جمعه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۵

#ایران#Iran# موج 'جنبش روشنایی' در توییتر


  این عکس در توییت‌های امروز بیشتر توییت شد

هواداران "جنبش روشنایی" به‌هدف زیر فشار قرار دادن دولت افغانستان برای تغییر مسیر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان از سالنگ به بامیان 'طوفان توییتری' راه انداختند.
روز شنبه (دوم اسد/ مرداد) هواداران این جنبش "تظاهرات نامحدود" خود را در کابل، پایتخت، آغاز کردند ولی این تظاهرات با حمله خونین انتحاری پایان یافت. در این حادثه حدود ۸۱ نفر کشته و ۳۰۵ نفر زخمی شدند.
دولت افغانستان تا ده روز از حمله مرگبار به راهپیمایی این جنبش در کابل هر گونه تجمع اعتراضی و تظاهرات را در این کشور ممنوع اعلام کرده است و هواداران جنبش روشنایی توییتر را برای نشان دادن اعتراضشان انتخاب کردند.

راه اندازی کم سابقه کارزار توییتری در افغانستان

هواداران این جنبش قبلا از طریق شبکه‌های اجتماعی به همرسانی کرده بودند که امروز (جمعه، ۸ اسد/ مرداد) از ساعت ۸ صبح الی ۴ عصر با هشتگ #Enlightenment در باره حادثه دهمزنگ و خواسته‌ا‌ی مردم بنویسند.
هدف از این کار، "داغ" کردن هشتگ جنبش روشنایی بود که به گفته هواداران "برای نخستین بار در تاریخ افغانستان به یکی از موضوعات داغ توییتری تبدیل می‌شود."
این افراد گفته بودند که "داغ" شدن این هشتگ باعث خواهد شد که رسانه‌های معتبر و بزرگ جهان بیشتر به این موضوع بپردازند و دولت هم تحت فشار قرار گیرد.

با توجه به اینکه استفاده از شبکه اجتماعی توییتر در افغانستان همانند فیسبوک شهرت ندارد، ولی هواداران جنبش روشنایی با ساخت یک اینفو گرافیک ساده و دست به دست کردن آن نحوه‌ا‌ی توییت کردن و استفاده از هشتگ را در مدتی کوتاهی به علاقه‌مندان این جنبش آموزش داد.
در این کارزار توییتری حدود هشت هزار نفر، ۲۸۵ هزار توییت با این هشتگ منتشر کردند.

موضوع توییت‌ها

موضوع‌های که در توییت‌های امروز مطرح شد، بیشتر عدالت‌خواهی و توجه به توسعه مناطق مرکزی افغانستان و به گفته کاربران توییتر جلوگیری از تبعیض در این کشور بود.
معصومه ابراهیمی، نوشته است که "مسئله جنبش روشنایی برق و پروژه توتاپ و همینطور انکشاف (توسعه) نامتوازن و برتری قومی است!"
موضوع دیگری که بیشتر توییت‌ها را به خود اختصاص داده بود عکس‌های از روز تظاهرات دوم اسد، قبل از انفجار و بعد از انفجار و همچنین مسایل مربوط به آن بود.
شماری از کاربرانی ایرانی توییتر نیز در این کارزار سهم گرفته‌اند. یکی از آنها نوشته است که "به امید هشتگ #enlightenment برای خاورمیانه. وقتی دغدغه هامون محدود به مرزهای سیاسی نشه، روشنایی برای افغانستان آغاز روشنایی برای خاورمیانه است".
یکی از توییت‌های که بیشتر همرسانی می‌شود کودکی است که در روز تظاهرات حضور فعال و در روز خاکسپاری قربانیان نیز حضور او پر رنگ است.

بی بی سی 
29.7.2016

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر