پنجشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۹۳

تغییر قوانین و شرایط استفاده از فیس‌بوک


شروع تغییرات؛ آغاز سال ٢٠١٥ میلادی

فیس‌بوک با فرستادن پیامی برای کاربرانش که در قسمت نوتیفیکیشن حساب کاربر هم ظاهر می‌شود جزئیات تغییر قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی را که از ابتدای سال ٢٠١٥ شروع می‌شود به کاربران اطلاع داده است.
مساله حریم خصوصی در فیس‌بوک و استفاده و بدتر از آن سواستفاده دیگران از اطلاعاتی که کاربران در این شبکه اجتماعی پست می‌کنند، مساله‌ جدید فیس‌بوک نیست. حریم خصوصی از آغاز به کار فیسبوک به عنوان شبکه اجتماعی همگان از مهمترین دغدغه‌های مدافعان حریم خصوصی بوده است. به این ترتیب کاربران دقیقا نمی‌توانند مطمئن باشند چه کسانی عکس‌ها، ستاتوس‌ها و به کلی محتوای به اشتراک گذاری شده آن‌ها را می‌بینند.

اکنون فیس‌بوک اعلام کرده است که مقررات استفاده و حریم خصوصی این شبکه اجتماعی را به‌روز کرده است و از ابتدای سال ٢٠١٥ ان را اعمال خواهد کرد. مقررات جدید استفاده از جمله شامل ابزاری ساده است که مقدمات حفظ حریم خصوصی Privacy Basics نامیده می‌شود که به کاربران نشان می‌دهد چه کسانی می‌توانند محتواهای به اشتراک گذاشته شده توسط او را ببینند.

این ابزار تازه همچنین به آسانی به کاربران می‌آموزد چگونه وقتی کسی نام آن‌ها را روی عکسی برچسپ می‌زند، این برچسب را بردارند. این ابزار تازه همچنین کنترل کاربر بر تبلیغاتی را که نمی‌خواهد در صفحه خود ببیند افزایش می‌دهد. پیشتر اگر کاربر یک تبلیغ خاص را در دسک‌تاپ خود برای ندیدن علامت گذاری می‌کرد، باز هم ممکن بود در تبلت یا گوشی هوشمند خود آن را ببیند.
این‌ها را هم ببینید: بهبود قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی در iOS 8
                       چند ترفند فیس‌بوکی که بهتر است بدانید

اما اکنون فیس‌بوک به کاربر امکان می‌دهد تنظیمات خود را برای ندیدن یک یا چند تبلیغ خاص ذخیره کرده و به این ترتیب در هیچ نسخه فیس‌بوک کاربر تبلیغ مورد نظر دیگر نشان داده نخواهد شد.
اما مساله این است که آیا این تغییر سیاست استفاده که زبان مناسب‌تری دارد و کنترل کاربر بر محتوایش را بیشتر می‌کند آیا به طور کلی حریم خصوصی کاربر در این شبکه اجتماعی را ایمن‌تر می‌کند؟ پاسخ متاسفانه منفی است، چرا که این ابزارها و تغییرات تازه تماما معطوف به رابطه متقابل بین کاربران است و کماکان فیس‌بوک حق دسترسی کامل به محتوای کاربر و استفاده از آن برای اهداف تجاری و فروش داده‌های مربوط به کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی و آگهی دهنده‌ها را برای خود محفوظ می‌دارد.
مشکل اصلی تبدیل کردن تمام داده‌های کاربران به اطلاعات قابل فروش و در نتیجه افزایش کنترل نامریی شرکت‌های بازرگانی و بازاریابی بر کاربر و سمت و سو دادن به علایق اوست. در این بخش نه گوگل و نه توئیتر و نه فیس‌بوک خوشنام نیستند و نباید از آن‌ها هم انتظار خوشنامی داشت چرا که اساس بر فروش کاربر به هر قیمتی است.
منبع: سی‌نت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر