پنجشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۹۳

بيانيه جامعه دموكراتيك و آزاد شرق كردستان در حمايت از اعتصاب‌غذاي زندانيان اروميه

بيانيه پنج شنبه, 13 آذر 1393 07:06
 كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها 13 آذر 93 : بدنبال اعتصاب‌غذاي زندانيان سياسي زندان مركزي اروميه كه امروز وارد  جامعه دموكراتيك و آزاد شرق كردستان (KODAR) با صدور بيانيه‌‌اي خواسته‌‌هاي زندانيان سياسي زندان اروميه و اعتصاب‌غذاي آنها را مبارزه‌‌اي برحق در راستاي كسب حقوق‌‌شان دانست و گفت: « مقاومت زندان نقشي اساسي در عدم تفوق سلطه‌ي جمهوري اسلامي و شكست سياست‌‌هاي خلق‌ستيزانه‌ي آن داشته است».
در اين بيانيه چنين آمده است:
«جمهوري اسلامي ايران كنترل بدن‌‌ها و اراده‌‌ها در زندان را پيش‌ نمونه‌ي تضعيف اراده‌ي جامعه و ضعيفه‌ نمودن آن مي‌داند.
مدتي است كه شاهد افزايش و تشديد فشارها و سركوب‌‌هاي جمهوري اسلامي بر مبارزات آزادي‌خواهي خلق‌‌هاي ايران هستيم. دامنه‌ي اين فشارها افزون بر پهنه‌ي سياسي، اجتماعي و اقتصادي ابعاد حقوقي را نيز در برمي‌گيرد. اين بعد از ساختار حكومت در ايران طي يك‌صدو پنچاه سال هيچ تغيير و تحولي را از حيث مفهومي و معنايي به خود نديده است. حتي تغييرات و دگرگوني‌‌هايي را كه بعضاً در تفاسير حكومت‌‌ها و دولت‌‌هاي كارگزار آن شاهد هستيم را نمي‌توان دالي بر برخورداري شهروندان و ملت‌‌هايي موجود در گستره‌ي ايران از حقوق فردي و اجتماعي دانست. ريشه‌ي اين ثبات در تفاسير حقوقي از سوي دولت را بايد در مقاومت خلق‌‌هاي ايران جست كه به قوانيني تمكين نكرده‌‌اند كه هميشه به كيف و كامجويي طيف خاصي آغشته بوده است. ضامن استمرار و تداوم سياست‌‌هاي استعماري همسان‌ساز و همگون‌ساز حاكميت، قوانين، ماده و تبصره‌‌هاي حقوقي منهاي حق هستند كه در يك رابطه‌ي فاقد وجاهت قانوني و اخلاقي سعي در تنبيه، مجازات، كنترل و جهت‌دهي به كنش‌‌هاي اخلافي‌ـ‌عملي شهروندان منتسب به خلق‌‌هاي ايران را دارد. حكومت و دولت كارگزار آن همگام با تقويت جنبش‌‌هاي آزادي‌خواهي و دموكراسي‌طلبي خلق‌‌هاي ايران، به‌جاي رسيدگي به خواست‌‌ها و مطالبات برحق آنان راه‌كار انكار و افزايش فشار و سركوب و ترور را در پيش گرفته است.
مقاومت مبارزان زندان مدام پيروزمندانه است
اعتصاب اخير زندانيان سياسي و مدني كورد كه از تاريخ 29آبان ماه1393 و از زندان مركزي اورميه شروع شده و هر روز بر تعداد زندانيان اعتصاب ‌كننده افزوده شده و در آستانه‌ي سراسري شدن است در ذيل مقاومت‌‌هايي است كه آن را در جنبش‌‌هاي آزادي‌خواهي و دموكراسي‌خواهي خلق‌‌هاي ايران به‌ويژه خلق كورد نظاره‌گر هستيم. اين مقاومت‌‌ها نشان‌دهنده‌ي ايستار راستين فعالان حوزه‌ي سياست و اجتماع مي‌باشد كه در راستاي ايجاد جامعه‌‌اي آزاد متكي بر ارزش‌‌هاي انساني و دموكراتيك عليه نظام جنگ‌طلب و نادموكراتيك ايران در حال مبارزه هستند. نظام جمهوري اسلامي نيز هميشه بر آن بوده كه فعالان و مبارزان سياسي و مدني را يا نابود كرده يا به خيانت و تسليميت وادارد. اما هميشه سياست‌‌هاي صحيح اتخاذ شده از سوي مبارزان مانع از پيروزي راهكارهاي حقوقي نظام ديكتاتور ايران و ترور دولتي آن اعم از اعدام، شكنجه، زنداني نمودن، آسميلاسيون و نسل‌كشي فرهنگي شده است . اين نظام كنترل بدن‌‌ها و اراده‌‌ها در زندان را پيش‌نمونه‌ي تضعيف اراده‌ي جامعه و ضعيفه‌نمودن آن مي‌داند. اما با پيروزي خط مقاومت در زندان جريان ديگري را شاهد هستيم. مقاومت زندان نقشي اساسي در عدم تفوق سلطه‌ي جمهوري اسلامي و شكست سياست‌‌هاي خلق‌ستيزانه‌ي آن داشته است.
مبارزات خلق‌‌ها و خلق كرد
به موازات سياست‌‌هاي كوردستيزانه همزمان شاهد افزايش فشار بر ديگر خلق‌‌هاي ايران از جمله خلق‌‌هاي عرب و بلوچ نيز بوده‌ايم كه اين موارد همراستا و توأمان صورت مي‌گيرد تا بدين‌گونه اراده و استقامت مبارزان آزادي‌خواه را تضعيف نمايند. اما زندانيان با اصرار بر خواست‌‌هاي دموكراتيك خويش و حفظ هويت‌و آزادي‌انديشه‌‌شان سبب ارتقاي سطح مبارزات آزادي‌خواهي در سراسر ايران و به‌ويژه در ميان خلق‌مان گرديده است.
فراخوان براي سازمان‌‌هاي كردستاني و بين‌المللي
در همين راستا وظيفه‌ي انساني و تعهدهاي اخلاقي وكلاي مجرب و متعهد حكم مي‌كند كه از زندانيان آزادي‌خواه زندان اورميه و تمامي‌زندانيان سياسي در زندان‌‌هاي ايران در برآوردن نيازهاي حقوقي و سياسي ‌‌شان حمايت به‌عمل آورند و در متحقق ساختن خواسته‌‌هاي برحق زندانيان از جمله تفكيك جرايم و داشتن بند سياسي مستقل و توقف رفتارهاي غيرانساني كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه تحت عنوان حق زنداني وضع گشته است كوشا و ياري‌رسان باشند. لذا از تمامي سازمان‌‌هاي مدافع حقوق‌بشر چه در ايران و چه در سطح بين‌المللي انتظار مي‌رود تا موضع مستقل خويش را در قبال وضع موجود با هدف بهبود شرايط زندانيان سياسي و مدني اتخاذ نمايند و مطالبات زندانيان سياسي كه در اعتصاب اخير بازتاب يافته را پيگيري كنند. زيرا شاهد آنيم كه نه تنها مسئولان دستگاه قضايي و زندان جمهوري اسلامي به خواست‌‌هاي زندانيان رسيدگي نمي‌كنند بلكه جهت چاره‌يابي مسأله اقدام به تشديد وضع امنيتي زندان و قطع رابطه‌ي آنان با بيرون نموده‌اند. »

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر