جمعه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۵

#ایران#Iran# تصاویری از تخریب‌های محیط زیستی در ایران

 خبرنگار و عکاس محیط زیست،  فیروزی راد، ویرانی بخشی از جنگل هیرکانی به دلیل ساخت سد شفارود، تالاب در خطر انزلی و کوشکی یوزپلنگ آسیایی را در اسارت به تصویر کشیده است.

 «کوشکی» یوزپلنگ آسیایی نر، کمتر از دو سال پیش در حالت نیمه اسارت در منطقه حفاظت شده «میاندشت» استان خراسان شمالی زندگی می‌کرد. 




 اما امروز او هم تجربه مشترکی با شهروندان تهرانی در تنفس دودهای شیمیایی و ریزگرد شهر تهران در قفس خود درون پارک پردیسان دارد. او به همراه یک یوز ماده به نام «دلبر» و برای تحقیق به پایتخت دودی کشور آورده شده است.


 یوزپلنگ آسیایی جانوری است که در همه آسیا منقرض شده و تنها چند عدد آن به صورت آزاد در زیستگاه‌های طبیعی ایران زندگی می‌کند. این جانور در ایران نیز به شدت تحت خطر انقراض قرار دارد. نابودی زیستگاه‌ها، نبود شکار کافی و در نهایت تصادف با خودروها، تیر خلاصی بر تلاش یک گونه جانور درشت اندام برای تداوم حیات در آسیا و ایران است.


 سد شفارود در منطقه «پونل» استان گیلان یک لکه ننگ بر پیشانی نسل‌های ساکن در ایران امروز است. 



در کتاب جغرافیای استانی که برای دانش‌آموزان گیلانی تدریس می‌شود در بخش تالاب‌ها نوشته شده که «تالاب انزلی محکوم به فناست.» تالاب انزلی زیست‌گاه پرندگان مهاجر و تنوع گیاهی و جانوری دریایی است و تالاب علاوه بر تصفیه آب، منبع درآمدی برای مردم بومی بوده است. 
 
 
 در همه دهه‌های اخیر رویدادهایی چون آلودگی شدید رودخانه اصلی ورودی به تالاب و دستکاری سواحل اطراف آن، حکم محکومیت به مرگ این عرصه طبیعی شگفت‌آور را صادر کرده است. تا پیش‌بینی کتاب جبری جغرافیای مدارس استان گیلان به سرعت به وقوع نزدیک‌تر شود.




 سدی درون جنگل‌های باستانی هیرکانی که به گفته کارشناسانی که اسناد ارزیابی آن را مطالعه کرده‌اند ۱۲۰۰ هکتار از این جنگل‌ها را نابود خواهد کرد.


 سد شفارود به بهانه تامین آب شرب و کشاورزی در پر آب‌ترین منطقه ایران ساخته می‌شود. 


 سدی که بیش از ۲ هزار نفر را آواره خواهد کرد.


یکسال است قطعات عظیم سیمانی موج‌شکنی طویل را در دل دریای خزر یا کاسپین تشکیل داده‌اند و مردم بتوانند چند کیلومتری درون دریا پیاده‌روی کنند. دریایی که به خاطر آلودگی و نابودی زیستگاه‌هایی چون تالاب انزلی در آینده با این خطر روبه‌روست که به گورستانی خالی از حیات تبدیل شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر