سه‌شنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۵

#ایران#iran# عفو بین‌الملل: آوارگی بیش از یک میلیون افغان در داخل افغانستان


۱۳۹۵/۰۳/۱۱
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد افغان‌هایی که در سه سال گذشته در داخل کشور افغانستان از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند دو برابر شده است.
طبق این بیانیه، تعداد افغان‌هایی که در سه سال گذشته به دلیل درگیری‌ها و کشمکش‌های موجود در کشورشان خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند دو برابر شده و به ۱.۲ میلیون نفر رسیده است.
سازمان عفو بین‌الملل همچنین هشدار داد که فقدان خدمات و امکانات اولیه زندگی در افغانستان عرصه را سخت بر مردم تنگ کرده و آنها را به مرز گرسنگی کشانده است.
آن طور که در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است، افغان‌هایی که در داخل کشورشان آواره شده‌اند به مکان زندگی، آب، غذا، امکانات بهداشتی، و کار و تحصیل مناسب دسترسی ندارند.
همچنین، طبق این بیانیه، شرایط افغان‌های آواره در داخل کشور از زمانی بدتر شده است که بحران در دیگر نقاط جهان توجه جهانیان را به خود جلب کرده و جریان کمک‌های بین‌المللی به سوی کشورهایی چون سوریه سرازیر شده است.
عفو بین‌الملل در ادامه از جامعه جهانی و همچنین دولت افغانستان خواسته است که نیازهای آوارگان در داخل کشور افغانستان را «پیش از آن که دیر شود» تشخیص داده و برآورده کنند.
از زمانی که بخش اعظم نیروهای بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شدند به نظر می‌رسد که گروه طالبان نیز فعالیت خود را افزایش داده و هفته‌ای نبوده است که حمله انتحاری در افغانستان رخ ندهد.
از جمله مقام‌های افغانستان روز دوشنبه گذشته اعلام کردند که نزدیک به ۶۰ مامور پلیس این کشور طی دو روز گذشته در درگیری‌های اطراف شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولایت هلمند در طول یک سال گذشته شاهد حملات گروه طالبان بوده و این موضوع باعث شده است که ائتلاف بین‌المللی به رهبری ناتو صدها نیروی اضافی را به منظور تقویت نیروهای امنیتی افغانستان به این منطقه اعزام کند.

رادیوفردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر