جمعه، اسفند ۰۷، ۱۳۹۴

#ایران#iran# پروژه‌ی گرمسیری رژیم، ۳ محوطه‌ی تاریخی سرپل ذهاب را نابود کرد

پروژه‌ی گرمسیری رژیم، ۳ محوطه‌ی تاریخی سرپل ذهاب را نابود کرد

 ٢۶-٠٢-٢٠١۶ 
کوردستان میدیا: سرپرست هیأت باستان‌شناسی بررسی محدوده اجرای طرح گرمسیری در سرپل ذهاب از شناسایی محوطه‌های تاریخی ٩ هزارساله در سرپل ذهاب و تخریب ٣ مورد از آنها بر اثر عبور کانال آب خبر داد.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، وی گفت: "کهنترین آثار شناسائی شده طی پژوهش‌های پیشین در منطقۀ سرپل ذهاب بقایای استقرار دورۀ پارینه سنگی میانی است که از کاوش کوتاه مدت سال ١٩٦١ فرانک هول و کنت فلنری در غار کل داوود در ابتدای گذرگاه ورود به دشت سرپل (قلعه شاهین) به دست آمده است که بیش از چهل هزار سال قدمت دارد".

این باستان شناس با اشاره به شروع بررسی‌های باستان شناسی از اواخر دی ماه سالجاری افزود: "با توجه به اهمیت منطقه و ضرورت انجام بررسی‌های دقیق، بررسی‌های فشرده‌ای به انجام رسید و مسیر خطوط لوله و کانال های آبیاری به دقت مورد بازدید قرار گرفت. علاوه بر بازدید و بررسی مسیر لوله و کانال، بررسی در دشت قلعه شاهین تاکنون منجر به شناسائی ٥٠ محوطۀ باستانی از دورۀ نوسنگی میانی به بعد شده که متاسفانه سه مورد از آنها یعنی تپه دماغ سفید در مجاورت روستائی به همین نام در شرق دشت ذهاب، محوطۀ بی نام با کد ٠٣٧ در جنوب غرب شهر سرپل ذهاب و دامنه‌ی غار تپانی که توسط فیلیپ اسمیت گمانه زنی شده بود، به واسطه‌ی عبور کانال تخریب شده است.

پروژه‌ی سامانه‌ی گرمسیری بیش از ١٢٠ هزار هکتار از اراضی دو استان ایلام و کرمانشاه را تحت پوشش خود قرار خواهد داد و یکی از اهداف رژیم از چنین پروژه‌ای فشار بر حکومت اقلیم کردستان عراق و و جلوگیری از ورود آب رودخانه‌ی سیروان به خاک کردستان عراق است.

این پروژه دارای ١٥٠ کیلومتر تونل در قسمت‌های مختلف و ٤٠٠ کیلومتر کانال اصلی است. در این میان تونل نوسود به ازگله ٤٩ کیلومتر طول دارد و با اتمام این تونل نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب رودخانه‌ی سیروان به دشت‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین منتقل می‌شود و در ادامه تا مهران و دهلران امتداد می‌یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر