جمعه، آبان ۰۹، ۱۳۹۳

عکس / "آدم بدها" در جمهوری اسلامی ایران چه شکلی‌ هستند؟




دویچه وله : "آدم‌های خوب" و "آدم‌های بد" چه شکلی هستند؟ اگر‌چه جواب این سئوال در رفتار انسان‌ها نهفته است، اما در جمهوری اسلامی ایران با هدف دستکاری در ضمیر ناخودآگاه مردم، تلاش می‌شود که آدم‌های بد را با کلیشه‌ها و نمادهایی که در همه سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، "غیر اسلامی" نامیده شده‌اند به نمایش بگذارند.




کراوات، نماد بدها!
کراوات نمادی از غرب گرایی در ایران است. کراوات بارها با برخورد نیروهای انتظامی یا گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر مواجه شده است. از نظر علی خامنه‌ای، کراوات "یک پدیده غربی" است که "وحشی‌های ادکلن زده" از آن استفاده می‌کنند و استفاده از آن برای مسلمانان "جایز نیست". طبق فتوای خامنه‌ای: "بستن کراوات و پاپیون چون تقلید و ترویج از فرهنگ مهاجم غیرمسلمین است جایز نیست."



آدم‌بدها "کراوات" دارند
در همه فیلم‌هایی که اجازه ساخته شدن در بعد از انقلاب اسلامی یافته‌اند کلیشه‌های "خوب" و "بد" جمهوری اسلامی در آن حاکم بوده است. زنان "بد" در ضمن "بدحجاب" هم هستند و مردان "بد" کراوات می‌زنند. (عکس: از فیلم ماتادور)



آدم‌بدها "ریش پرفسوری" دارند
طبق فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی "تراشيدن مقدارى از ريش حکم تراشيدن تمام آن را دارد و بنا بر احتياط حرام است". به همین‌خاطر هم هست که در بانرهای تبلیغی "با یک گل بهار نمی‌شه!" آنکه فرزند کم دارد و زندگی‌اش هم شاد نیست، "ریش پرفسوری" دارد.



آدم‌بدهای گروگان‌گیر ریش ندارند
طبق فتوای خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی "تراشيدن مقدارى از ريش حکم تراشيدن تمام آن را دارد و بنا بر احتياط حرام است". به همین‌خاطر هم هست که همواره در تصاویر"مانور آزادی گروگان‌ها" که توسط نیروی انتظامی به اجرا درمی‌آید، گروگان‌ها ریش دارند و گروگان‌گیرها ریش ندارند.



آدم‌بدهای "اغتشاش‌گر" این شکلی هستند
"رنگ سبز"، واژه "آزادی" و مردانی که در لباس زنانه در نقش "اغتشاش‌گران فرضی" در مانور نیروی انتظامی شرکت کرده‌اند.



آدم‌بدها "بیلیارد بازی می‌کنند"
در اکثر فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در ایران آدم بدها و خلاف‌کارها بیلیارد بازی می‌کنند. طبق فتوای علی خامنه‌ای:«بازى با بيليارد اگر با برد و باخت همراه بوده و يا موجب ترتب مفاسد اخلاقى يا اجتماعى و يا همراه با محرّمى از محرّمات الهى باشد، جايز نيست.»



زنان "بد"
در همه فیلم‌هایی که اجازه ساخته شدن در بعد از انقلاب اسلامی یافته‌اند زنان در نقش "خوب" دارای "حجاب برتر" هستند و زنان در نقش "بد" همه ضمنا "بدحجاب" هم هستند. (عکس: صحنه‌ای از فیلم کلاه پهلوی)



مردان با زنان "بد" حجاب
مردانی که زنانشان "بد حجاب" هستند، در بنرهای تبیلغاتی شهرداری تهران در خیابان با یک نابینا درگیر می‌شوند که "مگه خودت ناموس نداری؟ حالا چون زن من یه مانتوی جذب پوشیده و موهاش رو بیرون گذاشته و یه کم آرایش کرده، تو باید خیره خیره بهش نگاه کنی؟"



بدها اسم ایرانی دارند
در فیلم‌های ایرانی افراد با نقش منفی غالبا اسم‌های ایرانی دارند و نه "عربی- اسلامی".



زنان "بد" حجاب
سال‌هاست که رسانه‌های ایرانی تصاویری از اجرای طرح‌های مقابله با زن‌های "بد"حجاب منتشر می‌کنند



"بد" و "خوب" عجیب
آمریکا در ایران "بد" و "شیطان بزرگ" است. اما وقتی یک زن آمریکایی "بی‌حجاب" به نام "میریام کری" که حتی نام‌اش را هم غلط بر روی پوستر می‌نویسند، دارای اختلالات روانی است و با اتومبیل علیرغم بارها دستور ایست بسوی کاخ سفید می‌رود و با تیراندازی ماموران کشته می‌شود، "بانوان بسیجی" برایش در مقابل دفتر سازمان ملل تظاهرات می‌کنند.



"بدهای" خودی
اما اوضاع در مورد "بد‌های خودی" فرق می‌کند. در رسانه‌ها از آنان به عنوان "س. م" و "م. ر" یاد می‌شود."س. م" پس از تعلیق از تمام سمت‌های حکومتی۴ پرونده دارد که اولی در خصوص عملکردش در شکنجه معترضان به نتایج انتخابات به صدور حکم و تبرئه از معاونت در قتل منتج شد. سایر پرونده‌ها عبارتند از: تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، شکایت فاضل لاریجانی و شکایت وکلای عباس پالیزدار.


-----------------------------------------------------------------------------------
پیک ایران: برای ما ایرانیها آدمها بد این شکلی هستند




[تاريخ مطلب: نهم آبان ۱۳۹۳ برابر با سی و يکم اکتبر ۲۰۱۴] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر