چهارشنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۳

بازگشایی کنگره آمریکا

تاريخ: AM 9:00:59 1393/10/17

کنگره آمریکا


روز سه‌شنبه کنگره آمریکا شامل سنا و مجلس نمایندگان، بازگشایی شد و نمایندگان جدید هر دو مجلس سوگند یاد کردند. برای اولین بار طی هشت سال اخیر، جمهوری‌خواهان کنترل کامل هر دو مجلس را در اختیار دارند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس کنترل جمهوری‌خواهان بر کنگره و سنا را «نقطه مقابل بسیار قدرت‌مندی در برابر اوباما طی دو سال آخر ریاست‌جمهوری او» توصیف کرد.
یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در کنگره جدید، جلوگیری از دستیابی رژیم آخوندی به سلاح هسته‌یی و اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم است.
هم‌زمان با بازگشایی کنگره آمریکا با ترکیب جدید و اکثریت جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس، تحلیل و تفسیرهای زیادی درباره نقش کنگره در قبال مذاکرات هسته‌یی با رژیم و احتمال اعمال تحریمهای جدید منتشر می‌شود . بهرحال آنچه نسبت به آن اتفاق‌نظر وجود دارد این است که مسأله هسته‌یی رژیم آخوندی، از اولویتهای اصلی کنگره و سنا با رؤسای جدید کمیته‌های سنا از جمله جان مک‌کین و باب کروکر خواهد بود که از مخالفان جدی سیاستهای اوباما هستند.
واشینگتن اگزامینر در گزارشی ارزیابی کرده که با توجه به بازگشایی کنگره با اکثریت جمهوری‌خواه، تلاشهای دولت اوباما برای تعامل با رژیم، تضعیف خواهد شد.
این منبع نوشت که رویکرد دولت اوباما در قبال رژیم ایران، به تلاشهایی برای اعمال تحریمهای جدید از سوی قانون‌گذاران دامن زده است؛ در همین رابطه سناتور مارک کرک به واشینگتن اگزامینر، گفت: «در حالی که به‌نظر می‌رسد با ادامه مذاکرات، دولت نقض‌های هسته‌یی (رژیم) ایران را پرده‌پوشی می‌کند، من با همکارانم در کنگره کار خواهم کرد تا (این رژیم) را مورد حسابرسی قرار بدهیم و حرکت آن‌ به‌سمت تسلیحات هسته‌یی را متوقف کنیم».
علاوه بر این، هافینگتن پست هم در گزارشی به‌نقل از منابع جمهوریخواه در کنگره نوشته، اقدامات در ارتباط با (رژیم) ایران برای اکثریت جدید، از بالاترین اولویت برخوردار خواهد بود.
هافینگتن پست در این رابطه به دو لایحه موجود در سنا اشاره کرده است : یکی لایحه کرک-منندز که تحریمهای جدیدی رو در صورت نقض توافق از سوی رژیم درخواست می‌کند و یکی هم لایحة لینزی گراهام و باب کورکر رئیس جدید کمیته روابط خارجی هست که خواهان تأیید هر گونه توافق هسته‌یی از سوی کنگره می‌شود.
یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح است، نظارت دقیق بر اعمال تحریمهای موجود علیه رژیم هم‌زمان با ادامه مذاکرات هست.
در همین رابطه به‌عنوان یک نمونه نامه مشترک 4 سناتور آمریکایی به وزیر خزانه‌داری آمریکا را داشتیم؛ اونها خواهان تحقیقات درباره حضور شرکت نفت حکومت آخوندی در کنفرانسی در لندن برای ارائه پروژه‌هایی به ارزش 40میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران خارجی و احتمال نقض تحریمها از سوی این شرکت یا اسپانسرهای کنفرانس مذکور شدند. چون شرکت نفت رژیم به سپاه پاسداران وابسته است که تحت تحریمهای آمریکا است.
این کنفرانس قرار است طی روزهای 23 تا 25فوریه 2015 برگزار بشود.
هر چهار سناتوری که این نامه را فرستادند از حزب دموکرات هستند: باب کیسی، ریچارد بلومنتال، چارلز شومر و کرستن جیلیبراند.
آنها تأکید کرده‌اند: در حالی‌که ما تلاشهای دیپلوماتیکمان را ادامه می‌دهیم، این امر اهمیت حیاتی دارد که تحریمهای موجود آمریکا (علیه رژیم ایران)، مؤکداً اعمال بشوند.

بخش‌هایی از این نامه درباره حضور شرکت نفت:
«ما به‌شدت نگران آن هستیم که (رژیم) ایران در حال سوء‌استفاده از مذاکرات دیپلوماتیک جاری... برای تضعیف نظام تحریمهای بین‌المللی موجود است... ما از وزارت خزانه‌داری می‌خواهیم به سرعت این موضوع را مورد تحقیق قرار بدهد و در صورت نیاز، اقدامات عملی را قبل از این کنفرانس انجام دهد... همان‌طور که می‌دانید، ارائه حمایت مادی به سپاه پاسداران (رژیم ایران) یا وابستگان به آن، نقض سیاست تحریمهای کنونی آمریکا است. وزارت خزانه‌داری در سال 2012، شرکت نفت (ایران) را به‌عنوان یکی از وابستگان به سپاه پاسداران تعیین کرد. سپاه و وابستگان آن چندین‌بار به‌خاطر نقششان در برنامه هسته‌یی (رژیم) ایران، حمایت از تروریسم، نقض فاحش حقوق‌بشر و حمایت از رژیم اسد در سوریه، تحریم شده‌اند... کنفرانس (مذکور) از سوی شرکت انرژی CWC مستقر در لندن اسپانسر می‌شود؛ ما بر این باوریم که ممکن است، پشتیبانی CWC از این کنفرانس بتواند حمایت مادی ارائه کند و شاید آن‌را در نقض سیاست تحریم قرار بدهد؛ لذا خواهان تحقیق هر گونه نقضی هستیم».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر