چهارشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۵

#ایران#iran# مرگ زندانیان، قتل غیرعمد دستگاه قضایی است



مرگ زندانیان، قتل غیرعمد دستگاه قضایی است


27.4.2016



آژانس کُردپا: وضعیت بغرنج زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران، یک نهاد مدافع حقوق‌بشر را به واکنش وا داشت.




کانون مدافعان حقوق‌بشر طی گزارشی با اشاره به تعلل در درمان زندانیان سیاسی و عقیدتی اعلام کرد: "که مسئولان قضایی حکومت اسلامی را می‌توان به قتل غیرعمد متهم ساخت."

این نهاد در ادامه، مقامات دستگاه قضایی را به "سلیقه‌ای برخورد کردن" با قانون آیین‌ دادرسی کیفری و آيين‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمينی و تربيتی متهم می‌کند.

طبق ماده ٥٠٢ قانون مزبور؛ قضات دادگاه‌ها در صورت ابتلای محکومان به بیماری جسمی یا روانی باید نسبت به تعویض، تبدیل و توقف اجرای حکم اقدام کند.

نهاد حقوق بشری مذکور که ریاست آن برعهده‌ی شیرین عبادی است اعلام کرد که: "دریافت هزینه‌های‌ی بستری و مراقبت‌های پزشکی از زندانی، در تضاد با آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمينی و تربيتی كشور می‌باشد."

محمدصدیق کبودوند، زینب جلالیان، افشین سهراب‌زاده، کیوان داودی، علیرضا رسولی و... زندانیانی کُردی هستند که با سهل‌انگاری مقامات قضایی در درمان روبرو‌اند.

محرومیت زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی از خدمات پزشکی و درمانی یا انتقال دیر‌ هنگام زندانیان بیمار به بیمارستان، از جمله "روش"های است که حکومت برای "اعمال" فشار روانی-جسمی به زندانیان بهره می‌برد.

در بسیاری از گزارشات بین‌المللی با استناد به منابع معتبر داخلی و دیدار با افرادی که از زندان آزاد شده‌اند، به وضعیت نامناسب زندانیان در ایران اشاره شده و هربار نیز حکومت اسلامی ایران چنین گزارش‌هایی را دشمنی با ایران و تحریف واقعیت دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر