سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۵

#ایران#iran# تجمع‌ طرفداران جدائی دین از سیاست در ترکیه به خشونت کشیده شد


media 
پلیس ترکیه در حال پراکنده کردن تظاهر کنندگان DR



پلیس ترکیه روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل/ ۷ اردیبهشت ده‌ها نفر کسانی را که برای دفاع از لائیسیته در این کشور مقابل پارلمان تظاهرات کرده بودند، به کمک گاز اشک‌آور متفرق کرد. اعتراض این افراد به سخنان روز گذشته رئیس مجلس مبنی بر حذف لائیسیته از قانون اساسی این کشور بود.
 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تجمع‌کنندگان در مقابل یکی از ورودی‌های ساختمان مجلس در آنکارا، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: " ترکیه لائیک است و لائیک خواهد ماند."
امروز سه‌شنبه نیز تظاهرات دیگری در شهرهای مختلف ترکیه در واکنش به سخنان اسماعیل قهرمان، رئیس مجلس، صورت گرفت. رئیس پارلمان ترکیه دوشنبه ۲۵ آوریل/ ۶ اردیبهشت در یک سخنرانی در استانبول گفت: "قانون اساسی جدید نباید لائیک باشد، بلکه باید قانونی براساس دین باشد."
بگفتۀ اسماعیل قهرمان: "با توجه به مسلمان بودن کشور ترکیه، چرا ما باید در وضعیتی دور از مذهب باشیم؟ برعکس باید قانون اساسی را برپایه مذهب نوشت."
این عضو حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکید کرد: "پیش از هرچیز، لائیسیته جایی در قانون اساسی جدید نخواهد داشت."


از سوی دیگر کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، مهمترین حزب مخالف اپوزیسیون و لائیک در ترکیه در واکنش به این اظهارات در صفحه توئیتر خود نوشته است: "لائیسیته نخستین فاکتور آرامش اجتماعی است. لائیسیته وجود دارد تا برای همه آزادی عبادت وجود داشته باشد."
وی تاکید کرد: "هرج و مرج حاکم بر خاورمیانه ثمره تفکرات افرادی همچون شماست که از دین یک ابزار سیاسی می‌سازند."
همچنین "فیگن یوکسنداغ" از حزب دموکراتیک خلق‌ها گفته است: "حزب عدالت و توسعه چهره واقعی خودش را نشان داد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر