پنجشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۳

پنجشنبه سیاه در اوکراین

پنجشنبه 22 ژانویه 2015 -
REUTERS/Alexander Ermochenko


در اوکراین، امروز پنجشنبه یکی از خونین‌ترین روزهای ٩ماه اخیر بود. هم‌زمان با عقب نشینی ارتش این کشور و واگذاری فرودگاه دونتسک به شورشیان طی حوادث مختلف، ٣٤ نفر کشته شدند.

جنگ در اوکراین مراحل مختلفی را طی کرد، از اشغال کریمه توسط نیروهای روسی تا بیداری و قیام نیروهای جدایی طلب در شرق این کشور؛ این جنگ تا حالا ۵ هزار قربانی به جای گذاشته است و هنوز پایان این جنگ معلوم نیست.
در حالی که وزرای امور خارجۀ اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان، روز قبل در اجلاس برلین به دو طرف درگیر در جنگ اوکراین پیشنهاد آتش بس کرده بودند و از آنان در خواست کرده بودند که سلاح های سنگین را از محل دور کنند، ساعاتی بعد، یک اتوبوس برقی مورد اثابت یک موشک قرار گرفته ١٣ کشته برجای گذاشت. این حمله از امضای قرارداد صلح مینسک" یعنی از ماه سپتامبر گذشته تا حالا، شدید ترین حمله در برابر غیرنظامیان بود".
حکومت مرکزی اوکراین، شورشیان جدایی طلب را مسئول این حمله تلقی کردند. در حالیکه این حمله که علاوه بر  ١٣کشته، حدود ١٠ تن را هم زخمی کرده است در داخل محوطۀ شورشیان صورت گرفت. نخست وزیر اوکراین ارسنی یاتسنیوک، روسیه را مسئول این حمله اعلام کرده است، ولی مسئولین روسیه گفته اند که موشکی که این اتوبوس را هدف قرار داد، از سوی نیروهای ارتش اوکراین شلیک شده است.
در "گورلیفکا"، در نزدیکی "دونتسک" هم صحبت از کشته شدن ١٠ نفر است. این اشخاص از ارتش اوکراین بودند و  این حادثه در حالی صورت میگیرد که ارتش اوکراین فرودگاه دونتسک را که ارزش نمادین فراوان دارد تخلیه کرده، به نیروهای شورشی واگذار کرده است.

نوشتۀ عزیز احمد فرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر