تجمع اعتراضی ۲۰۰ کارگر شرکت واحد در تهران در سوم آذرماه سال جاری
تجمع اعتراضی ۲۰۰ کارگر شرکت واحد در تهران در سوم آذرماه سال جاری
به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این تجمع صبح روز سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه برگزار شد و کارگران در اعتراض به دریافت نکردن تسهیلاتی که قرار بود در سال‌های گذشته بابت خرید مسکن به آنان پرداخت شود، در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.
برخی از منابع مخالف جمهوری اسلامی ایران تعداد تجمع‌کنندگان را بیش از ۴۰۰ نفر عنوان کرده‌ و نوشته‌اند معترضان فریاد می‌زدند «مشکل ما را حل کن».
یکی از رانندگان معترض به ایلنا گفته است که در سال‌های پایانی دهه ۸۰ خورشیدی، با موافقت شهرداری مبلغ ۷۵ میلیارد تومان از محل فروش زمین‌های مازاد شرکت واحد برای تهیه مسکن مناسب به کارگران شرکت واحد اختصاص یافت و از ابتدا قرار شد این مبلغ به صورت بلاعوض برای تهیه مسکن به کارگرانداده شود اما در زمان مدیریت پیشین شرکت واحد، این مبلغ به دلیل وجود برخی تبعیض‌ها درست در میان کارگران توزیع نشد.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در سایت خود نوشته است، در پی فشار اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگری شرکت واحد در سال ۱۳۸۴، مسئولان و مقامات مربوط مجبور شدند برای کاهش اعتراضات و نارضایتی‌های کارگری اقدامات نیم‌بندی را برای حل مشکل مسکن کارگران انجام دهند. بر این اساس تصویب شد تا مقداری از زمین‌های مرغوب مازاد شرکت واحد را به فروش رسانده و پول آن را در راه کمک به هزینه مسکن بخشی از کارگران هزینه نمایند.
به‌گفته سندیکای کارگران شرکت واحد، به دلیل این‌که این اقدامات در هنگام اخراج و زندان بودن فعالان اصلی سندیکا انجام شد، مدیریت وقت شرکت واحد «با سوء استفاده و با روشی ناعادلانه و با حیف و میل کردن و پارتی‌بازی برای نور چشمی‌های خود»، اکثریت کارگران و رانندگان را از دریافت مبلغ حق کمک هزینه بلاعوض مسکن محروم کرد.
این کارگر معترض در ادامه سخنان خود به ایلنا گفته است: «نصف بیشتر کارگران نتوانستند از این کمک‌ها استفاده کنند و امروز کارگران نمی‌دانند این مبلغ کجا هزینه شده است.»
کسانی که مبلغ کمک را تحت عنوان تعاونی‌های مسکن شرکت واحد دریافت کردند نیز در تحویل مسکن با تأخیر سه ساله روبه‌رو شدند.
بیشتر بخوانید: تجمع اعتراضی ۲۰۰ کارگر شرکت واحد در تهران
رانندگان معترض می‌گویند بیشترین تسهیلات شامل کسانی شد که همراه با مدیرعامل وقت به شرکت واحد آمده بودند و سابقه کمی داشتند یا بازنشسته و بازخرید شده بودند، در حالی که کارگران اصلی شرکت واحد از دریافت چنین کمکی محروم ماندند.
بخشی از خواسته‌های رانندگان راه‌اندازی پروژه مسکن سپیدار، واقع در انتهای فردیس کرج است. به‌گفته معترضان، پروژه‌های مسکن سپیدار دو و سه که برای کارگران شرکت واحد در نظر گرفته شده، تأخیر دو ساله دارند و کارگران بیش از ۷۰ درصد از مبلغی را که باید پرداخت می‌کردند هزینه کردند اما پروژه تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر نیز کار متوقف شده است.
آن‌ها همچنین به انتخابات تعاونی مسکن نیز اعتراض دارند و معتقدند که اعضای هیأت مدیره این تعاونی باید توسط کارگران انتخاب شوند اما مدیران شرکت واحد، خود هیأت مدیره تعاونی مسکن را به عهده گرفته‌اند.
این دومین تجمع رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در دو ماه اخیر بود. پیش از این یک بار نیز در تاریخ سوم آذرماه سال جاری ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت واحد با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری خواستار رسیدگی به این مشکلات خود شده بودند.
radio zamaneh