همانگونه که در بسیاری از گزارش‌ها آمده، تهران، از افغان‌های مقیم در ایران به منظور اعزام آن‌ها به جنگ سوریه در دفاع از نظام بشار اسد استفاده می‌کند. این را افغان‌هایی که به اسارت مخالفان حکومت اسد در آمده‌اند نیز تایید می‌کنند.

افغان‌هایی که به سوریه اعزام می‌شوند، به عضویت «لشکر فاطمیون» در می‌آیند که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود. به این افراد حقوق هم داده می‌شود. بسیاری از آن‌ها در سوریه کشته می‌شوند. اما کمتر گزارشی از افغان‌هایی منتشر شده که در جنگ سوریه زخمی و دچال معلولیت شده‌اند.

اعضایی از تیپ فاطمیون که ایران آنها را به سوریه فرستاده است
صفحه «گزارش جنگ در سوریه و عراق» که اخبار این دو کشور را رصد می‌کند، گزارشی درباره سرنوشت افغان‌های زخمی شده در جنگ سوریه منتشر کرده است.

استفاده‌ی «یک‌بار مصرف»

در این گزارش آمده است:‌«گرچه تبلیغات رسانه‌های نزدیک و وابسته به سپاه پاسداران برای پیشبرد جنگ اسد در سوریه و تامین نیروی انسانی بر تهییج افغان‌ها متمرکز است، بسیاری از آنان که پس از اعزام و استفاده‌ی «یک‌بار مصرف» زنده مانده‌اند به حال خود رها می‌شوند».
سید عالم اختری در جنگ سوریه دچار قطعی نخاع شد

بنا بر این گزارش: «به بیان دیگر به خدمت گرفتن «خط‌ شکنان فاطمیون» آن طور که رسانه‌های داخل ایران می‌گویند همواره به «شهادت» ختم نمی‌شود و در موارد بسیار وضعیتی را رقم می‌زند که پدر در آن آرزوی مرگ پسر را می‌کند».

این گزارش به گفته‌های پدر یکی از قطعی نخاعی‌های افغان در جنگ سوریه با نام سید عالم اختری اشاره کرده که می‌گوید:‌«کاش پسرم شهید شده بود».

قربانیان افغان ىر جنگ سوریه در ایران تشییع می‌شوند

بنا بر این گزارش، اغلب افراد فلج و از کارافتاده‌ افغان پس از درمان مقدماتی در بیمارستان بقیه‌الله تهران به مناطق محروم حاشیه شهری، که محل زندگی آنان قبل از اعزام بوده است، بازگردانده می‌شوند و حتی هزینه داروهای خود را نیز باید خود بپردازند.
این گزارش می‌افزاید که از این لحاظ وضعیت افغان‌های زخمی در جنگ سوریه به کلی با اعضای ایرانی قطع‌نخاع شده در این جنگ متفاوت است که تمامی مخارج درمانی سنگین آنان را سپاه پاسداران تقبل می‌کند.