پنجشنبه، دی ۱۰، ۱۳۹۴

#ایران#iran# کُردستان/ قرار داد ٣٠٠ کارگر معدن تکاب تمدید نشد



کُردستان/ قرار داد ٣٠٠ کارگر معدن تکاب تمدید نشد
31.12.2015


آژانس کُردپا: کارفرمای دومین معدن بزرگ طلای ایران در شهرستان تکاب از تمدید قرارداد ده‌ها کارگر فصلی خودداری کرد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حدود ٣٠٠ کارگر فصلی در معدن آق‌دره در استان آذربایجان‌غربی به دلیل عدم تمدید قراردادهایشان عملا از کار بی‌کار شدند.

کارگرانی که از سوی کارفرمای این واحد معدنی "تعدیل" شده‌اند، دارای سوابق کاری یک تا هفت ساله هستند.

خبرگزاری ایلنا با درج این خبر، اعلام کرد: هیچ تضمینی برای بازگشت بکار این کارگران از سوی پیمانکار بعد از ایام بیکاری وجود ندارد.

درحالی که کارفرما، "آغاز فصل سرما" را دلیل اصلی تعدیل‌ها عنوان کرده، اما عملا فعالیت واحدهای مجاور این معدن همچنان ادامه دارد.

سال گذشته درپی اخراج گروهی کارگران معدن آق‌دره، سه تن از این کارگران بر اثر فشارهای روحی ـ روانی دست به خودکُشی زدند.

کارگران این واحد معدنی بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل نبود نهادهای مدافع حقوق کارگران، کارفرماها از اجرای مواد قانون کار نظیر رعایت این ماده که قراردادهای بالای یک ماه میان کارگران و کارفرمایان می‌بایست کتبی باشد، سرباز می‌زنند.

همچنین برخی منابع محلی در گفتگو با خبرنگار کُردپا عنوان کردند که در سال‌های اخیر بیش از ٤٥٠ کارگر فصلی پس از استخدام در بهار و سرگردانی آنها در اواخر پاییز، شغل خود را برای همیشه از دست داده و خانواده‌های آنان را در وضعیت بد معیشتی قرار می‌دهد.

معدن طلای آق دره در ٣٠ کیلومتری شهرستان تکاب و ١٥ کیلومتری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و بعد از معدن موته اصفهان به عنوان دومین معدن طلای کشور و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر