عکس تزئینی و از آرشیو است


 28.4.2016

 رادیوزمانه

محمدحسین بازگیر، مدیرکل محیط زیست تهران از پلمپ یک بیمارستان به علت «رعایت نکردن موضوعات زیست‌محیطی» خبر داد.
عکس تزئینی و از آرشیو است
بازگیر، امروز پنج‌شنبه نهم اردیبهشت به خبرگزاری تسنیم گفت که این بیمارستان «مشکل مدیریت پسماند و پس‌آب» داشت که آن را حل نکرد و با دستور مراجع قضایی پلمپ شد. او نام این بیمارستان را فاش نکرد.
سال گذشته نیز یک بیمارستان در تهران به دلیل «رعایت نکردن استانداردهای درمان و تفکیک‌نکردن پسماند‌ها و مشکلات زیست‌محیطی» با حکم دادسرای جرایم پزشکی پلمپ شده بود.
مدیرکل محیط زیست تهران همچنین گفت از ابتدای سال جاری خورشیدی ۱۵۰ واحد صنعتی، خدماتی و بهداشتی اخطاریه دریافت کرده‌اند و از این تعداد ۱۰ واحد صنعتی و خدماتی اخطاریه پلمپ گرفته‌اند که در صورت بهبود نیافتن وضعیت فاضلاب و پسماندشان با آن‌ها برخورد می‌شود.
به‌گفته او، اگر فاضلاب‌های واحدهای صنعتی و بهداشتی «مناسب‌سازی» نشوند، آب‌های زیرزمینی تهران را دچار مشکل می‌کنند.
بر اساس برآورد‌ها روزانه بیش از ۴۰۰ تن پسماند و زباله بیمارستانی در ایران تولید می‌شود. دفع و از میان بردن این حجم گسترده از پسماندهای بیماری‌زا به مشکلی بزرگ برای دستگاه‌های مختلف اجرایی در ایران تبدیل شده و ‌گاه به اختلاف نظرهای فراوان در این مورد انجامیده است. طبق روش‌های صحیح مدیریت پسماندهای بیمارستانی، باید زباله‌های خطرناک و بیماری‌زا شناسایی و از زباله‌های عادی جدا شود.
کم بودن تعداد دستگاه‌های زباله‌سوز استاندارد، نبودن بودجه و اعتبار کافی برای واردات دستگاه‌های لازم، و همچنین بی‌کیفیت بودن برخی از دستگاه‌های موجود باعث شده است تا زباله‌های بیمارستانی در سرتاسر ایران به شکل صحیح دفع و نابود نشود.
بخشی از زباله‌های بیمارستانی را زباله‌های عفونی و خطرناک تشکیل می‌دهد. برخی دیگر از انواع زباله‌های بیمارستانی دارای مواد سمی، پاتولوژیک، دارویی، شیمیایی و حتی رادیواکتیو است که می‌تواند برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار زیان‌آور باشد.