یکشنبه، آذر ۲۳، ۱۳۹۳

بیانیه‌ جمعي از فعالين در حمایت از زندانیان اعتصابی در زندان ارومیه‌

شنبه, 22 آذر 1393 19:56
بيانيه درحمايت از زندانيان اروميه
كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها 22 آذر 93: جمعي از فعالين سياسي و مدني در حمايت از زندانيان كرد اعتصابي در زندان اروميه ضمن انتشار بيانيه اي از جامعه‌جهانی، سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و تشکلهای مدنی خواستار انجام وظايف انساني اين ارگانها در قبال اين موضوع و در مقابل سیاستهاي غير انساني جمهوری اسلامی و همچنين واكنش نشان دادن در اين باره شدند.
متن کامل اين بیانیه به شرح زير است:

بیانیه‌ مشترک فعالین سیاسی مدنی در حمایت زندانیان کرد اعتصاب کننده‌ در زندان ارومیه‌


جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه در اقدامی اعتراضی از روز پنجشنبه ٢٩ آبان ماه سال جاری در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان زندان به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این زندانیان که تا امروز همچنان بر ادامه اعتصاب غذای خود مصمم هستند، با وجود وقوف بر صدمه به سلامتی خود در واکنش به‌ بی‌توجهی مسئولان ‌مجبور به‌ استفاده از این شیوه‌ اعتراض به‌ عنوان تنها راه باقی مانده‌ شده‌اند.

پاسخ به‌ مطالبات سیاسی- عقیدتی و حقوق بشری و خواست رفع تبعیض در ایران همیشه زندان، شکنجه‌ و نگهداری در شرایط بسیار غیر انسانی در زندان بوده است. با هر گونه‌ حرکت سیاسی- عقیدتی معطوف به‌ آزادی بیان- زبان مادری یا توجه‌ به‌ فرهنگ، تاریخ یا سهم خواهی در مدیریت و خواست اشتغال خود در مناطق اتنیکی از جمله‌ در کردستان بشدت با دید امنیتی و سرکوبگرانه‌ مقابله‌ می‌شود.

برخورد با فعالین سیاسی و مدنی، لیست بسیار طویلی از زندانیان اتنیکی و اقلیتهای مذهبی ‌در کل زندان‌ها ایران را بوجود آورده‌ است که‌ کمترین حقوق یک زندانی شامل حالشان نمی‌شود. ‌ قوانین زندان و قوانین دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حق این زندانیان نه‌ تنها رعایت نمی‌شود بلکه‌ این دخالت مجرمانه‌ نیروهای امنیتی در تمام طول مدت زندان است که‌ در سرنوشت و زندگی زندانی تا کوچک‌ترین مساله‌ مربوط به نگهداری آن‌ها دخالت دارد. نگهداری زندانی‌ها در فضاهایی که گنجایش آن‌ها را ندارد و چندین برابر کوچک‌تر از تعداد زندانیان است تا نحوه‌ برخورد امنیتی و غیر انسانی با زندانیان ساسی و عقیدتی بطور جدی آن‌ها را رنج می‌دهد.

زندانهای ایران بطور عموم از استانداردهای یک زندان قابل قبول برخوردار نیستند. شرایط زندانیان اتنیکی و زندانیان شهرستان‌ها به مراتب سخت‌تر از زندانیان مرکز است. طبق ماده‌ ١ آئین نامه تفکیک و طبقه بندی زندانیان، زندانی باید در گروه خاص خود نگهداری شود و زندانیان سیاسی- عقیدتی از زندانیان جرایم دیگر جدا شوند. اما سازمان زندانهای جمهوری اسلامی برای فشار آوردن یا انتقام گیری از زندانی بار‌ها آئین نامه خود را زیرپا گذاشته و زندانی‌ها را در بندهایی غیرمرتبط با جرائم آن‌ها نگهداشته است. زندانیان اعتصاب کننده خواسته‌های خود را بدین شرح اعلام کرده‌اند: «ما در اینجا خواهان تفکیک زندانیان بر اساس نوع جرایم هستیم و می‌خواهیم دوستان و هم بندی‌های سیاسی ما را که با بهانه‌های مختلف از ما جدا کرده‌اند به جمع ما بازگردانند و مته‌مان غیر سیاسی و مجرمان دیگر را که به خاطر فشار بر زندانیان سیاسی به اینجا آورده‌اند از بند ما به بندهای مربوط به خودشان منتقل کنند».

ما امضاکنندگان با توجه‌ به‌ اینکه‌ مقامات زندان و دستگاه‌ قضایی هیچ واکنش مثبتی نسبت به‌ مطالبات این زندانیان نشان نداده‌اند از جامعه‌جهانی، سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و تشکلهای مدنی، فعالین سیاسی، مدنی و رسانه‌ها می‌خواهیم که‌ همچون وظیفه‌ای انسانی در مقابل این سیاست جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و از خود واکنش نشان بدهند. با دفاع از خواسته‌های زندانیان سیاسی ایران به ویژه زندانیان سیاسی کرد در زندان مرکزی ارومیه حمایت و دفاع خود را از عدالت و حقوق بشر نشان دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر