پنجشنبه، آذر ۲۰، ۱۳۹۳

اعتصاب غذای مسعود شمس‌نژاد، وکیل کُرد در زندان ارومیه

مسعود شمس نژاد حقوقدان کُرد که هم اکنون در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان ارومیه می‌باشد،در اعتراض به عدم مداوا و مخالفت با مرخصی از سوی دادستان و تفکیک نشدن زندانیان و سوء تغذیه دست به اعتصاب غذا زده است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مسعود شمس‌نژاد وکیل شناخته شده کُرد، روز ۲۷ مهرماه 1393، در پی احضاریه‌ای برای اجرای حکم ۴ ماه حبس به دادگاه انقلاب ارومیه احضار و از آنجا به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. با این حال این وکیل به جای انتقال به بند زندانیان سیاسی به بند زندانیان جرایم قتل و مواد مخدر انتقال داده شد. وی در اعتراض به عدم مداوا و مخالفت با مرخصی از سوی دادستان و تفکیک نشدن زندانیان و سوء تغذیه از روز سەشنبه ١٨ آذرماه 1393، دست به اعتصاب غذا زد.
این وکیل دادگستری، استاد سابق دانشگاه آزاد و پیام نور که وکالت زندانیان سیاسی محکوم به اعدام مانند حبیب‌الله گلپری‌پور، علی افشاری و رزگار افشاری را به عهده داشت، در ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲، به اتهام عضویت در گروه‌های معارض نظام (احزاب کُرد مخالف حکومت) بازداشت و به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه و پس از مدتی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. وی در ۲۲ خرداد‌ماه همان سال، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.
مسعود شمس‌نژاد به دو اتهام تبلیغ علیه نظام، از طریق مصاحبه با رسانه‌های کُردزبان خارج از کشور، انتشار مطالب و اخبار کذب و اتهام عضویت در گروه‌های معارض متهم شد. این وکیل دادگستری در نهایت در ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲، در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو، به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۴ ماه حبس محکوم شد و برای اتهام عضویت در گروه‌های معارض نظام مورد منع تعقیب قرار گرفت. این حکم شهریورماه ۱۳۹۲، در شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی عینا تایید و قطعی شد.
از سوی دیگر ٢٨ تن از زندانیان سیاسی زندان ارومیه که همگی در بند ۱۲ این زندان نگهداری می‌شوند، از ٢٢ روز پیش در اعتراض به عدم تفکیک زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند و با وجود وخامت حال برخی از اعتصاب کنندگان، مسوولان قضایی و زندان همچنان نسبت به خواسته‌های آنها بی‌اعتنا هستند.
یک منبع موثق در این باره به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «بی‌توجهی به وضع این زندانیان و عدم پاسخ به درخواست آنها، خانواده‌ها را بسیار نگران کرده است. این خانواده‌ها که در مقابل اداره اطلاعات و ساختمان دادگستری ارومیه تجمع کرده بودند، خواستار پیگیری و بررسی وضعیت فرزندانشان شده‌اند.»
علیرضا رسولی، شیرکو حسن‌پور، سیروان نژاوی، عبدالله حمودی و علی افشاری از جمله زندانیانی بودند که در چند روز اخیر بر اثر وخامت حالشان به طور جداگانه به بهداری زندان ارومیه منتقل شدند، اما اجازه‌ی تزریق سرم به خود را نداده و به بند بازگشتند.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان به کمپین گفت: «زندانیان اعتصاب‌کننده همچنان خواستار جداسازی زندانیان سیاسی از سایر بندها و عدم انتقال زندانیان عادی به بند ۱۲ بند زندانیان سیاسی هستند و علیرغم ضعف شدید روحیه آنها خوب است و تا رسیدگی به خواسته‌هایشان اصرار به ادامه اعتصاب غذای خود هستند.»
علی افشاری، ولی افشاری، حبیب افشاری، کیهان درویشی، شیرکو حسن‌پور، محمد عبداللهی، خزر رسولی‌راد، سامان نسیم، امیر ملادوست، سیروان نژاوی، جعفر میرزایی، ابراهیم رضاپور، محمد عبدالبخت، عبدالله اصغری، عرفات اصغری، عبدالرحمان سلیمان، سیدسامی حسینی، عبدالله حمودی، احمد تموئی، عثمان مصطفی‌پور، بهروز آلخانی، مصطفی الرحمان، یوسف کاکه‌ممی، سیدجمال محمدی، علیرضا رسولی، شورش افشاری، مصطفی داوودی، اسامی ٢٧ زندانی اعتصابی محبوس در زندان مرکزی ارومیه است.
پنج‌شنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۳ - 11-12-2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر