جمعه، مرداد ۱۱، ۱۳۹۲


تناقض‌گویی در مورد علل مرگ ۱۲ نفر در سانحه سد کارون۳

سقوط یک مینی‌بوس حامل مسافر در دریاچه سد "کارون ۳" در استان خوزستان، جان ۱۲ زن و کودک را گرفته است. به گفته منابع خبری محلی، در مورد علل وقوع این حادثه و مقصران احتمالی میان مسوولان اختلاف نظر وجود دارد.
روز پنجشنبه، دهم مرداد (اول اوت) خبرگزاری مهر گزارش داد که یک مینی‌بوس با ۱۵ مسافر و یک راننده در دریاچه سد "کارون ۳" واژگون شده است. بر اثر این حادثه ۱۲ نفر کشته شده‌اند. هفت کودک ۲ تا ۱۲ ساله و ۵ زن از قربانیان این حادثه هستند.
بر اساس این گزارش، به علت آبگیری سد کارون، مسیر دسترسی خاکی یا از طریق پل برای برخی روستا‌های این منطقه وجود ندارد. به همین دلیل از "دوبه" که امکان جابه‌جایی وسایل سنگین روی آب را دارد برای حمل مسافر و وسايل نقلیه استفاده می‌شود.
اما به دلایل نامشخص عصر چهارشنبه (نهم مردادماه) مینی‌بوس و مسافرانش از روی "دوبه" به وسط دریاچه پشت سد "کارون ۳" واژگون شد و اغلب مسافران آن غرق شدند. در این حادثه تنها چهار نفر نجات یافتند.
گرچه به نظر می‌رسد سد کارون سه برای بسیاری برق و روشنایی به همراه داشته اما ساکنان منطقه بهای سنگینی برای این برخورداری می‌پردازند. مجموعه روستاهای "سادات حسینی" در شهر دهدز با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر، ۱۵ روستا و ۲ هزار و ۴۰۰ خانوار با گذشت هشت سال از آبگیری سد کارون ۳ هنوز در محاصره آب قرار دارند.
اهالی این روستاها در این سال‌ها از "دوبه" و قایق برای عبور از دریاچه سد کارون استفاده می‌کنند. این دسترسی نامناسب موجب شده است که در حوادث و اتفاقات غیر مترقبه تلفات انسانی ناشی از تاخیر برای رساندن قربانیان به مرکز درمانی مجهز افزایش یابد.
جزئیات نامشخص سانحه مرگ‌‌بار
در یکی از اولین واکنش‌ها و ساعاتی پس از وقوع حادثه، حبیب‌الله جعفری، معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان به خبرگزاری ایسنا گفت که راننده مینی‌بوس به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی مقصر است.
راه‌های خوزستان از نظر میزان تصادفات ازجمله خطرناک‌ترین راه‌های ایران محسوب می‌شوند. راه‌های خوزستان از نظر میزان تصادفات ازجمله خطرناک‌ترین راه‌های ایران محسوب می‌شوند.
وی در ادامه مدعی شد: «راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج (دوبه)، مینی‌بوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است.»
جعفری این اظهارات را زمانی بیان می‌کند که به گفته خود وی به علت تجمع اهالی منطقه امکان بررسی محل حادثه هنوز میسر نشده است.
همچنین علی عسکر، مدیرکل هلال احمر استان خوزستان می‌گوید که مینی‌بوس و مسافران‌اش به درون آب عمیق دریاچه پشت سد "کارون ۳" افتادند که به علت عمق بالای این دریاچه، ۱۲ نفر غرق شدند.
سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راه کشور نیز شامگاه چهارشنبه علت حادثه را "خرابی لنج" عنوان کرد و افزود: «مینی‌بوس با سرنشینان‌اش به داخل لنج رفته اما در میانه راه به دلیل خرابی لنج حادثه به وقوع پیوسته و مینی‌بوس به داخل آب سقوط می‌کند.»
مسئولین، مسئولین را متهم می‌کنند
در واکنشی دیگر حجت‌الله درویش‌پور، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ایران مدعی است که در خصوص تکمیل جاده نیمه‌تمام و رها شده این منطقه بارها تذکرات کتبی و شفاهی به مسئولان داده شده اما اقدامی صورت نگرفته است.
وی مسئولیت این حادثه را متوجه شرکت آب نیرو می‌داند و می‌گوید: «تعدادی مسئول سهل‌انگار در اقداماتی که بر عهده‌شان نهاده می‌شود به سردی رفتار می‌کنند و در مقابل تنها ضرر و زیان آن را مردم باید متوجه شوند.»
سید شریف حسینی، نماینده اهواز در مجلس ایران نیز می‌گوید که مشکل باید بررسی شود و در اسرع وقت گزارشی مبسوط از دلایل بروز چنین حوادثی به مردم داده شود: «ولی باز هم راننده متوفی مقصر شناخته نشود». البته بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این حادثه راننده مینی‌بوس از دریاچه نجات یافته و در بیمارستان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته است.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش این پرسش را مطرح می‌کند که چرا پس از نزدیک به ۹ سال از بهره‌برداری سد "کارون ۳" هنوز مسیر دسترسی روستاهای سادات حسینی و میراحمد احداث نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر