چهارشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۵

#ایران#Iran# اتهام همکاری با مجاهدین خلق علیه معترضین تبریز و ارومیه

27.7.2016


ماف نیوز: برخی از فعالان حقوق بشر و فعالان سیاسی ارومیه و تبریز با اتهام «تبلیغ به نفع مجاهدین خلق» روبرو شدند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، چند نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات شهر ارومیه تحت عنوان «ارتباط با گروههای هویت خواه آذری» و چند تن هم با اتهام «تبلیغ به نفع مجاهدین خلق» بازداشت شده‌اند.

 خبرنگار ماف نیوز در ارومیه گزارش داد: جمعی از فعالین سیاسی و حقوق بشری که قصد داشتند تجمع اعتراضی برگزار کنند، با حضور ماموران امنیتی روبرو شده و سه نفر از کسانی که می‌خواستند در این تجمع شرکت کنند، بازداشت شدند که دو تن از این افراد، هنوز در بازداشت به سر می‌‎برند.

روزنامه ی محلی «طرح نو» چاپ تبریز که از سال ۱۳۹۳ منتشر میشود، در نسخه‌ی چاپ ۳۰ تیر آن از زبان یکی از جنگجویان ایرانی با مضامین تحقیرآمیز قومیتی و جنسیتی برای یک جنگجوی ترک (تورانی) در بخش مخصوص کودکان، رجزخوانی کرده بود.

روز سه‌شنبه در تجمع نزدیک به پانصد نفری در تبریز در اعتراض به چاپ این مطلب در روزنامه ی طرح نو، دست کم یازده نفر بازداشت شده اند اما منابع خبری تاکنون بازداشت سه تن را گزارش کرده اند.

در این تجمعات که با تداخل نیروهای انتظامی برهم زده شده بود، شعارهایی مانند «هارای هارای من ترکم»، «ملت آذربایجان زیر بار ذلت نمی‌رود» و «مرگ بر فاشیزم» سرداده شده بود‌.

این اعتراضات که در تبریز و ارومیه با فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و از جمله تلگرام شکل گرفته بود، به هیچ عنوان در رسانه های حکومتی ایران منعکس نشده اند.

چند تن از این بازداشتیان در تبریز و ارومیه با اتهام «تبلیغ به نفع مجاهدین خلق» روبرو شده و هم‌اکنون تحت بازجویی قرار دارند.

این اعتراضات در حالی شکل میگیرد که بعد از انتشار این مطلب، «محمدرضا ربانی»، مدیرمسئول روزنامه ی طرح نو از انتشار مطلب جنجال برانگیز اخیر عذرخواهی کرده و اعلام کرده بود: هنگامی که در مسافرت بوده، این نسخه از روزنامه چاپ شده و در پی آن، خبرنگاری که آن مطلب را چاپ کرده بود اخراج شده است.

فعالین سیاسی آذری اما میگویند: این اقدامها با برنامه ریزی های حکومتی صورت گرفته و جهت اهانت به آذریها از مرکز خط دهی میشوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر