دوشنبه، دی ۰۷، ۱۳۹۴

#ایران#iran# فضای مجازی = خطر و تهدید، تلگرام = کابوس؛ اما برای چه کسی؟!

 اپلیکیشن تلگرام

27.12.2015

 
 
تلویزیون رژیم مدام و شب و روز درباره خطر دنیای مجازی جیغ می‌زند و افراد مختلف، از به‌اصطلاح کارشناسان خانواده و حقوقدانان تا آخوندها و پاسداران پلیس فتا که دست‌اندرکار مستقیم سرکوب و کنترل فضای مجازی هستند، به صحنه می‌آیند و در مورد معتاد شدن کودکان و نوجوانان به اینترنت، متزلزل شدن ارکان خانواده در اثر تماس با اینترنت و فضای مجازی، سرقت اطلاعات کاربران و سوءاستفاده‌های هکرها و گاهی هم خطرات امنیتی ناشی از فضای مجازی هشدار می‌دهند!
یک برنامه گفتگوی تلویزیونی که در چهارشنبه شب 2دی با دو شرکت کننده در آن از تلویزیون رژیم پخش شد به همین جیغ و دادها و هشدارها اختصاص داشت. دو شرکت کننده این برنامه، یکی رئیس پلیس فتا بود؛ یعنی پلیسی که رژیم به‌منظور کنترل فضای مجازی و پیگرد و زندانی کردن و حتی قتل وبلاگ نویسانی هم‌چون کارگر شهید ستار بهشتی دایر کرده است و دیگری متناظر لباس‌شخصی همین پاسدار رئیس پلیس فتا. صحبتهای اولیه این دو، حکایت از سناریویی دارد که به‌منظور هشداردهی در این برنامه تدوین شده است. ابتدا سرهنگ پاسدار کاکوان رئیس پلیس فتا می‌گوید:
«من اشاره‌یی بکنم به موضوع وایپ (صوتی که در قالب آی. پی و اینترنت منتقل می‌شود) که طیف خاصی با آن درگیر هستند اما تعداد 8فقره پرونده در 4ماه اخیر آمده است که بالای یک میلیارد و 400میلیون تومان شرکتها متضرر شده‌اند» (تلویزیون رژیم-2دی94).

«مؤمن نسب» لباس‌شخصی شرکت کننده در این برنامه هم می‌گوید: «عاملی که خانواده دیگر نمی‌تواند با آن کنار بیاید مسائل فرهنگی، مسأله اخلاقی است که معمولاً وقتی هم اتفاق می‌افتد سعی می‌کنند افشا نشود، ولی یک زندگی را متلاشی می‌کند. نمونه‌های متعددی وجود دارد در خانواده‌ها که مثلاً دختر، پسر یا خانم خانه دلتنگ شده یا حوصله‌اش سر رفته و وارد رابطه‌یی شده و حالا استرس دارد که آن رابطه افشا نشود و وقتی افشا می‌شود باعث طلاق و جدایی و خیلی مشکلات دیگر می‌شود… طلاق عاطفی در خانواده‌ها خیلی زیاد شده…»

به نظر می‌رسد یک تقسیم کار بین این دو عامل سرکوبگر، در این برنامه صورت گرفته است. پاسدار اونیفورم پوش خیلی دلش برای کاربران شور می‌زند و این‌که استفاده از فضای مجازی چه تهدیدهای مالی و اقتصادی برای آنها به بار می‌آورد و نمونه‌های مختلفی در این رابطه ذکر می‌کند؛ متناظر لباس‌شخصی او که تحت عنوان کارشناس فضای مجازی صحبت می‌کند هم، خیلی برای امنیت اخلاق خانواده‌ها و افزایش طلاق و مسائل عاطفی بچه‌ها دلش می‌سوزد؛ اما هیچ‌کدام به تهدیدات امنیتی فضای مجازی برای نظام نزدیک نمی‌شوند.

«مؤمن نسب» (پاسدار لباس شخصی) به تأکید و با نشان‌دادن صفحه موبایل خود و از روی آمار اینترنت می‌گوید: «81 ممیز دو دهم درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند».

اگر این آمار را باور کنیم، آن وقت این سؤال پیش می‌آید که راستی چرا ایرانیان در استفاده از تلگرام در تمام دنیا رکورد ‌دارند؟ یک علت بیشتر ندارد؛ رژیم با تمام دستگاههای عریض و طویل ارتش سایبری و پلیس فتای خود تا الآن نتوانسته تلگرام را کنترل و فیلتر کند و کاربران در آن احساس امنیت می‌کنند. همین!

در گفتگوی دیگری که در آبان ماه گذشته از جمله با شرکت همین «مؤمن نسب» در تلویزیون رژیم پخش شد، همین ویژگی که رژیم به‌شدت از آن کلافه است، به‌وضوح نشان داده شد. خرم‌آبادی (از مهره‌های قوه قضاییه) در یک برنامه تلویزیونی گفت:
«سؤال کردید چرا باید تلگرام باید فیلتر بشود؟ ما الآن دنبال اجرای قانون هستیم. ماده 21 قانون جرایم رایانه‌یی می‌گوید که محتوای مجرمانه باید فیلتر بشود. ما الآن نمی‌توانیم فیلترینگ هوشمند نسبت به تلگرام داشته باشیم، چون فنی است و دارد از طریق پروتکل رمزدار اطلاعاتش را تبادل می‌کند و ما نمی‌توانیم» (تلویزیون رژیم-26ابان94).

همه مسأله همین است، اما حالا که صحبت از امنیت و قانون شد، خوب است تعریف امنیت مطلوب از نظر این پاسدار شخصی‌پوش را هم بشنویم:
«بگذارید به چیز دیگری در باب امنیت جان مردم اشاره کنم؛ دیشب دیر وقت از خیایانهای تهران رد می‌شدیم دیدیم بعضیها با احساس امنیت در این سرما در خیابان خوابیده‌اند؛ یعنی با امنیت می‌شود در سرما هم خوابید و سرما را تحمل کرد. ولی اگر امنیت نبود همانها هم راحت نبودند. همین‌که احساس می‌کنند که پلیس در جامعه می‌گردد و جامعه را امن کرده باعث شده که سرما را هم بتوانند تحمل بکنند؛ یعنی امنیت این قدر برای مردم مهم هست».

بله، امنیت مطلوب این است که کارتن خواب بی‌خانمان، «راحت» (کاربرد شنیع کلمات را می‌بینید؟) در این سرمای زمستان، در کنار خیابان بخوابد… و پلیس هم اصلاً برای حفظ همین، در جامعه می‌گردد. اما ارتباط مردم با یکدیگر در فضای مجازی و به‌خصوص امکان ارتباط آنها با مقاومت سراسری، کابوس حاکمان است و امنیت مطلوب جنایتکاران و چپاولگران حاکم را تهدید می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر