روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه ۱ دسامبر گزارش داد که ایالات متحده و ترکیه به توافقی نزدیک شده اند که بر پایه آن آمریکا و نیروهای همپیمانش، امکان استفاده از پایگاه‌های هوایی ترکیه را در چارچوب ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی واشنگتن علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در سوریه را فراهم می‌کند.

این روزنامه به نقل از مسئولان آمریکایی و ترک نوشت که این توافق ممکن است شامل ایجاد منطقه‌ای امن در مرزهای سوریه با ترکیه برای حمایت از آوارگان سوری و نیروهای اپوزیسیون باشد. ورود به این منطقه برای هواپیماهای ارتش بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ممنوع خواهد بود.


دادن اجازه به هواپیماهای آمریکا و همپیمانانش این امکان را برای ائتلاف بین‌المللی به وجود خواهد آورد که پایگاه‌هایی جدید برای انجام حملات خود علیه داعش به دست آوردند.

آموزش مخالفان اسد و نیروهای پیشمرگه

این گزارش می‌افزاید که بر پایه این توافق، ترکیه به دو هزار تن از مخالفان اسد امکان آموزش داخل مرزهای خود را می‌دهد و این کشور نیز نیروهای ویژه خود را برای آموزش نیروهای پیشمرگه کُرد، به عراق فرستاده است.

این گزارش در عین حال خاطرنشان می‌کند که توافق، به طور کامل از توافقی رسمی که شامل ایجاد منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز مناطقی از شمال سوریه برپایه خواسته مسئولان ترکیه باشد، دور است.

این گزارش ادامه می‌دهد که برپایی منطقه امن در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه، باعث حمایت بیشتر از نیروهای اپوزیسیونی می‌شود که در خاک سوریه آموزش می‌بینند.

وال استریت ژورنال می‌افزاید که برپایه توافق یادشده، ممکن است نیروهای ائتلاف پیامی به نظام اسد ارسال کنند که در آن خواستار دوری نیروهای دولتی سوریه از منطقه امن شوند که در غیر این صورت با واکنش انتقامجویانه مواجه خواهند شد.

این گزارش پس از سفر هفته گذشته جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا به ترکیه با هدف کاهش گستره اختلاف‌ها با آنکارا بر سر جنگ علیه شبه‌نظامیان داعش منتشر می‌شود؛ شبه‌نظامیانی که برپایی "خلافت اسلامی" در مناطق تحت کنترل خود را در سوریه و عراق اعلام کرده‌اند.

بایدن در سفر دو روزه خود به ترکیه، با مقام‌های مختلف از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

روزنامه آمریکایی نوشته است که مسئولان ترک در فکر قرار دادن حق آنکارا در دفاع از خود برپایه میثاقنامه سازمان ملل متحد برای توجیه صدور مجوز استفاده از پایگاه‌های خود برای جنگنده‌های ائتلاف بین‌الملل هستند. این توافق در صورت انعقاد می‌تواند برای دیگر همپیمانان از جمله اعضایی در پیمان ناتو، فرصت جنگ با شبه‌نظامیان داعش را فراهم کند.