سه‌شنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۳

صورت شما بیماری‌های شما را آشکار می‌کند!

2.12.2014

 
همه ما دوست داریم چیزی را در صورت خود تغییر دهیم؛ اما ویژگی‌های صورت شما اطلاعاتی در مورد سلامتی شما می‌دهد. به عنوان مثال چشمان بیرون زده احتمالاً نشان‌دهنده اختلالات تیروئید هستند.

چشم‌ها
حلقه‌های سفید رنگ دور عنبیه: اگر فردی دارای میزان بالایی از کلسترول در خون خود باشد، این مشکل به صورت یک دایره سفید رنگ در عنبیه یعنی قسمت رنگی چشم خودنمایی می‌کند.
قلمبه‌ها یا جوش‌های کوچک روی پلک نشانه دیگری از میزان بالای کلسترول هستند.
این‌ها بخشی از نشانه‌های خطر هستند. این علائم نشان می‌دهند که مصرف چربی شما بالا است و در نتیجه ممکن است چربی رگ‌های خونی شما را مسدود کرده و منجر به حمله یا سکته قلبی گردد.
پلک‌های افتاده: این اتفاق احتمالاً نشانه فلج شدن Bell باشد؛ Bell جایی است که عصب‌های چشمی آسیب می‌بینند.
این امر معمولاً در ارتباط با ویروسی است که باعث التهاب عصب می‌شود. در موارد نادر ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.
دهان
دندان‌های کوتاه: دندان‌های کوتاه در نتیجه رفلکس اسید ایجاد می‌شوند؛ در این مورد اسید از معده از لوله مری برگشته و داخل دهان می‌ریزد. اسید معده بسیار مخرب‌تر از نوشابه گازدار است و می‌توان گفت دندان را در خود حل می‌کند.
زبان سیاه رنگ: زمانی که ساختارهای کوچک به نام ثالیل زبان به صورت عادی پوست‌ریزی نمی‌کنند، باکتری‌ها رشد کرده و باعث ایجاد رنگ سیاه بر روی زبان می‌شوند. این امر ممکن است در نتیجه بهداشت ضعیف دهان، سیگار کشیدن یا پس از مصرف آنتی‌بیوتیک ایجاد شود.
مسواک زدن زبان و استفاده از دهان‌شویه به رفع این مشکل کمک می‌کند.
پوست
پوست زرد رنگ: پوست و چشم‌های زرد رنگ ممکن است در نتیجه عوارض جانبی برخی داروها مانند داروهای دیابت یا فشارخون بالا به وجود آیند؛ اما این موضوع ممکن است نشان‌دهنده آسیب جدی به جگر باشد که همان یرقان است.
لکه‌های قهوه‌ای رنگ: Melasma که لک‌های قهوه‌ای یا طوسی-قهوه ای روی صورت از علائم آن است، در زنان 10 برابر بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد.
این لک‌ها ممکن است به اندازه ناخن انگشت شست یا کل گونه‌ها باشند. این لک‌ها در نتیجه هورمون استروژن به وجود می‌آیند. زمانی که زنان باردار می‌شوند یا قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، این لک‌ها ظاهر می‌شوند. همچنین این لک‌ها روی صورت به وجود می‌آیند؛ زیرا در اثر آسیب اشعه UVA نور خورشید تحریک می‌شوند.
چین‌وچروک‌ها: خطوط عمیق روی صورت ممکن است نشان‌دهنده پوکی استخوان باشد.
در تحقیقی که بر روی 114 زن یائسه بین سنین 40 الی 50 صورت گرفت، مشخص شد افرادی که چروک‌های بیشتری دارند، استخوان‌های شکننده‌تری دارند. این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که ارتباط بین این دو ممکن است در نتیجه کلاژن کمتر باشد که ماده‌ای مهم و اساسی برای استخوان و پوست است.
گوش‌ها
نرم گوش چروکیده: هنوز علت دقیق این اتفاق مشخص نیست؛ اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که خطوط مورب در بخش نرم گوش، یک فاکتور خطر برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.
طی تحقیقی که بر روی 253 نفر انجام شد، افرادی که چروک مشخص‌تری در نرم گوش خود دارند، 10 درصد بیشتر به گرفتگی شاهرگ مبتلا می‌شوند. این یعنی در آن بخش کلسترول انباشته شده است.
این ارتباط ممکن است به این دلیل باشد که رگ‌های خونی در نرم گوش متوقف می‌شوند. همچنین ممکن است به این دلیل باشد که رگ‌های خونی در نرم گوش کشسانی کمتری دارند و احتمال سفت شدنشان بیشتر است.
مو
موهای نازک: در زنان این موضوع نشانه پرکاری تیروئید است. البته علت ریزش موها هنوز مشخص نیست. با این حال، طاسی زنان ممکن است نشانه فقر آهن باشد؛ زیرا آهن به فریتین وابسته است. فریتین یک نوع پروتئین مهم برای تولید سلول‌های مو محسوب می‌شود.
موهای روی صورت: از هر 20 زن، یک نفر در آمریکا به سندرم کیست تخمدان مبتلا است. در این سندرم، میزان بالایی از هورمون استروئید تولید شده و باعث ایجاد موهای زائد و جوش بر روی صورت می‌شود. همچنین موهای زائد صورت ممکن است نشان‌دهنده شروع یائسگی باشد.
ابروهای نازک: ریزش موهای ابرو نشانه تیروئید کم‌کار است. در این حالت، تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروکسین که برای فولیکول‌های مو حیاتی است، تولید نمی‌کند.
گونه
گونه‌های سرخ: با این که سرخی صورت ممکن است نشانه مشکلات پوستی باشد؛ اما گاهی ممکن است نشان دهنده بیماری‌های داخلی نیز باشد.
از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سندرم کوشینگ (بدکاری غدد فوق کلیوی) اشاره کرد که طی آن، میزان زیادی از هورمون کورتیزون تولید می‌شود.
کورتیزون باعث می‌شود که رگ‌های خونی متورم شوند. رگ‌های خونی نیمه بالای بدن بیشتر تحت تأثیر کورتیزون قرار می‌گیرند؛ احتمالاً به این دلیل که رگ‌های صورت و قفسه سینه بسیار حساس هستند.
گونه‌های ارغوانی رنگ: گونه‌های آبی یا ارغوانی رنگ نشان دهنده کمبود اکسیژن در خون است. یکی از دلایل این موضوع ممکن است فشار ریوی باشد؛ در این حالت، فشارخون در رگ‌هایی که به شش‌ها خون می‌رسانند، بالا می‌رود. این بدین معنی است که خون حاوی اکسیژن کافی در بدن وجود ندارد.
خونی که اکسیژن ندارد، آبی یا ارغوانی رنگ است؛ زیرا سلول‌های قرمز رنگ خون اکسیژن کمتری دارند. کمبود اکسیژن در خون با بیماری‌های مزمن ریه و برخی از بیماری‌های قلبی نیز در ارتباط است.
کهیر: محل تحریکی که شبیه شکل پروانه است و در بخش برآمدگی بینی و گونه‌ها پخش می‌شود، ممکن است نشانه لوپوس باشد؛ لوپوس یک شرایط نادر ایمنی خودکار است که باعث خستگی و درد مفاصل نیز می‌شود.
این شرایط به خورشید ارتباط دارد، در نتیجه در بهار و تابستان نمایان می‌شود. به نظر می‌رسد سیستم ایمنی بدن در مقابل اشعه‌ UVA نور خورشید که به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند، عکس‌العمل شدید نشان می‌دهد.
بینی
برآمدگی بینی: یک شرایط نادر به نام سارکوئیدوز وجود دارد که باعث خراشیدگی ارگان‌های بدن می‌شود. این شرایط در ابتدا با برآمدگی‌هایی روی بینی و گوش ظاهر می‌شود؛ اما علت آن مشخص نیست.
این شرایط بیشتر در مردم اروپای شمالی و منطقه آفریقا مشاهده می‌شود. در این افراد برآمدگی‌ها روی پوست سر و صورت نمایان می‌شوند.
بینی بزرگ: خبر خوب این است افرادی که بینی‌های بزرگی دارند، کمتر بیمار می‌شوند.
طبق یک تحقیق در سال 2010، افرادی که بینی بزرگ دارند، در مقابل ذرات گردوغبار و باکتری محافظت بهتری دارند؛ زیرا بینی‌های بزرگ موهای بیشتری دارد که از ورود باکتری‌ها به ریه جلوگیری می‌کند.

سایت فوت وفن http://www.footofan.com/fa/contents/detail4851/%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر