مقام‌های دانمارکی گذرنامه یک دختر تبعه این کشور را که دانشگاه را رها کرد و برای جنگ علیه  داعش به عراق و سوریه رفت، مصادره کردند.
جوانا بالانی دختر دانمارکی پس از آن‌که اعلام کرد کشورش را با هدف جنگ علیه گروه داعش به مقصد خاورمیانه ترک می‌کند، شهرت جهانی یافت.

جوانا ۲۲ ساله و اصالتا کُرد است. او به بسیاری از جوانان غربی پیوست که برای جنگ علیه داعش، به شهر عین‌العرب (کوبانی)‌ سوریه رفتند.

کُردهای سوریه با پشتیبانی نیروهای پیشمرگه اقلیم کُردستان عراق و حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری آمریکا، موفق شدند شبه‌نظامیان داعش را از شهر عین‌العرب (کوبانی) بیرون برانند.

جوانا در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، تصویری از خود را منتشر کرد که لباس نظامی کُرد و جلیقه ضد گلوله به تن کرده و اسلحه به دست گرفته است. او داعش را تهدید کرده و بالای عکس نوشته بود: «فردا در خطوط جبهه شما را خواهم دید.»

مصادره گذرنامه

پس از آن‌که بازسازی شهر عین العرب (کوبانی) آغاز شد، جوانا به منظور استراحتی کوتاه از جنگ، به دانمارک بازگشت. اما پلیس دانمارک، گذرنامه‌اش را مصادره کرد.
جوانا می‌گوید: «مانع از بیرون رفتنم از دانمارک شدند، این مساله برایم دردسر ساز است، من نمی‌توانم به خدمتم به عنوان سرباز در آن‌جا ادامه دهم.» او می‌افزاید که نمی‌فهمد چرا مقام‌های دانمارکی، او را با استناد به قانون جدیدی که «قانون جنگجویان خارجی» نام گرفته، مجازات می‌کند؛ قانونی که هدف از آن، ممانعت از پیوستن دانمارکی‌ها به گروه‌های تروریستی است.

این دختر که از ۳ سالگی در دانمارک زندگی می‌کند، می‌افزاید: «چگونه ممکن است برای دانمارک یا دیگر کشورها با پیوستن به ارتش رسمی که دانمارک در جنگش علیه داعش از آن پشتیبانی می‌کند، خطر ساز باشم؟»

وزیر دادگستری دانمارک در این باره به روزنامه Berlingske گفته است: «قانون جنگجویان خارجی بسیار واضح است.» او در عین حال افزود که ممکن است جوانا بالانی به دادگاه علیه اقدامی که درباره‌اش صورت گرفته، اعتراض کند؛ مساله‌ای که خود جوانا بر آن تاکید کرد.

جوانا بالانی سال گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود: «دانمارک را دوست دارم، اینجا بزرگ شدم آزادی جامعه‌مان را دوست دارم. اگر دانمارک در معرض حمله قرار گیرد، پرچم دانمارک به دست به خطوط جبهه خواهم رفت. اما خانواده‌ام کُرد هستند و اکنون کُردها از سوی تندروها در معرض حمله قرار گرفته‌اند.»