دوشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۹۳

سوئیسی‌ها با سخت‌گیری برای مهاجرت به این کشور مخالفت کردند

Referendum zur Zuwanderung in der Schweiz

شمارش مقدماتی آرا در همه‌پرسی سوئیس نشاندهنده آن است که مردم این کشور با سخت‌گیری‌های شدید در ارتباط با قوانین مهاجرت مخالف هستند. این طرح با مخالفت حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان در همه‌پرسی روبرو شده است.
شبکه خبررسانی "اس‌ار اف" سوئیس گزارش داد که پس از شمارش آرای ۱۸ کانتون (استان) در سوئیس حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان در همه پرسی روز یکشنبه (۹ آذر / ۳۰ نوامبر) مخالفت خود را با محدود کردن شمار مهاجران به این کشور اعلام کرده‌اند.


سازمان زیست محیطی "اتحادیه محیط زیست و جمعیت" در این همه‌پرسی خواستار آن شده بود که شمار مهاجران به سوئیس سالانه به ۲/ ۰ درصد جمعیت کشور محدود شود. شمارش مقدماتی آرا نشاندهنده آن هستند که بیشتر مردم سوئیس با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

جمعیت سوئیس کمی بیش از هشت میلیون نفر (۰۰۰/ ۱۸۰/ ۸) است. در صورت قبول این پیشنهاد از طرف مردم سوئیس باید سالانه شمار مهاجران به سوئیس کمی بیش از ۱۶ هزار نفر می‌رسید. در سال‌های اخیر اما شمار مهاجران به سوئیس بیش از ۸۰ هزار نفر در سال بود.

مخالفت وسیع با محدودیت مهاجرت به دلیل امکان آسیب اقتصاد سوئیس

کارفرماها، سندیکاها، کلیسا و احزاب عمده سیاسی سوئیس با محدودسازی مهاجرت در این کشور مخالف بودند و منتقدان به این طرح آن را نژادگرایانه دانسته و بر این نظر بودند که اقتصاد کشور در صورت تصویب این طرح آسیب خواهد دید.

رد طرح محدودیت مهاجرت به سوئیس در شرایطی بود که در ماه فوریه سال جاری میلادی همه‌پرسی در ارتباط با محدود کردن شمار مهاجران به سوئیس و ایجاد "سهمیه" مهاجرتی در این کشور در یک همه‌پرسی با اکثریت ۳/ ۵۰ درصد آرا به تصویب رسیده بود. نتیجه این همه‌پرسی اما با توافق‌نامه سوئیس با اتحادیه اروپا در خصوص آزادی تغییر مکان زندگی افراد مغایر بود.

همه‌پرسی روز یکشنبه (۹ آذر / ۳۰ نوامبر) به دو نکته دیگر نیز می‌پرداخت: لغو شرایط ویژه مالیاتی برای ثروتمندان خارجی که در سوئیس زندگی می‌کنند و افزایش ذخیره طلای کشور. شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی با این دو مورد اخیر نیز مخالفت کردند.

در حال حاضر حدود ۲۵ درصد نیروی کار در سوئیس از خارجیانی تشکیل می‌شود که در سوئیس زندگی می‌کنند . کارفرمایان و موسسات تولیدی در این کشور خواستار جذب نیروی کار ماهر از سراسر اروپا هستند.

بیشترین مهاجران در سوئیس را ایتالیایی‌ها، آلمانی‌ها و اتباع کشورهایی که از یوگسلاوی سابق بوجود آمده‌اند، تشکیل می‌دهند.

  • تاریخ 30.11.2014 
  • دویچه وله 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر