شنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۳

خودسانسوری گسترده رسانه‌های ژاپن در واکنش به گروگان‌گیری داعش

رسانه‌های ژاپنی درگیر موج گسترده‌ای از خودسانسوری شدید همه چیزهایی شده‌اند که ممکن است آشکارا یا ضمنی به حادثه گروگانگیری دو تبعه ژاپنی به دست دولت اسلامی اشاره کنند.
 11 بهمن 93

خبرگزاری‌های ژاپنی می‌گویند رسانه‌های این کشور در روندی طبیعی به سمت «جیشوکو» یا کنترل نفس رفته‌اند
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ذکرکردن یا نشان‌دادن تصویر چاقو، باجگیری، خون و هر چیز دیگری که تلویحاً یا صریحاً به گروگان‌گیری دو شهروند ژاپنی در سوریه به دست دولت اسلامی اشاره می‌کند، در حال حذف‌شدن از شبکه‌های تلویزیونی ژاپنی است.بر اساس این گزارش، برخی انیمه‌ها [محصولات انیمیشنی خاص ژاپن] و دیگر برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی در حال تغییر محتوا یا لغو و تعویق پخش برنامه‌های خود هستند.


داستان یک آدم‌ربایی

۲۰ ژانویه، گروه موسوم به «دولت اسلامی» (داعش سابق) ویدئویی را در اینترنت منتشر کرد که در آن فردی نقاب‌دار و مسلح به چاقو کنار دو گروگان زانوزده ژاپنی ایستاده‌بود و برای زنده‌ماندن آنها از مقام‌های ژاپنی طلب ۲۰۰ میلیون دلار پول می‌کرد. ۲۰۰ میلیون‌دلار میزان بودجه‌ای بود که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، یک‌هفته پیش از آن به عنوان کمک مالی به کشورهای خاورمیانه‌ای در حال جنگ با دولت اسلامی به بودجه دفاعی افزوده‌ بود.

دو گروگان ژاپنی در نخستین ویدیوی داعش
دو گروگان ژاپنی در نخستین ویدیوی داعش
نام دو گروگان «کنجی گوتو» و «هارونو یوکاوا» عنوان شده است. این دو در سوریه به چنگ داعش افتاده‌اند؛ گوتو ژورنالیست است و از وضعیت جنگ داخلی سوریه گزارش می‌داده اما دلیل حضور یوکاوا در سوریه نامعلوم است. تنها روشن است که او در ماه اوت اسیر شده و احتمالا از نظر روحی نیز بیمار
 است. گفته می‌شود که یوکاوا در آوریل ۲۰۱۴ با تصمیم شخصی به حلب سفر کرده است.

پس از اتمام ضرب‌الاجل دولت اسلامی، بر اساس ویدئویی که هنوز اصالت آن «کاملاً» تأیید نشده‌ است، یوکاوا گردن زده‌شد و آزادی گوتو دیگر نه در گروی مطالبه پول، که با مبادله او با زندانی مرتبط با القاعده در اردن گره خورد. این زندانی ساجده الریشاوی نام دارد که به دلیل عملیات انتحاری و بمب‌گذاری در هتل رادیسون در امان، از ۹ سال قبل در اردن زندانی است. این مبادله هرگز انجام نشد.
پس از پایان ضرب‌الاجل مبادله، دولت اسلامی هنوز پیامی صادر نکرده‌است و سرنوشت گروگان‌ها کماکان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

جیشوکو: خودسانسوری در جامعه سلسله‌مراتبی

به گزارش آسوشیتدپرس، از آنجا که «ملاحظه دیگران را کردن»، عدم پخش مسائل بسیار حساسیت‌برانگیز، و «دردسر درست‌نکردن» یکی از مهم‌ترین ارزش‌های مردم ژاپن به شمار می‌آید، رسانه‌های این کشور در روندی طبیعی به سمت «جیشوکو» یا کنترل نفس رفته‌اند.
در آخرین مثال از این نمونه، تیم تولید انیمیشین یک کمدی با نام «Detective Opera Milky Holmes TD» روز جمعه ۳۰ ژانویه اعلام کرد که اپیزود بعدی خود را به دلیل «نامناسب‌بودن» پخش نخواهد کرد. نام این قسمت «باجگیری کارول» بود.
همچنین یک گروه موسیقی پاپ که قرار بود آهنگ جدید خود را روز ۲۳ ژانویه با نام «مرده یا زنده» اجرا کند، از این کار امتناع کرد و عوض آن آهنگی با نام «عاشقان سفید» را به روی صحنه برد.
روز ۲۴ ژانویه نیز شبکه تلویزیونی فوجی، پخش قسمت بعدی انیمیشن «کلاس درس قاتلان» را به خاطر «محتوای نامناسب با در نظر داشتن موقعیت کنونی» لغو کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر