چهارشنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۴

#ایران#iran# آمد (دیاربکر) بە میدان خشونت و کشتار شهروندان کرد تبدیل شدە است

آمد (دیاربکر) بە میدان خشونت و کشتار شهروندان کرد تبدیل شدە است

30.12.2015


کوردستان میدیا: به دنبال تظاهرات شهروندان کرد در شهر آمد (دیاربکر) کردستان ترکیە، این تظاهرات بە خشونت کشیدە شدە و پلیس ترکیە برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گاز اشک‌آور استفادە کردە است.

طبق گزارشات منتشر شدە، روز سەشنبە هشتم بهمن ماه ١٣٩٤ خورشیدی، حدود ٢ هزار شهروند کرد با تظاهرات در دیاربکر خواهان آن شدند کە حکومت نظامی در ترکیە پایان یابد، اما پلیس ترکیه برای متفرق کران تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور استفادە کردە است.

در شهرهای کردنشین "جزیره"، "نصیبین" و " دیاربکر" تاکنون حکومت نظامی اعلام شدە و رسانەهای ترکیە اعلام کردەاند کە مردم این شهرها بە مناطق امن مهاجرت می‌کنند، اما کسانی کە مجبور هستند در این شهرها بمانند با قطعی آب، برق، و شبکه‌تلفن همراه مواجه هستند.

همچنین بە علت شرایط حکومت نظامی در مناطق کردنشین ترکیه، بیمارستان‌ها، ادارات دولتی و مدارس تعطیل شده‌اند.

حزب دمکراتیک خلق‌هاHDP)) اعلام کرده که از آغاز دوباره درگیری‌ها میان ارتش این کشور و پ.‌ک.ک در تابستان گذشته، ١٢٩نفر کشته شده‌اند.

فیگن یوکسک‌داغ، نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه، روز سه‌شنبه، طی سخنانی در مجلس خواستار بسیج همگانی برای پایان دادن به حکومت نظامی شد که بر مناطق کردنشین ترکیه تحمیل شده است. وی با متهم کردن دولت ترکیه به جنگ با مردم این کشور گفت: "حتی به کردها اجازه داده نمی‌شود که مرده‌های خود را دفن کنند".
همچنین صلاح‌الدین دمیرتاش اعلام کرد، لازم است کە کردها در کشور ترکیه خودمختاری داشتە باشند و این نیز اعتراض مقامات ارشد ترکیه را در پی داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر