رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی تصمیم گرفت به شورای امنیت سازمان ملل متحد روی آورد تا درخواست خود را برای تصویب پیش نویس قطعنامه پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده، ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واصل ابو یوسوف از مقام‌های بلندپایه فلسطینی در این باره گفت که رهبری فلسطین تصمیم گرفته چهارشنبه آینده به شورای امنیت سازمان ملل متحد برود تا پیش نویس قطعنامه پایان اشغال را ارائه دهد.

امید اسرائیل به وتوی آمریکا

در مقابل اسرائیل ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده آمریکا از حق وتو در برابر هر تحرکی در سازمان ملل متحد که جدولی زمانبندی شده برای خروج نیروهای اسرائیلی از سرزمین‌های اشغال شده تعیین می‌کند، استفاده کند؛ سرزمین‌هایی که فلسطینی‌ها سعی در برپایی کشور خود را بر روی آن‌ها دارند. اما یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفت که سخن گفتن قاطع در این باره، هنوز زود است.

یوفال اشتاینتز وزیر امور استراتژی اسرائیل گفت: «گمان می‌کنم هر لایحه مخالف با اسرائیل، وتوی آمریکا را در پی داشته باشد. این‌‌ همان چیزی است که همواره اتفاق می‌افتاد و امیدواریم همچنان شاهد آن باشیم.»

اما اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل به رادیو ارتش اسرائیل گفت به نظر می‌رسد درباره مساله مرتبط با کشور فلسطین، «آمریکا اشتیاقی برای استفاده از حق وتو ندارد» اما برای «بالا‌ترین حد از هماهنگی» با نتانیاهو تلاش خواهد کرد.

جلسه‌های کری و تلاش‌های پی گیر آمریکا

انتظار می‌رود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کند و با او درباره پیشنهادهایی که در لابی‌های سازمان ملل متحد برای برپایی کشور فلسطین مطرح می‌شود، بحث و تبادل نظر کند.

کری پس از آن به پاریس خواهد رفت تا با همتایان اروپایی خود گفت‌و‌گو کند. سپس به لندن می‌رود تا با صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی و هیئتی از وزرای امور خارجه عرب دیدار کند. آن‌ها از او خواهند خواست تا آمریکا در برابر پیش نویس قطعنامه برپایی کشور فلسطین در شورای امنیت، از حق وتو استفاده نکند.

نشست‌هایی که با عجله ترتیب داده شدند، نشان از تلاش‌های پی گیر ایالات متحده برای مدیریت رخدادهای شورای امنیت دارد. برخی از اعضای شورای امنیت در پی ارائه پیشنهادی جدید پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل در ماه مارس آینده هستند.

اردن پیش نویس قطعنامه نوشته شده توسط فلسطینی‌ها را که در پی پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل تا نوامبر ۲۰۱۶ است، میان ۱۵ عضو شورای امنیت پخش کرده است.

در همین راستا یک دیپلمات بلندپایه غربی گفت که اروپایی‌ها در پی اجماع بر سر تصمیمی هستند که چارچوبی زمانی برای پایان اشغالگری اسرائیل در نظر بگیرد و احساس می‌کنند که آمریکایی‌ها اکنون قابلیت پذیرش چنین احتمالی را دارند.