شنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۹۴

معترضان در کابل خواستار کناره گیری غنی و عبدالله از قدرت شدند



 
 تصویری از معترض کنندگان در کابل
دبی-العربیه.نت فارسی
روز پنجشنبه 16 آوریل، اعضای حزب همبستگی ملی افغانستان و ده‌ها شهروند دیگر افغان در کابل با راه‌اندازی یک گردهمایی در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها و کم‌توجهی حکومت به رهایی 31 مسافر ربوده‌شده از شاهراه کابل-قندهار، خواستار کناررفتن رئیس جمهوری و رئیس اجرایی از قدرت شدند. آنان گفتند، سربازان امنیتی در بدخشان کشته می‌شوند؛ اما سران حکومت هنوز روی تقسیم قدرت چانه ‌زنی می‌کنند.
به گزارش اطلاعات روز افغانستان، معترضان با حمل شعارهای «مرگ بر طالبان و داعش، نه امریکا و نه ناتو، نفرین بر رژیم ع و غ،( ع و غ مخفف اسامی غنی و عبدالله است) ما انتقام خون فرزندان خود را می‌گیریم» گفتند، وضعیت کشور در بخش‌های مختلف، از جمله امنیت، روز‌به ‌روز بدتر می‌شود.
حفیظ ‌الله راسخ، از مسئولان حزب همبستگی ملی در این گردهمایی گفت، ما می‌خواهیم غنی و عبدالله هرچه زودتر ارگ ( ارگ محل استقرار رئیس جمهوری افغانستان است) تخلیه کنند.
این تظاهرات در حالی صورت گرفت که اخیراً ناامنی در شماری از ولایت‌های این کشور و وقایع گروگان‌ گیری افزایش یافته است. شورشیان طالب و جنگجویان خارجی چند روز پیش بر پاسگاه‌های امنیتی ولسوالی جرم ولایت بدخشان حمله کردند و حدود 30 سرباز ارتش افغانستان را به قتل رساندند. در این حمله مقداری مهمات جنگی ارتش نیز به دست طالبان افتاد.
براساس این گزارش، پس از ربوده‌شدن 31 مسافر از شاهراه کابل-قندهار از سوی مردان مسلح نقاب‌پوش، این روند در شماری از شاهراه‌های این کشور افزایش یافته است. در دو ماه اخیر، حد‌اقل از 8 مورد ربودن از سراسر کشور گزارش شده است.
با این‌حال، معترضان روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در کابل گفتند، سران حکومت وحدت ملی و حکومت آنها نتوانستند و بهتر است برای بهبود وضعیت کشور، از قدرت کنار بروند. آنان هشدار دادند، اگر رهبران حکومت وحدت ملی به خواست‌های‌شان توجه نکنند، دامنه‌ی اعتراض‌ها را گسترش می‌دهند.
پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، این برای نخستین بار است که در راه‌پیمایی‌ای در کابل، از رئیس جمهوری و رییس اجرایی خواسته می‌شود تا استعفا بدهند. در همین حال، سران حکومت وحدت ملی وعده داده‌اند، برای بهبود وضعیت امنیتی و رهایی 31 مسافر از شاهراه کابل-قندهار، تلاش‌های جدی می‌کنند.
این مسافران حدود دوماه پیش ربوده شدند و هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. اعضای خانواده‌های این مسافران ربوده‌ شده و شماری از فعالان مدنی برای رهایی آنان در چند نقطه‌ی کابل تحصن کرده‌اند. همچنین اعتراض برای رهایی این مسافران از یک ‌ونیم ماه بدین ‌سو در داخل و خارج از کشور جریان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر