پنجشنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۹۴

پلنگ کمیاب زاگرسی در شهرستان ایوان از پای درآمد

پلنگ کمیاب زاگرسی در شهرستان ایوان از پای درآمد


1394/01/20 -



به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای اخیر، یک قلاده پلنگ زاگرسی از سوی یک شهروند ایلامی در شهرستان ایوان از توابع ایلام به طرز فجیعی کشته شد.
گفته می‌شود، وی این پلنگ را در ارتفاعات "شره زول" و در منطقه‌ای به نام "پلنگ کنا" از پای درآورده است.
براساس گزارشات منتشره از سوی وب‌سایت دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، این فرد توسط یگان محیط زیست شهرستان ایوان‌غرب به مراجع قضایی معرفی و با دستور قاضی به بازداشتگاه انتقال یافته است.
انتشار عکس‌های مربوط به کشته شدن این قلاده پلنگ، واکنش کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک در کُردستان را درپی داشته و این کاربران خواستار توجه بیشتر مسئولان حکومتی به وضعیت محیط زیست به ویژه حیات وحش و توقف شکار و کشتن گونه‌های درحال انقراض شدند.

25881.jpg
ایلام، بیش از ٣٧ گونه پستاندار در معرض خطر انقراض قرار دارند
پیشتر نیز و در مردادماه سال گذشته، یک قلاده پلنگ دیگر در منطقه کبیرکوه واقع در شهرستان بدره توسط شکارچی اهل این منطقه کشته شده بود.

تاکنون وجود گونه بسیار نادر پلنگ در مناطق حفاظت شده "کبیر کوه"، "مانشت" و "قلارنگ" توسط دوربین‌های دید در شب و دوربین‌های تله‌ای ثبت شده است.

استان ایلام به سبب برخورداری از طبیعت جنگلی و وجود زمین‌های پست و کوهستانی از مناطق مهم زیستگاهی گونه‌های جانوری و حیات وحش به شمار می‌آید.

در ایلام بیش از ٣٧ گونه پستاندار، بیش از ١٨٣ گونه پرندگان، ٥٩ مورد خزندگان، چهار گونه دوزیستان و ٣٠ گونه ماهی‌ها وجود دارد که درصد گونه‌های این استان نسبت به سایر استان‌های ایران ١٦.٦ درصد است و یک گونه پلنگ در ایلام معرض خطر انقراض قرار دارد و ٥ گونه آهو، کل،بز، کاراکال، شاه روباه و خفاش نعل اسبی از پستانداران آسیب‌پذیر هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر