دادگاه بین المللی جنایتهای جنگی (لاهه)، تحقیقات اولیه خود را درباره جنایت‌های جنگی احتمالی در سرزمین‌های فلسطینی آغاز کرد؛ اقدامی که می‌تواند به متهم شدن شماری از مسئولان اسرائیلی بینجامد.
اول ژانویه، یک روز پس از آنکه تشکیلات خودگردان فلسطینی، درخواست عضویت خود را در دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی ارائه دهد، دولت فلسطین از دفتر دادستانی دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی خواست، درباره «جنایت‌هایی» که از ۱۳ ژوئن در سرزمین‌های فلسطینی در جریان حمله اسرائیل به غزه روی داده، تحقیق کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر دادستانی دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این دفتر بررسی‌های خود را با استقلال کامل و بی‌طرفی انجام خواهد داد.»
این بیانیه تاکید کرده که وظیفه دادستانی، آغاز تحقیقاتی اولیه در صورت رسیدن شکایت است.
نبیل ابو زید نماینده تشکیلات خودگردان فلسطینی در لاهه با بیان اینکه پرونده هم اینک در دست دادگاه است گفت: «مساله حقوقی است و ما به نظام دادگاه اعتماد داریم.»
اسرائیل تا کنون در این باره اعلام موضع نکرده است.
ممکن است همین تحقیقات اولیه، سال‌ها به طول بینجامد. این تحقیقات شامل ارائه اسناد و دلیل است تا دادگاه ببیند آیا صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد یا نه.
بنا بر نتایج تحقیقات اولیه، دادستانی خواهد دید که آیا وضعیت به گونه‌ای است که به اجرای تحقیقات کامل نیاز دارد و آیا می‌تواند کسی از دو طرف اسرائیلی را متهم کرد یا نه.
با این وجود تحقیقات اولیه می‌تواند به متهم شدن اسرائیل به جنایت‌های جنگی بینجامد.
مسئولان فلسطینی شکایتی نیز به دادگاهی خصوصی علیه حملات اسرائیل به نوار غزه، ادامه داده‌اند؛ حملاتی که پیش از ۲۲۰۰ کشته بر جای گذاشت که اکثر آن‌ها از غیر نظامیان هستند.