چهارشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۳

بودجه ۹۴، انبساط در سرکوب، انقباض در نان مردم

تاريخ: PM 3:19:20 1393/9/19



آخوند روحانی بودجه سال 94 را در16آذر93 با افزایش بودجه نظامی با سقف 837هزار میلیارد تومان و ادعای عدم کسری بودجه به مجلس رژیم تحویل داد و شیادانه ادعا کرد که تورم تا پایان سال 94 به کمتر از 20درصد می‌رسد. او در سخنرانی خود هنگام ارائه لایحه بودجه گفت:” کاهش قیمت نفت درآمدهای ما را کاهش می‌دهد، کاهش قیمت نفت مطمئناً فشاری بر بودجه دولت وارد می‌آورد“.
رویتر در گزارشی نوشت: ”هزینه بخش نظامی رژیم ایران با وجود کاهش 30درصدی قیمت نفت شاهد جهش است و بیش از یک سوم افزایش یافته که بیشتر آن برای مخارج سپاه پاسداران اختصاص خواهد یافت. این در شرایطی است که سقوط قیمت نفت و اعمال تحریمها برای این کشور سبب شده تهران امسال بودجه‌یی محتاطانه‌و انقباضی تهیه کرده است“.
به دنبال ارائه لایحه بودجه سال 94 از سوی آخوند روحانی به مجلس ارتجاع، یک کارشناس اقتصادی رژیم اعلام کرد، کسری بودجه سال آینده قطعی است.
وی گفت: ”بودجه امسال در طرف درآمدها با توجه به کاهش قیمت نفت، پیش‌بینی می‌شود با چند میلیارد کسری مواجه شود... اگر کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کند و از آن طرف، تحریمها نیز به قوت خود باقی باشند و فروش نفت از یک میلیون و 100هزار بشکه فعلی به دو میلیون بشکه افزایش پیدا نکند، به‌شدت درآمدهای ارزی کاهش پیدا کرده و مساله کسری بودجه جدی‌تر می‌شود». (سایت خبرآنلاین ۱۷/۹/۹۳)
تلویزیون سی.ان.ان 13آذر93 در مورد تاثیر پایین آمدن قیمت نفت درتامین منابع بودجه سال94 می‌گوید: ” حسن روحانی از ایران، که برای برابری دخل و خرج نیاز به فروش نفت با قمیت هر بشکه 131 دلار دارد، اکنون بودجه‌یی را در نظر گرفته که بر اساس نفت بشکه‌ای 70 دلار است. مقامات دولتی می‌گویند که نتیجه آن، رسیدن کسری بودجه به 30 درصد یا بیشتر خواهد بود“.
کارشناسان و رسانه‌های دیگری از رژیم نیز معتقدند که تحقق این بودجه بسیار مشکل خواهد بود زیرا 33 درصد از درآمدهای آن متکی به نفت است در حالی که لایحه بودجه بر روی قیمت نفت 72 دلاری تنظیم شده است و قیمت نفت هم در حال سقوط است. به گزارش رویتر، بهای هر بشکه نفت برنت هم‌اکنون (18آذر93) به 66 دلار و 19 سنت کاهش یافت. این سومین سقوط قیمت نفت طی فقط یک روز است. مؤسسه مالی موگان استنلی نیز پیش‌بینی کرد قیمت نفت تا سال آینده به 43 دلار برای هر بشکه خواهد رسید.
بنا بر اظهارنظر کارشناسانی از رژیم آن بخش از درآمد بودجه که متکی به نفت است حاصل نمی‌شود و لایحه بودجه کاملاً خوش‌بینانه تنظیم شده است.
در گذشته دولتهای قبلی رژیم آخوندی، همواره بخشی از کسری بودجه را از محل افزایش قیمت ارز تأمین می‌کردند، و دولت روحانی نیز د رنظر دارد بخشی از درآمدها را از محل افزایش قیمت ارز تأمین کند.در این زمینه نیز یکی ازکارشناسان رژیم در روزنامه حمایت 17آذر93 می‌نویسد: ”افزایش قیمت ارز، که معنای واقعی آن کاهش ارزش پول ملی است سرابی خوش‌بینانه برای دولت به وجود می‌آورد که فکر می‌کند می‌تواند تعهدات و منابع ریالی برای بعضی اهداف خود را تأمین نماید. یکی از پیامدهای این تصمیم، آثار تورمی است و از سویی دیگر، خود دولت، به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده جامعه، با تورم به شکل کسر بودجه مواجه خواهد شد. به همین دلیل این پدیده کماکان، تهدیدی است برای دولت و بودجه“.
خبرگزاری سپاه (فارس) 11آذر93 در گزارش تحلیلی در مورد بودجه اولین چالشی که بودجه با آن روبه‌روست را کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت و احتمال سقوط بیشتر قیمت آن می‌داند و در مورد چالش دیگر غیر از نفت می‌گوید: ”درآمد حاصل از بهره مالکانه معادن، مالیات، عوارض تنها بخش کمی از درآمدها را پوشش می‌دهند“
به‌رغم این‌که دولت روحانی مدعی است بودجه سال آینده با کسری مواجه نیست روزنامه سیاست روز17آذر93این ادعا را رد می کند و تحت عنوان ”بودجه 94 با کسری به مجلس رسید“ می‌نویسد: ”بر اساس لایحه بودجه سال ۹۴ تراز عملیاتی بودجه منفی ۴۶ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان است و همان‌طور که در جدول شماره یک لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ آمده است فاصله ۴۶ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومانی درآمد‌ها نسبت به هزینه‌ها را نشان می‌دهد. طبق این جدول درآمدها ۱۱۹ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان و هزینه‌ها ۱۶۶ هزار و ۱۸ میلیارد تومان است
تفاوت درآمدها و هزینه‌ها در بودجه، تراز عملیاتی بودجه را ترسیم می‌کند که با این حساب تراز عملیاتی بودجه سال آینده منفی ۴۶ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان است. این رقم در بودجه ۹۳، ۵۰ هزار میلیارد تومان بود“.
در شرایطی که کارشناسان رژیم اذعان می‌کنند که دولت روحانی در سال 94 با کسری بودجه مواجه است و در شرایطی که بودجه انقباضی است و بار اصلی آن از طریق افزایش مالیاتها و افزایش قیمت سوخت و نان و... بر روی دوش مردم است، اما بودجه سپاه بیش از 65 درصد افزایش داشته است. بهعبارت دیگر رژیم ولایت‌فقیه گرانی و تورم و رکود و تبعات اجتماعی آن را با افزایش بودجه سرکوب بالانس کرده است تا در برابر مقاومتهای قابل پیش‌بینی و حتمی مردم، باز از جیب همین مردم، آنها را سرکوب کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر