سه‌شنبه، دی ۰۸، ۱۳۹۴

#ایران#iran# رژیم ایران، اورانیوم خود را به روسیه منتقل کرد

رژیم ایران، اورانیوم خود را به روسیه منتقل کرد

29.12.2015


کوردستان میدیا: آمریکا می‌گوید ایران بیش از ۱۱ تُن اورانیوم غنی‌شده خود را به روسیه منتقل کرده است. این در حالیست که روسیه و ایران از انتقال حدود ۸ تُن خبر داده‌اند.
جان کری٬ وزیر امور خارجه‌ی آمریکا٬ روز دوشنبه (۲۸ دسامبر/ ۷ دی) با اعلام انتقال بخش عمده‌ی اورانیوم غنی‌شده‌ی ایران به روسیه، از این اقدام استقبال کرد و آن را "پیشرفت قابل ملاحظه‌ای" در روند اجرای تعهدات ایران خواند.

تحریم‌ها علیه ایران زمانی رفع خواهند شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران فعالیت‌های اتمی‌اش را با توافق وین تطبیق داده است.

جان کری روز دوشنبه به موضوع افزایش "زمان گریز هسته‌ای" ایران نیز پرداخت. "زمان گریز هسته‌ای" به مدت زمان لازم برای تولید مواد مورد نیاز ساخت بمب اتمی گفته می‌شود. کری گفت در حال حاضر مدت زمان لازم برای تولید بمب اتمی در ایران "سه برابر شده است و از دو یا سه ماه به ۹ ماه رسیده است."

در همین حال، در اقدام تازه ای از سوی کنگره‌ی آمریکا، یازده سناتور آمریکایی با ارائه پیش‌نویس قانونی، مسکوت ماندن رفع تحریم‌های ایران تا زمان انتشار گزارشی مفصل از همه جوانب تحقیقاتی و عملیاتی برنامه هسته‌ای ایران را خواستار شده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر اطلاع‌رسانی کنگره، خانم سناتور «کلی آیوت» از جمهوری‌خواهان نیو همپشایر، پیش‌نویس قانونی را ارائه داده که در صورت تصویب آن، کاهش تحریم‌های ایران تا پیش از ارائه گزارش تسلیحاتی آمریکایی‌ها به سنا، کلید نخواهد خورد.

در این پیش‌نویس که «پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی ایران پیش از کاسته شدن از تحریم‌ها» نام گرفته، آمده: «حداکثر ١٢٠ روز پس از تصویب این قانون، رئیس اداره امنیت ملی می‌بایستی با هماهنگی وزیر انرژی (ارنست مونیز)، گزارشی از موارد ذیل به کمیته مربوطه ارائه دهد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر