شنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۳

نگاهی به پاره‌ای از اعتراضات اجتماعی در دیماه

تاريخ: AM 7:38:36 1393/11/4

تجمع اعتراضی مردم پارس آباد


همزمان با تشدید بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که رژیم آخوندی را در محاصره خود قرار داده، فضای انفجاری جامعه علیه نظام ولایت‌فقیه نیز شدیدتر می‌شود. بر اساس گزارشی که در بهمن ماه حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور رژیم اعلام کرد: سالانه حدود 3000 تجمع اعتراضی کارگری در سطح کشور برگزار می‌شود. (روزنامه حکومتی مردم‌سالاری 930826).
معنای این حرف این است که ماهانه به‌طور متوسط 250 حرکت اعتراضی کارگری صورت می‌گیرد. این کارگزار رژیم البته در مورد اعتراضات دانشجویی و سایر اعتراضات مردمی آماری ارائه نکرد. همچنین نگفت اگر این همه حرکت اعتراضی کارگران صورت می‌گیرد، چرا ارگانهای حکومتی همه آنها را سانسور می‌کنند. مقاومت ایران بر اساس رسالت مبارزاتی خود در انعکاس خبرهای اعتراضی مردمی، به‌رغم خطراتی که برای گزارشگران رسانه‌های مقاومت وجود داشته هر چقدر که توانسته همین خبرها را از میان دیوار سانسور و اختناق و وحشیگریهای وزارت اطلاعات عبور داده و به اطلاع هم میهنان رسانده است. بر اساس جمعبندی از 227 مورد خبرهای اعتراضی ثبت شده در دیماه کارگران زحمتکش میهنمان 105 مورد تجمع و اعتصاب داشته‌اند. که به نسبت ماههای گذشته که معمولاً بین 70 تا 80 مورد آنها به دست ما می‌رسید، افزایشی در حدود 25درصد را نشان می‌دهد. نپرداختن حقوق، اخراجهای گسترده، نداشتن امنیت شغلی، تصویب قوانین ضدکارگری در مجلس ارتجاع، خلف وعده‌های کارگزاران رژیم در دادن مسکن، بیمه و سایر قراردادها، و اعتراض به دستگیری کارگران مبارز از دلایل اعتراضات کارگری در ماه دی بود. اعتصاب کارگران ایران خودرو، اعتصاب کارگران معدن سنگرود، معدن البرز شرقی و معدن بافق، اعتصاب کارگران خودرو سازی سایپا در کاشان و درگیری آنان با مزدوران انتظامی و همبستگی کارگران دیارخودرو در گلپایگان با کارگران سایپا از مهمترین اعتراضات کارگران در دیماه بود.

اعتراضات دانشجویی در دیماه علیه اقدامات سرکوبگرانه حراست به‌طور عمده نسبت به گیر دادن مزدوران بسیج و حراست به پوشش دانشجویان و سایر تحمیلات ارتجاعی و همچنین اخاذیهای دانشگاهها در افزایش شهریه‌ها و کمبودهای امکانات صنفی و دانشگاهی شکل گرفت.

در دیماه مجموعاً 49 مورد درگیری بین جوانان و مردم با نیروهای سرکوبگر در شهرهای مختلف گزارش شده است که 17 مورد آن با گوشمالی کردن مزدوران بسیج و آخوندهای حکومتی همراه بود.

علاوه بر این در 18 مورد حرکتهای اعتراضی دستفروشان، موارد متعدد درگیری مردم با نیروهای سرکوبگر و مأموران شهرداری گزارش شده که در حمایت از دستفروشان و کودکان کار صورت گرفته است.

48 مورد حرکتهای اعتراضی اجتماعی علیه گرانیها، قطعی آب و برق و گاز و سایر کمبودهای خدماتی، اخاذیهای آموزش و پرورش از اولیاء ثبت شده است.

36 مورد حرکتهای اعتراضی و اعتصابات بازاریان و کسبه علیه اخاذیهای مالیاتی، عوارض سنگین شهرداریها و تحمیلات ارتجاعی علیه لباس فروشیها، از جمله اعتراضات گسترده دیماه بوده است.

اعتصابات و اعتراضات زندانیان سیاسی و خانواده‌های زندانیان علیه سرکوبگریهای نظام آخوندی 30 مورد گزارش شده است. تجمع در برابر زندان اوین برای آزادی زندانیان سیاسی، پیروزی اعتصاب‌غذای زندانیان سیاسی ارومیه، نامه‌های همبستگی زندانیان گوهردشت و اوین به‌مناسبتهای مختلف و اعتصابات زندانیان سیاسی در زندانهای اوین، زاهدان، میناب و گوهردشت و همچنین شورش زندانیان عادی در زندانهای قزلحصار و عادل‌آباد شیراز از جمله این اعتراضات است.

اعتراضات مردم علیه اخاذیهای مسکن مهر و ایستادگی در برابر تخریب خانه‌های مردم محروم توسط شهرداریها با پشتیبانی نیروی سرکوبگر انتظامی، هم‌چنان در دیماه ادامه داشت. روز 27 دیماه در یک یورش وحشیانه به خانه‌های مردم در منطقه حاشیه‌نشین اهواز، مردم به جان آمده با مأموران حکومتی به‌طور مسلحانه درگیر شدند و راننده لودر نیروهای سرکوبگر را به قتل رساندند.

ایستادگیهای مردمی در دیماه در برابر نیروهای سرکوبگر نظام ولایت‌فقیه، آن‌چنان بود که در این ماه بارها و بارها سرکردگان حاکمیت آخوندی در برابر خیزش دوباره قیامی مشابه سال 88 هشدار دادند. روند افزایشی اعتراضات اجتماعی نیز وحشت سرمداران رژیم را افزایش داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر