پنجشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۳

سخنراني سالانة باراك اوباما در كنگره آمريكا-قسمت ايران

« ...باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در سخنراني سالانه خود در كنگره آمريكا به تشريح سياستهاي داخلي و بين المللي خود پرداخت. وي بخش اعظم سخنراني خود را به وضعيت اقتصادي و اجتماعي آمريكا اختصاص داد و به برخي موضوعهاي سياست خارجي هم اشاره كرد.
باراك اوباما در رابطه با ايران از جمله گفت: ديپلماسي ما در رابطه با ايران در كار است. براي اولين بار در يك دهه، ما پيشروي برنامه هسته اي ايران را متوقف كردهايم، و ذخاير مواد هسته-اي آنرا كاهش داده ايم. از حالا تا بهار آينده، ما امكان مذاكره پيرامون يك توافق جامع را داريم كه از بوجود آمدن يك ايران مسلح به سلاح هسته اي ممانعت كند، آمريكا و متحدانش، منجمله اسرائيل را امن كند، و از يك بحران ديگر در خاورميانه جلوگيري كند. هيچ تضميني وجود ندارد كه مذاكرات موفق خواهد شد. و من براي ممانعت از بوجود آمدن يك ايران هسته اي، همه گزينه¬ها را روي ميز نگه داشته ام. ولي تحريمهاي جديد توسط اين كنگره، در اين نقطه از زمان، تقريباً تضمين ميكند كه ديپلماسي شكست بخورد.به گزارش تلويزيون سي¬ان¬ان با منزوي كردن آمريكا از متحدانش، حفظ تحريمها را دشوارتر خواهد كرد، و تضمين خواهد كرد كه ايران برنامه هسته¬اي خود را مجددا آغاز كند. اين معني نميدهد. به همين دليل من هر لايحه تحريمي كه اين روند را خنثي كند را وتو خواهم كرد. مردم آمريكا انتظار دارند ما فقط بعنوان آخرين دستاويز به سراغ جنگ برويم...»
موضع گيري مك كين و ليندزي گراهام در مورد سخنراني سالانه اوباما
« مجري سايت هيل: از سناتور ليندزي گراهام و سناتور مك كين، سوال كرديم كه نظر خود را در باره سخنراني سالانه اوباما، در يك كلام بگويند، و همينقدر كافي است كه بگوييم آنها راضي نبودند. ليندزي گراهام: در رابطه با سياست خارجه، من هيچوقت تا اين اندازه بعنوان يك كشور در باره نقطهاي كه در آن قرار داريم نا اميد نبودم. اين روزها خطرناكترين ايامي است كه از زمان 11 سپتامبر تا بحال ديده¬ام. استراتژي رئيس جمهور محكوم به شكست است. مك كين: در همان روزي كه يمن به دست تروريستهاي تحت حمايت ايران افتاده، او گفت كه سياستش در حال موفقيت است. اين مشابه يكي ديگر از سخنان اوست كه گفته بود او الگوي موفقيت است. او متوهم است.»
نقل قولها و واكنشها نسبت به سخنراني سالانه اوباما
جان بينر،سخنگوي مجلس نمايندگان:"يافتن زمينه هاي مشترك، آن چيزي است كه مردم آمريكا ما را به خاطر آن به اينجا فرستادند، ولي شما چنين چيزي را در سخنراني امشب رئيس¬جمهور نمي يافتيد. با اينكه ممكن است تهديد به وتو و پيشنهادات غيرجدي براي نمايشات سياسي مناسب باشد، ولي اين كنگره جديد آمريكا رااز تمركز روي اولويتهاي مردم منحرف نخواهد كرد."
ماركو روبيو، سناتور جمهوريخواه از فلوريدا:"به جاي پاداش دادن به رژيمهاي سركوبگر مانند كوبا و ايران با امتيازهايي كه مستحق آن نيستند و باعث مشروعيت و غنيتر شدن آنها ميشود، اوباما بايستي روابط عادي را مشروط بر نتايج واقعي و غير قابل بازگشتي كندكه حافظ منافع امنيت ملي آمريكا باشد، از حقوق بشر حفاظت كند و آزاديهاي سياسي بيشتري را ضمانت كند."...»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر