پنجشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۵

#ایران#iran# هفت بازداشتی در کُردستان سرنوشت نامعلومی دارند

هفت بازداشتی در کُردستان سرنوشت نامعلومی دارند
٠٩-٠٢-١٣٩۵


به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مأموران امنیتی ستادخبری اطلاعات شهرستان اشنویه ٢ شهروند کُرد را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.

هویت یکی از آنها، سامان رونما اهل روستای "پولیه" است.

بهمراه این جوان کُرد در روز دوازدهم اسفندماه گذشته، پنج تن دیگر به اسامی رضا عزت‌تاج، ولی شریفی، صابر رسول‌پور، محمد رویان و فاروق شفاهی بازداشت شده بودند.

خبرنگار کُرد با ارسال گزارشی اعلام کرد که این افراد علی‌رغم گذشته نزدیک به ٢ ماه از بازداشتشان، با سرنوشت مبهمی روبرو هستند.

به گفته‌ی خویشاوندان؛ نیروهای امنیتی به هنگام بازداشت عنوان کردند که آنان(٧ جوان یادشده) در حین برگزاری انتخابات، فعالیت تبلیغاتی علیه حضور مردم در صندوق‌های رأی انجام داده‌اند.

روز هفتم اسفندماه انتخابات هر دومجلس خبرگان و اسلامی در ایران برگزار شد. اکثریت قریب به اتفاق از احزاب کُرد با فرمایشی توصیف کردن فرآینده انتخابات از مردم خواستند که در پای صندوق رأی خودداری کنند.

همچنین گزارش ارسالی از اشنویه حاکی از بازداشت یک شهروند دیگر به نام جعفر عبدالله پور فرند علی دارد.

وی روز گذشته از سوی مأموران اطلاعات در منزلش بازداشت شده است.

درباره جعفر اعلام شد که او از اهالی روستای "حلبی" از توابع شهرستان نقده می‌باشد.

اواسط هفته‌ی جاری نیز شهاب احمدی‌آذر فرزند احمد از فعالین مدنی باسابقه در نقده بازداشت شده بود. پیش از آن، افسانه بایزیدی فرزند ابوبکر برای سومین بار توسط اطلاعات بوکان بازداشت شد.

بازداشت فله‌ای در کُردستان درحالی کماکان ادامه دارد که حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خردادماه ٩٢ و ماه‌های پس از روی‌کار آمدن، از بازشدن فضای سیاسی و پایان بازداشت‌های خودسرانه خبر داده بود.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) گفته است، مقام‌های ایران به "ایجاد محدودیت شدید در زمینه آزادی بیان یا تجمعات" ادامه داده‌اند.

سال گذشته(١٣٩٤)، ٧٣٤ شهروند کُرد در استان‌های کُردنشین ایران بازداشت شده‌اند که حکم زندان ٦٣ نفر قطعی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر