چهارشنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۹۳

سومین پرونده ضرب‌وشتم پرستاران زن؛ این بار در بیمارستان رجایی تهران




روزنامه شهروند ضمن انتشار گزارشی درباره «سومین پرونده ضرب‌وشتم پرستاران زن»، نوشته‌است: «شامگاه دوشنبه ۶ بهمن‌ماه حادثه‌ای عجیب در بیمارستان قلب رجایی تهران رخ داد، حادثه‌ای که جامعه پرستاری را ملتهب کرد و بار دیگر انگشت اتهام را به سمت پزشکان نشانه گرفت.»
به گزارش این روزنامه، شامگاه دوشنبه ششم بهمن ماه «نوزاد ۳ماهه از اتاق عمل به بخش آی‌سی‌یو منتقل شده بود و پزشک جراح و متخصص بی‌هوشی در حال رسیدگی به وضع نوزاد بودند. حالش وخیم بود و به همین خاطر از یکی از پرستاران شیفت شب بیمارستان درخواست کردند تا برای انجام اکو، پزشک رزیدنت را در جریان ماجرا قرار دهد.  رزیدنت به دلایلی نامعلوم از رسیدگی فوری به نوزادی که روی تخت بخش آی‌سی‌یو در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ بود سر باز زد و همین موضوع کافی بود تا پرستار زن، رئیس گروه رزیدنت‌ها را در جریان ماجرا قرار دهد تا این‌که چنددقیقه بعد، اتفاق هولناکی آرامش بیمارستان را برهم زد. پزشک رزیدنت از این‌که رئیس گروه‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته  خشمگین شده بود و قبل از رسیدگی به بیمار برای تسویه‌حساب به سمت پرستار زن حمله‌ور شد.»
شهروند با اشاره به اینکه «پرستار بی‌دفاع در برابر ضرب‌وشتم مرد پزشک قرار گرفته بود. صدای فحاشی پزشک، سالن بیمارستان را ملتهب کرده بود و با وساطت پرستاران و پزشکان دیگر اوضاع کم‌کم آرام شد»، نوشته‌است: «نوزاد ۳ماهه در حالی که دقایق اورژانسی را سپری می‌کرد روی تخت بیمارستان جان سپرد.»
این روزنامه جزئیات بیشتری از «ضرب و شتم پرستار» در بیمارستان رجایی تهران منتشر نکرده اما نوشته‌است:«این سومین درگیری پزشکان با کادر پرستاری در بیمارستان‌های کشور است. حادثه‌های مشابهی که چندماه پیش در یکی از بیمارستان‌های یزد رخ داد و چندماه بعد در بیمارستان شهدای تجریش به وقوع پیوست.»
محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار  به روزنامه شهروند گفته‌است: «بیمارستان قلب شهید رجایی ریاست و سیستمی مستقل دارد. اختلاف زیادی در پرداخت حقوق کارکنان بخش‌های مختلف بیمارستان وجود دارد. همین مسئله باعث شده تا پزشکان احساس فرمانروایی در بیمارستان داشته باشند. درواقع الگوی پزشک‌سالاری در این سیستم حاکم شده‌است، به همین خاطر شامگاه دوشنبه وقتی پرستار زن شیفت شب برای رسیدگی به وضع نوزاد ۳ماهه‌ای که از اتاق عمل به بخش آی‌سی‌یو، منتقل شده بود پزشک رزیدنت را در جریان ماجرا قرار می‌دهد،  رزیدنت بخش به جای اینکه به بررسی وضعیت نوزاد رسیدگی کند، به سراغ پرستار زن می‌رود و با او درگیری فیزیکی پیدا می‌کند. به دنبال وقوع این حادثه و ضرب‌وشتم پرستار زن توسط پزشک مرد، جامعه پرستاری به‌شدت از این حادثه متاثر شده و خواستار رسیدگی به این ماجراست.»
دبیرکل خانه پرستار با اشاره به تکرار چنین حوادثی در ماه‌های گذشته به روزنامه شهروند گفته‌است: «چنین حوادثی در بیمارستان‌های دیگری هم سابقه دارد. یک‌ماه قبل در یکی از بیمارستان‌های یزد مشابه این اتفاق رخ داد و بعد از آن هم در بیمارستان شهدای تجریش تهران، یک جراح در اتاق عمل با ضربه مشت به شکم پرستار زده بود، ولی متاسفانه با فرد خاطی هیچ برخوردی نشد. جالب‌تر این‌که در این ۳حادثه  جداگانه، جنسیت پرستارانی که مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند زن بود و این درواقع رفتار غیرانسانی علیه زنان بی‌دفاع را نشان می‌دهد، چون قطعا چنین رفتارهای خشن توام با برخورد فیزیکی برای مردان صدق نخواهد کرد و مردان به دلیل ذاتی در این مواقع متقابلا به همان شکل از خودشان دفاع خواهند کرد.»
 28.1.2015

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر