یکشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۴

#ایران#iran# شاگردان فرانک طیاری چگونه قهرمان بسکتبال زنان ایران شدند؟



تیم گاز تهران در فینال سوپر لیگ بسکتبال بانوان ایران موفق شد مانند بازی رفت، تیم کوشاسپهر را شکست دهد و عنوان قهرمانی را نصیب خود کند.

گاز سال قبل دیدار نهایی را به آرارات واگذار کرده بود. پس از فینال پارسال، تهمینه فراتی بازیکن با تجربه گاز از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کرد. 

بازیکنان گاز امسال با نمایشی درخشان توانست روی سکوی نخست بایستد. آن‌ها در حالی فینال را با نتیجه۷۴ بر ۷۳ بردند که ۱۵ امتیاز عقب بودند. جبران چنین فاصله‌ای در رقابت‌هایی نظیر NBA غیر عادی نیست اما در بسکتبال زنان ایران، شگرف و کم سابقه است. 

در دیدار رده‌بندی، شهرداری بندرعباس موفق شد ذوب آهن را شکست دهد. این مرحله از مسابقات در سالن حیدرنیا برگزار شد و تماشاگران پرتعدادی داشت. بازیکنان گاز تهران بعد از پیروزی، حلقه قهرمانی را تشکیل دادند و جشن گرفتند. 
صداوسیما مسابقات بسکتبال زنان را با وجود رعایت موازین جمهوری اسلامی، پوشش نمی‌دهد. نکته عجیب‌تر، سایت فدراسیون بسکتبال است که صرفاً به ذکر نتایج اکتفا کرده و حتی اسامی تیم قهرمان را نیز منتشر نکرده است. 

در این سایت غیر از گفت‌وگو با سرمربیان تیم‌های اول و دوم، اطلاعات دیگری مانند آمار و جزئیات بازی‌ها و معرفی بازیکنان بر‌تر لیگ،منتشر نشده است. خبرگزاری‌ها نیز نتایجی که روابط عمومی فدراسیون بسکتبال منتشر کرده بود را منعکس کرده و اسامی تیم قهرمان لیگ ایران را درج نکرده‌اند.

برای تهیه این گزارش، اسامی بازیکنان را در شبکه اینستاگرام و حساب کاربری به نام «بسکتبال زنان» که توسط بانوان بسکتبالیست اداره می‌شود پیدا کردیم. 
تینا عیسائیان بهترین بازیکن بسکتبال زنان ایران که گفته می‌شد عضو هر باشگاهی باشد، آن تیم به قهرمانی خواهد رسید این فصل را برای کوشا سپهر به میدان رفت و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد. 

دو بازیکن گاز در فینال به خاطر تینا پنج خطایی شدند. گلاره کاکاوند از بازیکنان موثر گاز هم گرچه پنج خطایی شد اما در مهار عیسائیان موفق بود.

سرمربی گاز درباره قهرمانی تیمش به سایت فدراسیون بسکتبال گفت: حضور تماشاگران به ما انرژی داد. زمانی که عقب بودیم سیستم تیم را به طور کامل تغییر دادم. ما بازیکنانی هم قد تینا و یار خارجی تیم کوشا سپهر نداشتیم، اما ضعف حریف در پرتاب‌ ۳ امتیازی باعث شد در کوار‌تر آخر پیروز شویم. 

آینه گوکووا بازیکن ترکمنستانی تیم کوشا، قبلاً در تیم‌های قزوین و آرارات نیز بازی کرده‌ و سابقه عضویت در تیم‌هایی از قزاقستان، بلاروس و ترکیه را نیز دارد. زمانی که تیم ملی ایران دیداری دوستانه با ترکمنستان برگزار کرد، شرایط پیوستن او به لیگ ایران مهیا شد. 

مونا بهبهانی از بازیکنان گاز با تمجید از کیفیت رقابت‌ها گفت: دیگر هیچ تیمی از پیش باخته نیست و این باعث جذابیت لیگ شده است. تیم ما مهره‌های خوبی دارد ودر تمام دوره‌ها به عنوان مدعی ظاهر شده، اما کار دشواری برابر حریفان داشتیم و اینگونه نبود که به راحتی پیروز شویم. 

پوران عباسی سرمربی تیم کوشا پس از نایب قهرمانی تیمش گفت «تجربه بازیکنان گاز به آن‌ها کمک کرد تا قهرمان شوند. اگر بازیکنانم آنچه را که گفته بودم پیاده می‌کردند، می‌توانستیم به عنوان قهرمانی برسیم.» 

دلارام وکیلی، آزاده معینی، گلاره کاکاوند، مونا بهبهانی، سمانه ثابت‌زاده، سعیده علی، آتوسا عباسیان، سوگند احمدی، سحر احمدی، گلشید امیدیان، غزل فرهانی، مائده جعفری، فرزانه فروتن و زهرا زمانی‌نژاد بازیکنان تیم گاز در این رقابت‌ها بودند.
سعیده عِلی از جمله ملی پوشان گاز است که پیش‌تر در تیم‌های تربیت بدنی گنبد، شهرداری گرگان و باشگاه قزوین عضویت داشت. او که مادرش هم بسکتبالیست بوده، توانایی بازی در هر دو پست گارد راس و شوتینگ گارد را دارد.

گاز در حالی قهرمان شد که دختران این تیم طی سال‌های گذشته مشکلات زیادی را برای موفقیت تیمشان تحمل کردند. دو سال قبل، فرانک طیاری که حالا تیمش را قهرمان کرده به خبرگزاری ایسنا گفته بود: اگر بانوان مهم بودند، برای آن‌ها تلاشی صورت می‌گرفت. تیم ما به دلیل بالا بودن هزینه سالن، در پارک تمرین کرد. 

به گفته خانم طیاری، باید هر تیمی که در بخش آقایان حضور دارد، ملزم به تشکیل تیم بانوان هم بشود. هزینه تیم‌داری در یک تیم زنان به اندازه یک بازیکن متوسط تیم‌های مردان است.

مربی تیم قهرمان بسکتبال زنان ایران، یادآور شده بود: باید به بانوان اهمیت داد اما ما هیچ توجهی را نسبت به خودمان نمی‌بینیم. باید دلشان برای دختران بسکتالیست بسوزد تا یک برنامه‌ریزی اساسی انجام بدهند.

رادیوفردا 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر