاه، وکلا، فعالین مدنی و اجتماعی جزو افراد صدرنشین لیست کنترل‌های این واحد از سپاه پاسداران هستند که در صورت مشاهده هرگونه تحرک، فعالیت و موارد مشکوک که به ذائقه سپاه پاسداران خوش نیاید، مراتب بعدی جهت دستگیری این افراد به فرماندهی حوزه حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران منتقل می‌گردد.

روش دستگیری
دستگیری افراد مورد نظر به تشخیص واحد حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به هیچ عنوان نیازمند حکم قضایی و اجازه از ارگان‌های ناظر بر صدور حکم بازداشت نبوده و دستگیری‌ها کاملا خودسرانه و به تشخیص سپاه انجام می‌شوند.
افراد دستگیر شده تحت شرایط فوق همواره به مکان‌هایی انتقال داده می‌شوند که جزو زندان‌های رسمی و آشکار تحت نظارت قوه قضائیه و سازمان زندان‌های کشور نمی‌باشند و معمولا در اختفای کامل ساخته و یا در نظر گرفته شده‌اند.
زندان‌های مخفیانه سپاه پاسداران کاملا مجزا از زندان‌های مخفیانه و نهانی وزارت اطلاعات هستند و در این باب، سپاه پاسداران کاملا خودسرانه و مستقل عمل می‌نماید. بنابر این در اين مقوله می‌توان سپاه پاسداران را مازاد بر عملکرد وزارت اطلاعات و ستادهای خبری قلمداد کرد که همواره در دستگیری و نگهداری و بازجویی زندانی به شکل مخفیانه عمل کرده است.

زندان‌های مخفی
تعدادی از این مکان‌ها در داخل پادگان‌های آموزشی سپاه، پایگاه‌های فرماندهی‌ و اماکنی که کاملا محیط‌های حفاظت شده و تحت نظر و حراست هستند قرار دارند. تعدادی دیگر از این مکان‌ها که زندان‌های مخفیانه سپاه پاسداران هستند، معمولا خارج از محیط‌های نظامی و در مکان‌هایی هستند که فقط مسؤلین رده بالای سپاه و واحد حفاظت اطلاعات از آن مطلع می‌باشند. این مکان‌ها به شکل منازل خارج از شهر، زیر زمین‌های ادارات و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران، بخشی از شرکت‌ها و آپارتمان‌هایی که مخفیانه توسط سپاه پاسداران کنترل و نگهداری می‌شوند می‌باشد.
ساختمان‌هایی با گنجایش متفاوت و دارای نوع ساختمان سازی متفاوت، کاملا عایق بندی شده و دارای چندین راه‌ برای عبور و مرور به داخل با اتومبیل که در داخل آنها مخالفین حکومت اسلامی و سپاه پاسداران تحت بازجویی، شکنجه، اعتراف و حتی اعدام‌های نهانی قرار می‌گیرند.
سپاه پاسداران یک بخش ویژه از این نوع زندان‌ها را نیز مدیریت می‌کند که مختص به افراد و اعضای سپاه پاسداران می‌باشد. اعضایی که بنا به هر دلیلی از سیاست‌های سپاه پاسداران تخطی نمایند و یا بر خلاف نوع سیاست سپاه پاسداران دست به اعتراض و یا هرگونه حرکتی نمایند که سپاه به واسطه آن احساس خطر نماید، به این بخش از زندان که بخش نظامی اعضای سپاه می‌باشد منتقل خواهند شد. اغلب این افراد که از اعضای کادر سپاه پاسداران بوده‌اند در صورتي که سپاه پاسداران حضور و وجود آنها را خطرناک و یا مایه دردسر بداند، معمولا بعد از آزادی از زندان و بازداشت دچار عارضه‌های قلبی، مرگ و میر ناشی از حمله و سکته قلبی یا مغزی می‌شوند و در ظاهر با مرگ طبیعی فوت می‌نمایند  اما در واقع این بخشی از شیوه عملکرد سپاه برای ازبین بردن مخالفین خود است.
علاوه بر این نوع زندان و بازداشتگاه‌های مخفی، سپاه پاسداران در زندان‌های مرکزی و تحت نظارت اداره کل زندان‌های کشور که تحت نظر مستقیم قوه قضائیه می‌باشد نیز دارای بندهای مختص به خود می‌باشد که تعدادی از زندانیان سیاسی که حکومت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران آنان را امنیتی می‌نامند، در آن‌ها نگهداری و تحت نظارت دارند. این بندها نیز کاملا توسط سپاه پاسداران کنترل و نظارت می‌شوند و ریاست زندان‌ها و مامورین زندان فاقد قدرت اجرایی و یا دخالت در پرونده و امورات این دسته از زندانیان بند مخصوص سپاه هستند.
بخش دیگری از زندان‌های مخفی سپاه پاسداران در ساختمان‌های پلیس و نیروی انتظامی قرارگرفته است. در کنار شعبه‌های مختلف اداره گاهی و بازداشتگاه‌های معمول و مشخص نیروی انتظامی نیز ساختمان و یا مکان‌هایی تحت فرماندهی و کنترل سپاه می‌باشند که تعدادی از زندانیان و قربانیان خود را در آنجا نگهداری و تحت بازجویی و شکنجه قرار می‌دهند، انتخاب این قسمت از زندان‌های مخفیانه سپاه در داخل ساختمان پلیس و یا ادارات آگاهی، بیشتر به این دلیل است که بازداشت شدگان جرائم عادی و معمول روزانه معمولا در ساختمان‌های نیروی انتظامی و اداره آگاهی نگهداری می‌شوند و درشرایط ضروری و ناگهانی انتقال فرد دستگیر شده توسط سپاه پاسداران به این مراکز به هیچ عنوان موجب بر انگیخته شدن شک و یا جلب توجه نمی‌شود.

نحوه نگهداری زندانیان
 زندانیان در این زندان‌های کاملا مخفی بوده  و تحت شکنجه وحشیانه قرار دارند و معمولا برای تخلیه اطلاعاتی زندانیان از  هرگونه شکنجه جسمی، روحی، تجاوز و... استفاده می‌شود.
در این زندان‌ها یک سلسله کادر تخصصی مشغول به کار هستند که شامل گارد حفاظتی، بازجوها، شکنجه گران و پزشکان و کادر بهداری هستند. این کادر تخصصی و آموزش یافته دارای امکانات و ادوات کاملا حرفه‌ای بوده که اکثرا از کشور چین و یا دیگر کشورهای همکار و همیار ایران و سپاه پاسداران تهیه و تامین می‌شوند.
داروهای تشنج دهنده، آمپول‌های منتقل کننده بیماری‌های ناشناخته، داروهای محرک روان و اعصاب که شخص را در مسیر کارهای خطرناک همچون خودکشی قرار می‌دهد، بروز حمله و سکته‌های قلبی و مغزی در افراد به وسیله یک سری دیگر از داروها و آمپول‌های مخصوص شکنجه نیز تنها تعداد بسیار کمی از ابزار آلات مورد استفاده در این زندان‌های مخفیانه هستند.

انواع شکنجه و فشار بر زندانیان
مامورین سپاه پاسداران که در این زندان‌ها هستند برای به اعتراف واداشتن زندانیان از هیچ نوع اعمال ضد انسانی دریغ نمی‌کنند. آنچه که برای آنان و فرماندهان زندان‌های مخفیانه سپاه پاسداران مهم است، تهیه گزارش از توانایی خود در بدست آوردن اطلاعات و اعتراف از زندانیانی است که از تمامی حقوق اولیه خود به عنوان یک زندانی سیاسی محروم هستند. این زندانیان در اختفا و پنهانی نگهداری می‌شوند، کسی از سرنوشت و جا و مکان آنها مطلع نیست، هیچ ارتباطی با خانواده‌هایشان ندارند و قادر به برقراری هیچ گونه ارتباطی با بیرون زندان و اخذ وکیل هم نیستند.
در این زندان‌ها زندانی مورد آزارها و آسیب‌هایی قرار می‌گیرد که کاملا طاقت فرسا و شکننده است. شکنجه‌هایی همچون؛
١- شکنجه‌های فیزیکی شدید
٢ – شکستن عمدی استخوان‌های دست و پا و سر زندانیان
٣ – ضربه زدن به بدن زندانیان با کابل‌های ضخیم با دست و پای بسته شده
٤ – فشارهای روحی روانی و جلوگیری از استراحت و خواب زندانی
٥ – انجام مانور اعدام‌های نمایشی و قلابی بر روی زندانی
٦ – تجاوز جنسی به زندانی
٧ – تجاوز به اعضای خانواده زندانی در مقابل چشم وی
٨ – تهدید به هتک حرمت زندانی در جامعه
٩ – تهیه عکس برهنه از زندانی یا اعضای خانواده وی و تهدید به انتشار آنها
١٠ – وادار نمودن زندانی به اعترافات تلویزیونی و تصویری دروغین
١١- داغ کردن و سوزاندن بدن زندانی با اتو و سیگار

عملکرد واحد بهداری سپاه در این زندانها
از طرفی نیز وجود یک شعبه مستقل بهداری با کادر ویژه مستقل در همین زندان‌های مخفی نیز ابزاری است تا سپاه پاسداران با صدور جواز دفن و تائیدیه فوت برای افرادی که در زیر شکنجه تاب و توان خود را از دست داده و فوت می‌کنند را حمله قلبی، سکته مغزی و خودکشی بنامد و با برگه‌های ممهور به تائیدیه پزشک از افشای این جنایات جلوگیری شود.
بسایری از افرادی که در شهرستان‌های ایران و از ملیت‌های آذری، بلوچ، عرب، کورد و .. هستند و همواره فریاد حق خواهی و مطالبات خود را در قالب‌های سیاسی، اجتامعی، فرهنگی، دانشجویی و … سر می‌دهند معمولا در لیست اول قربانیان جنایات سپاه پاسداران در زندان‌های مخفیانه هستند.

واحد بهداری زندان‌های سپاه نیز به نوبه خود گونه‌هایی از شکنجه را در مورد زندانیان اعمال می‌کند که در نوع خود کاملا ضد انسانی و غیر قابل تصور است
١-  تزریق داروهای تاثیر گذار بر روان زندانی
٢- تخلیه مقادیر زیادی از خون زندانیان برای بانک خون سپاه
٣- تست آزمایشات مختلف دارویی و شیمایی بر روی بدن زندانیان
٤- تزریق مقادیر زیادی مرفین و معتاد کردن زندانیان به مواد مخدر
٥- تجزیه بدن زندانیان کشته شده و قربانی و استفاده از اعضای بدن آنها
٦- خوراندن داروهای محرک اعصاب و مجنون کردن زندانیان پس از آزادی
٧- استفاده از داروهایی که موجب سکته مغزی و یا حمله قلبی زندانی در دراز مدت بشود

یکی از نمونه‌های بارز این گونه اعمال سپاه پاسداران، رامین پوراندرجانی دكتر سرباز در بازداشتگاه كهريزك مي باشد كه به دنبال افشاگري در مورد آنچه كه در اين بازداشتگاه در سال 88 گذشت و شكنجه هايي كه بر روي جوانان دستگير شده اعمال ميشد, به طرز مشكوكي جان باخت .

سرنوشت‌های نامعلوم زندانیان مخفی
بسیاری از این افراد حتی از نحوه دستگیری، محل نگهداری و سرنوشت آنان حتي در طول ساليان متمادي هیچ اطلاعی در دست نبوده و نیست. بیشترین علت فعالیت سپاه پاسداران در استان‌های مرزی و حواشی ایران نیز بدین سبب است که انتشار اخبار و رویدادهای ازین قبیل در شهرستان‌ها بسیار محدود و می‌توان گفت غیر ممکن است.
سعید زینالی :  یکی دیگر از نمونه‌های بارز و آشکار است که در یکی از این زندان‌های سپاه برای همیشه بی نام و نشان ماند. سعید زینالی در ۲۳ تیر ماه ۱۳۷۸در مقابل چشم‌های مادرش بازداشت شد و از آن تاریخ تاکنون، جز یک تماس تلفنی کوتاه، هیچ خبری از این فارغ التحصیل کامپیو‌تر دانشگاه تهران در دست نیست. خانواده آقای زینالی از 15 سال پیش تاکنون برای گرفتن خبری از فرزندشان به همه مراکز امنیتی و قضایی مراجعه کرده اند اما هیچ پاسخ درستی به آنها داده نشده است.
منبع:  (( اکرم نقابی، مادر سعید زینالی میگوید: “هیچ جواب قطعی نمیدهند یک ماه پیش از دادستانی به من زنگ زدند گفتند که سعید زینالی آزاد شده. نمیدانید چقدر خوشحال شدم چه حالی پیدا کردم. اما بعد انکار کردند. گفتند ما پرونده را دیدیم اشتباه شده. بعد گفتند نگران نباشید و ما پی گیر هستیم و خبرتان میکنیم.”
او می افزاید: “رفتیم دادستانی گفتند نماینده سپاه را خواسته ایم اینجا و با او جلسه می گذاریم و قضیه را روشن میکنیم. قرار بود ظرف ده روز جلسه را بگذارند اما اکنون ۲۵روز گذشته و هیچ خبری نیست“.
وی می گوید: “آقای خدابخشیان، دادیار ناظر زندان اوین بود که به پدر سعید گفته هر موقع میخواهیم  جای سعید  را پیدا کنیم و به شما اطلاعات بدهیم جایش را عوض می کنند. اما توضیح نداده که چه کسی  جای سعید   را عوض میکند اصلا سعید دست چه کسی است؟ اصلا زنده است؟”))
اعمال شکنجه‌هایی که کرامت، شخصیت و حیثیت انسانی را مورد لطمه و آسیب قرار می‌دهد نیز بخش دیگری از انواع شکنجه‌های معمول و مرسوم در این گونه بازداشتگاه‌های نهانی است.

تجاوز به زندانیان
تجاوز به زنان و دختران و حتی مردانی که بعلت فعالیت‌های دانشجویی و فعالیت در عرصه‌های مختلف برای احقاق حقوق انسانی و آزادی دستگير شده اند همواره در این مراکز شیوع داشته و اعمال می‌شوند. در این زمینه بارها دیده شده است که افرادی مدتی پس از آزاد شدن از این زندان‌ها دچار جنون، مرگ‌های مشکوک بر اثر تصادف و حتی خودکشی شده‌اند.
بیشتر این خودکشی‌ها معمولا به دلیل اعمال تجاوز جنسی به زندانی در زمان تحت بازجویی بوده که منجر به ترور شخصیت و خرد شدن اخلاقیات و کرامت انسانی شخص شده است.
یکی از این موارد سرنوشت دختری است به نام “شلر” که محمد نوری زاد در وبسایت رسمی خود در موردش می‌نویسد. دختری که دانشجوی مقطع لیسانس علوم سیاسی بوده و تنها به جرم امضاکردن طوماری اعتراضی به وضعیت دانشگاه دستگیر و به سرنوشتی شوم دچار می‌شود.
منبع:  ((دوماه سه ماه چهارماه. کمی به پنج ماه مانده است که اززندان اوین به پدرزنگ می زنند. که: بیا ودخترت را ببر.پدرسراسیمه به تهران می رود. به زندان اوین. بعد ازکلی معطلی، درِزندان گشوده می شود. بانوانی زیربغل شلررا گرفته اند. روی پایش بند نیست.
ای خدا، این که شلرنیست. شلربرورویی داشت. چالاک وورزشکاروکمی حتی تپل بود. این دخترکه چهل پنجاه کیلو بیشتروزنش ندارد. پدر، شلررا تحویل می گیرد. بشرطی که هروقت زنگ زدند وگفتند: بیاورش، بیاوردش. سال گذشته کمی پیش ازاین روزها ” برادران” زنگ می زنند. که: شلررا بیاور. داستان تلفن را به شلرمی گویند. که آماده شو. سه روز مهلت داده اند. شلردو روز درخود فرومی شود. بازهمان سکوت وبُهت وزانوان لرزان. درانتهای روز دوم، که فردایش باید حرکت می کرده اند، شلررا می بینند که خوابیده. این چه وقت خواب است؟ پدربزرگ، ازسالهای دور، یک تفنگ شکاری داشته که درخانه ی آنها نگهداری می شده است. یک حوله ی خیس، پیچیده برسرِلوله ی تفنگ، انگشت برماشه، و: شلیک!))
پیمان کاوسی  ، مهندس برق نیز یکی از قربانیان مورد تجاوز قرار گرفتن در زندان‌های سپاه پاسداران است. مورد تجاوز قرار گرفتن فقط به دلیل مخالفت با سیاست‌ها و اعمال فشار در جماعه‌ تحت حکومت جمهوری اسلامی و گردن کشی‌های سپاه پاسداران
نفوذ و گستردگی نیروهای سپاه پاسداران در ابعاد مختلف قدرت حکومتی به قوه قضائیه هم رسیده است و این اعمال نفوذ باعث گردیده است که هم تعدادی از پست‌های کلیدی تا حد معاونت‌های قضایی را در اختیار داشته باشد و هم این که وجود مافیای مخوف آدم کشتن سپاه پاسداران نیز تبدیل به ابزاری شده است تا هر نوع اعمالی را که بخواهد انجام بدهد.

هدف سپاه از ایجاد این زندان‌ها
هدف سپاه پاسداران از ایجاد اینگونه مراکز و زندان‌های مخفیانه، ریشه کن کردن هرگونه اندیشه، جنبش و فعالیتی است که آن را مضر به حال خود و اقتدار خود و نظام جمهوري اسلامي بداند. سرکوب نخبگان جامعه، قلع و قمع کردن فریادهای اعتراضی وجلوگیری از شکل گرفتن هرگونه نهاد و اجتماع و تشکل و صنفی، در راس دستور کار این نهاد است.
سپاه پاسداران با تشکیل و مدیریت این اماکن مخفی، علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در جامعه ، تفرقه، نفاق، عدم اطمینان آحاد جامعه به یکدیگر، ترس از دستگیری و عواقب نهانی آن را نیز پرورده و ساخته و پرداخته کرده است.
سپاه پاسداران ارگانی سیاسی نظامی در دست سيد علي خامنه اي  است که در طول موجودیت خود تا به امروز همواره گردنکشی کرده است و فاقد درک گفتمان دمکراتیک است. سپاه ارگانی است که هر نوع حرکت را که منطبق با امیالش نباشد قلع و قمع کرده و با خشونت و کشتار و شکنجه با آن برخورد می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر