چهارشنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۳

در پی قتل عام 12 تن ؛ پنجشنبه هشتم ژانویه 2015 در فرانسه روز عزای ملی اعلام شد





تجمع هزاران نفر برای ادای احترام به قربانیان حمله به دفتر مجله شارلی ابدو


در حمله مردانی مسلح به دفتر مجله طنز "شارلی ابدو" در پاریس، پایتخت فرانسه، دست‌کم ۱۲ نفر کشته شده‌اند.



به گزارش بی بی سی، استفان شاربونیه، دبیر مجله و سه نفر از سرشناس‌ترین کاریکاتوریست‌های فرانسه از جمله قربانیان این حمله هستند. برنارد ماریس، اقتصاددان و از سهامداران شارلی ابدو و دو افسر پلیس هم در این حمله کشته شده‌اند.

۱۰ نفر در جریان حمله زخمی شده‌اند که حال پنج نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه فردا پنجشنبه را روز عزای ملی اعلام کرد و از همه شهروندان فرانسه خواست در یک دقیقه سکوتی که در تمام اماکن عمومی برقرار می شود شرکت کنند و اتحاد خود را نشان دهند.

او گفت که فرانسه به دفاع از آزادی از طریق نبرد با تروریسم ادامه خواهد داد.

او حمله امروز را حمله به "آزادی بیان" توصیف کرد.

از ساعاتی پس از حمله، فراخوانی برای ادای احترام به قربانیان و شب زنده‌داری در "پلاس دو لا ر پوبلیک"، از میدان‌های اصلی پاریس، منتشر شد و با تاریک شدن هوا، جمعیتی انبوه در آن میدان شکل گرفته است. در چندین شهر دیگر فرانسه و چند شهر در دیگر کشورهای اروپایی هم تجمعات مشابهی برگزار می‌شود.

کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به پاریس، می‌گوید که هزاران نفر هم‌اکنون در میدان "پلاس دو لا ر پوبلیک" حضور یافته‌اند و چهره‌های آنها نشان می‌دهد که مردم فرانسه به وضوح در "شوک" به سر می‌برند.

گروهی از حاضران در تجمع شمع در دست دارند و گروهی دیگر قلم‌هایی را که در دست دارند، بالا گرفته‌اند. در این تجمع پلاکاردهایی حمل می‌شود که رویشان نوشته شده است: "من شارلی هستم."

در تصاویر ویدئویی که از حمله منتشر شده‌اند، مهاجمان در حالی که نقاب به چهره دارند، با کلاشینکف به سمت افراد تیراندازی می‌کنند.

پلیس می‌گوید که مهاجمان جلسه شورای سردبیری شارلی ابدو را هدف قرار دادند و هنگام خروج فریاد می‌زدند: "الله اکبر". به نقل از آنها گفته شده است که "انتقام پیامبر" را می‌گیرند.

مهاجمان پس از حمله به دفتر مجله و قبل از آن که با یک خودرو از محل فرار کنند، در خیابان به تبادل آتش با پلیس پرداختند.

ماموران امنیتی در پاریس عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری مهاجمان آغاز کرده‌اند.


[تاريخ مطلب: هفدهم دی ۱۳۹۳ برابر با هفتم ژانويه ۲۰۱۵] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر