وزارت امور خارجۀ افغانستان می‌گوید که لغو تابعیت سه تن از نامزدان کابینه به این وزارت رسیده‌است.
سراج الحق سراج، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه گفت که صلاح‌الدین ربانی، نامزد وزارت امور خارجه، نور الحق علومی نامزد وزارت امور داخله و سید سعادت منصور نادری، نامزد وزارت کار و امور اجتماعی تابعیتشان لغو شده‌است.
آقای سراج خاطرنشان ساخت که تایید لغو تابعیت این سه نامزد از سفارت‌خانه‌های کشورهایی که تابعیت آن را داشتند به وزارت خارجه آمده‌است.
وی خاطرنشان ساخت که اکنون تاییدی لغو تایعیت این نامزدوزیران به وزارت دولت در امور پارلمانی فرستاده شده تا در این مورد تصمیم گرفته شود.
برپایۀ گزارش‌های نشرشده، در این میان نور الحق علومی تابعیت کشور هالند (هلند) و صلاح الدین ربانی و سید سعادت نادری تابعیت کشور انگلستان را داشتند.
این در حالی‌ست که مسئلۀ دوتابعیتی نامزدوزیران، پارلمان را به دوقسمت تقسیم کرده و بخشی از اعضای مجلس نمایند‌گان افغانستان تصمیم گرفته‌اند تا بر اساس مصوبه‌ای که صادر نموده‌اند به نامزد وزیران دوتابعیتی رای ندهند.
از سویی، بخش دیگر مجلس در حال حاضر در مخالفت به این تصمیم مجلس می‌گویند که به نامزد وزیران دوتابعیتی نیز باید بر اساس شایستگیشان رای داده شود.
پیش ازین شکریه بارکزی، عضو این مجلس تصمیم اخیر پارلمان را نادرست خوانده و گفته بود که این تصمیم خلاف شماری از ماده‌های قانون اساسی افغانستان است.
خانم بارکزی خاطرنشان ساخت که بر اساس قانون اساسی افغانستان هیچ افغان ترک تابعیت نمی‌شود و مجلس نمایندگان به هیچ ‌وجه نمی‌تواند حق انتخاب‌شدن و رای‌دادن را از یک شهروند افغانستان بگیرد.
تا کنون مشخص نیست که پارلمان افغانستان پس از لغو تابعیت این افراد در مورد آنان چه تصمیمی خواهد گرفت، اما شماری از نمایندگان مجلس پیش ازین گفته‌اند که در صورت لغو تابعیت این افراد، پارلمان با آنان مشکلی نخواهد داشت.