اخبار - ايران - شقه و شكاف
تاريخ: PM 2:30:31 1393/9/10

رفسنجانی

رفسنجانی


روزنامه‌های باند رفسنجانی در روز دوشنبه 10آذر، خیز رفسنجانی برای مطرح کردن خودش به‌عنوان کلید حل مشکلات نظام، در مقابل شکست سیاستهای ولی‌فقیه را در یک تک هماهنگ مطرح کرده‌اند.
روزنامه حکومتی ابتکار وابسته به این باند نوشت: «با انتشار خبر سفر ظریف به عربستان این امید شکل گرفت که اختلافات کاهش پیدا می‌کند اما اتفاقات یک ماه گذشته و انجام نشدن این سفر به فرضیه بحران سعودی قوت بخشیده است. حالا پیشنهادات داخلی مبنی بر میانجیگری هاشمی رفسنجانی ، که روابط حسنه‌اش با سران کشورهای اسلامی مشهور است؛ نشان می‌دهد که به نوعی ظرفیتهای دیپلوماتیک در حل این بحران کاهش یافته است و دو کشور نیاز دارند تا از ظرفیت دیپلوماسی عمومی و خارج از چارچوب دولت برای حل اختلافات بهره گیرند. اما نکته این جاست که در دستگاه سیاست خارجی ایران تعیین چارچوب برای ارتباط با عربستان سعودی با موانعی روبه‌رو است. افراطیون دو طرف اختلافات مذهبی را به‌عنوان یک مانع مهم در گسترش تعامل میان ایران و عربستان در نظر می‌گیرند».

و روزنامه مردم‌سالاری هم در سرمقاله خود تحت عنوان «کلیدی برای قفل نفت» نوشت: «کاریزمای هاشمی رفسنجانی در میان اعراب، پتانسیل متفاوتی برای سرعت بخشی به مذاکره خواهد داشت. سایه انداختن عربستان بر مذاکرات وین نشان می‌دهد دولت حسن روحانی برای دستیابی به موفقیت کامل در عرصه بین‌الملل بایستی رویکرد متفاوتی به مناسبات بین دو کشور داشته باشد و در این بین قطعاً باید روی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حساب ویژه‌یی باز کند».