پنجشنبه، دی ۱۸، ۱۳۹۳

وکیل امید کوکبی با توضیح یک «اشتباه محرز»: حکم ده سال حبس موکلم مجددا تایید شد


سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی، زندانی محکوم به ده سال حبس که اخیرا پرونده اش برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض فرستاده شده بود به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت شعبه هم عرض حکم ده سال حبس این زندانی را بدون توجه به استدلا ل های مندرج در پرونده و نظر دیوان عالی کشور مجددا تایید کرده است.


پرونده امید کوکبی، دانشجوی دکتری فیزیک اتمی اخیرا توسط شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور برای رسیدگی مجدد به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران فرستاده شده بود و وکیل و خانواده این زندانی امیدوار بودند که با بررسی مجدد حکم ده سال حبس این دانشجوی دکتری نقض شود با این حال حکم ۱۰ سال حبس این زندانی عینا تایید شد.

سعید خلیلی با اظهار اینکه محسنی اژه ای مرتکب «اشتباه محرز» در توضیح پرونده امید کوکبی شده است به کمپین گفت: «آقای اژه ای متاسفانه موضوع اعادی دادرسی کیفری را با فرجام خواهی اشتباه گرفته است. آن چیزی که ایشان گفتند مربوط به فرجام خواهی در جرایم خاص است که مربوط به پرونده و جرم موکل من نمی شود.اصلا رای اصراری در چنین پرونده ای جایگاهی ندارد و هیچکدام از قضات دیوان عالی کشور هم این نظر را قبول ندارند.»

آقای خلیلی در توضیح بیشتر گفت:‌ «رای اصراری در پرونده های مانند قصاص صادر می شود که برای شکستن حکم سنگینی مانند قصاص هیات عمومی اصراری تشکیل می شود و بعدتر منتهی به صدور رای اصراری می شود.»

سعید خلیلی در پاسخ به این سوال که آیا در این مرحله امکان درخواست دادرسی مجدد وجود دارد و یا باید حکم ۱۰سال حبس امید کوکبی را حکم قطعی دانست به کمپین گفت:‌ «در این مرحله در میان قضات دیوان عالی کشور اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از قضات بررسی مجدد را می پذیرند و بعضی دیگر خیر. در این مرحله اگر هم درخواست بررسی مجدد پذیرفته شود قضات دلیل جدید برای درخواست بررسی می خواهند که ما قبلا دلیل خودمان را ارائه کردیم و رد شد. حالا دیگر دلیل جدیدی نداریم.»

وکیل امید کوکبی گفت: «با این حال من درخواست رسیدگی مجدد را خواهم داد و فقط می توانم امیدوار باشم.»

[تاريخ مطلب: هجدهم دی ۱۳۹۳ برابر با هشتم ژانويه ۲۰۱۵] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر